گمانه‌زنی وزیر خارجه ترکیه درباره زمان دیدار احتمالی بشار اسد و اردوغان
کد خبر: 23164

گمانه‌زنی وزیر خارجه ترکیه درباره زمان دیدار احتمالی بشار اسد و اردوغان

وزیر خارجه ترکیه ضمن گمانه‌زنی درباره زمان دیدار احتمالی رئیس جمهور این کشور با همتای سوری خود، گفت که برگزاری چنین دیداری، بسیار ضروری و مهم است.

به گزارش خودکارنیوز، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه شامگاه امروز دوشنبه گفت که دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای وی، نیازمند فراهم کردن مقدمات است.

 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از چاووش اوغلو گزارش داد، برگزاری این دیدار، مهم است، ولی «آماده‌سازی مقدمات، ضروری است. ضرورت دارد که موضوعاتی که بررسی خواهد شد، درک شود، از جمله موضوع آوارگان، مبارزه با تروریسم و فرآیند سیاسی.

 

این در حالی است که مسئولان سوری و به ویژه بشار اسد بارها تأکید کرده‌اند که خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه، پیش شرط انجام چنین دیداری خواهد بود و تا زمانی که این شرط محقق نشود، این دیدار هم برگزار نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه تاریخهای مختلفی برای این دیدار مطرح شده است، تصریح کرد، ماه می یکی از این تاریخهاست و تاریخ بعدی «نزدیک به انتخابات ماست. ما به روسها گفتیم که اگر تاریخ نزدیکتری به انتخابات باشد، آن را ارزیابی خواهیم کرد».

 

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: یکی از این پشنهادها، اوایل می است، ولی به دلیل اینکه [سید ابراهیم] رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه خواهد رفت، این تاریخ برای ما مناسب نیست و در حال حاضر، مشغول بررسی تاریخ دیگری هستند».

 

چاووش اوغلو در پایان تأکید کرد که برگزاری چنین دیدار، بری حصول نتایج ملموس، ضروری است.

 

پیش از این هم منابع رسانه‌ای خبر دادند که نشست چهارجانبه وزرای دفاع و روسای دستگاه‌های اطلاعاتی ایران، ترکیه، روسیه و سوریه قرار است فردا به میزبانی مسکو برگزار شود.

 

اعلام برگزاری نشست مشترک چهارجانبه آنکارا، مسکو، تهران و دمشق در پایتخت روسیه در شرایطی انجام شده که چندی قبل مسکو میزبان نشست معاونان وزرای خارجه این چهار کشور بود.

 

برگزاری این نشست‌ها پس از آن صورت گرفته که مقام‌های ترکیه به رغم روابط پر تنش سالهای اخیر با سوریه، طی ماه‌های گذشته اظهارنظرهای مثبتی درباره برقراری دوباره روابط آنکارا و دمشق مطرح کرده‌اند.

 

مقام‌های دولت بشار اسد اما با تکرار موضع سوریه درباره حضور غیرقانونی و اشغالگرانه ترکیه در خاک سوریه، خواستار پایان این حضور هستند.

دیدگاه تان را بنویسید