واکنش رئیس پارلمان اروپا به تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ایران
کد خبر: 23198

واکنش رئیس پارلمان اروپا به تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ایران

رئیس پارلمان اروپا به اقدام جمهوری اسلامی ایران در تحریم شماری از قانونگذاران آن مجلس واکنش نشان داد.

 به گزارش خودکارنیوز، رئیس پارلمان اروپا دیروز سه‌شنبه از تحریم‌های اخیر ایران علیه برخی از قانونگذاران این پارلمان انتقاد کرد.

«روبرتا متسولا» سیاستمدار اهل مالت که از ژانویه ۲۰۲۲ ریاست پارلمان اروپا را بر عهده دارد همچنین مدعی شده که تصمیم ایران صدای قانونگذاران اروپایی را ساکت نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه اعلام کرد تعدادی از اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا و انگلیس را در فهرست تحریم قرار داده است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وفق مصوبات مراجع ذیربط و در چارچوب قواعد مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه، به عنوان عمل متقابل، اشخاص و نهادهای زیر را در حوزه اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس به علت حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ترویج خشونت و ناآرامی در ایران، نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و نیز مشارکت در تشدید تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران که به مثابه تروریسم اقتصادی است، تحت تحریم قرار می‌دهد.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت اقدامات اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس در حمایت و تسهیل و نیز خودداری از مقابله با اقدامات مخرب اشخاص و نهادهای مذکور که نقض تعهدات بین‌المللی در حوزه مبارزه با تروریسم است، اعلام می‌دارد که اقدام آن‌ها در اعمال و تشدید تحریم‌های ظالمانه، نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین‌الملل مندرج در منشور ملل متحد است.

« ایلانا سیکورل» و «آنتونیو لوپز استوریز وایتز»، دو نفر از نمایندگان پارلمان اروپا هستند که در فهرست تحریم ایران قرار گرفته‌اند.

رئیس پارلمان اروپا در واکنش به این تحریم‌ها گفت: «آنها (تحریم‌های ایران) اگر قرار باشند کاری انجام دهند عزم ما را برای صحبت کردن با صدای رساتر علیه ظلم‌های رژیم ایران جزم‌تر خواهد کرد. تهدید هرگز اثرگذار نیست. آنها اثر عکس می‌دهند.»

پارلمان اروپا که شماری از اعضای آن ارتباطات نزدیکی با اعضای گروهک تروریستی منافقین دارند در ماه‌های گذشته تلاش کرده به عنوان یکی از بازوهای جنگ ترکیبی غرب علیه ایران عمل کرد.

پارلمان اروپا چندی پیش قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور را به تصویب رساند که از اتحادیه اروپا می‌خواست نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی این اتحادیه قرار دهد. با وجود این، اتحادیه اروپا یک هفته بعدتر علی‌رغم اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی از اعضای سپاه پاسداران، از قرار دادن نام سپاه در فهرست مذکور خودداری کرد.  

ایران پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت هرگونه اقدام اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسخی متناسب به این اقدام خواهد داد.

بورل روز سوم بهمن‌ماه قبل از آغاز نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا تأکید کرد که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی نیازمند تصمیم دادگاه است.

«آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان هم روز یک اسفند گفت کارشناسان آلمانی هیچ مبنای حقوقی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» اروپا پیدا نکرده‌اند او گفت: «تا الان ما دلایل حقوقی در اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را نداریم.»

اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران دنباله‌روی از سیاست ترامپ است که برای اولین بار نهاد نظامی رسمی یک کشور را در فهرست موسوم به تروریستی قرار داد. 

تحرکات اروپایی‌ها برای اقدام ضد سپاه پاسداران با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران این حرکت را از روی استیصال خواند و افزود این اقدام «پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد است».

دیدگاه تان را بنویسید