رقیب انتخاباتی اردوغان: اگر پیروز شوم فروش خانه به خارجی ها را ممنوع می کنم
کد خبر: 23344

رقیب انتخاباتی اردوغان: اگر پیروز شوم فروش خانه به خارجی ها را ممنوع می کنم

"کمال قلیچدار اوغلو" رقیب اصلی انتخاباتی اردوغان وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، فروش خانه به خارجی ها را در ترکیه ممنوع خواهد کرد.

 به گزارش خودکارنیوز، قلیچداراوغلو 74 ساله کاندیدای ریاست جمهوری ائتلاف مخالف "اتحاد ملت" و رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) با انتشار ویدئویی تحت عنوان "اجاره" در حساب های شبکه های اجتماعی خود ، برنامه هایش را برای حل مشکل مسکن در ترکیه تشریح کرد. 

او در این ویدئو با بیان اینکه فروش خانه به خارجی ها را ممنوع می کند، تصریح کرد: قبل از اینکه مشکل مسکن مردم ترکیه را حل کنیم، حتی یک خارجی هم نمی تواند خانه بخرد، من نخواهم گذاشت حتی یک خارجی قبل از حل مشکل مسکن ترکیه در این کشور خانه بخرد. اکنون املاکی که مردم من برای سرپناه به آن نیاز دارند، به خارجی ها فروخته می شود. این ننگ تمام خواهد شد."

قلیچداراوغلو همچنین با بیان اینکه اهمیتی نمی‌دهد که برنامه او را تبعیض‌آمیز یا نژادپرستانه خطاب کنند، افزود: زمانی که من پناهجویان را تا دو سال دیگر به کشورشان بفرستم، قیمت مسکن تثبیت می‌شود.

قلیچداراوغلو اظهار داشت که افزایش بی رویه اجاره بها به دلیل سیاست های اشتباه "سرمایه داری اردوغان" اتفاق می افتد.

ترکیه در دهه گذشته یکی از مقاصد اصلی برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن برای مردم برخی کشورهای همسایه و خارجی از جمله عراقی ها، ایرانی ها و روس ها تبدیل شده است و طبق آمارها سالانه دهها هزار واحد مسکونی در این کشور از سوی شهروندان 3 کشور فوق و دیگر شهروندان منطقه غرب آسیا و اروپا خریداری می شود.

بسیاری از مردم ترکیه معتقدند یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ خرید و اجاره مسکن در این کشور، فروش انبوه واحدهای مسکونی به شهروندان خارجی است.

قلیچدار اوغلو درسخنان خود افزود: طی یک سال گذشته قیمت اجاره بها 197 درصد افزایش یافته و در حالی که حداقل دستمزد 8500 لیر است، متوسط اجاره خانه 7400 لیر است.

او همچنین گفت که هم اکنون و در حکومت اردوغان اداره توسعه مسکن ترکیه (TOKİ) برای اهدافی غیر از هدف مورد نظر خود استفاده می شود.

او گفت در حالی که در 15 سال بین 1984 تا 1999 سالانه بیش از یک میلیون خانه در ترکیه ساخته شده است، در 20 سال گذشته میانگین ساخت خانه در ترکیه نصف شده و به رقم 506 هزار دستگاه رسیده و بسیاری از این واحدها هم نصیب شهروندان خارجی می شود و به مصرف مردم ترکیه نمی رسد.

وی اظهار داشت که دولت به جای تامین مسکن برای فقرا، از اداره توسعه مسکن ترکیه به عنوان محلی برای حمایت و انتقال منابع دولتی به گروه های تجاری متحد خود استفاده می کند.

رهبر حزب اپوزیسیون جمهوریخواه خلق یادآور شد که نرخ مالکیت مسکن مردم ترکیه از 75 درصد در سال 2021 به 55 درصد در حال حاضر کاهش یافته است و هم اینک نزدیک به نیمی از مردم ترکیه مستاجر هستند.

او همچنین گفت در صورت پیروزی در انتخابات، "طرح مسکن اجتماعی" را برای ارایه مسکن ارزان قیمت به شهروندان کم درآمد ترکیه اجرا خواهد کرد

دیدگاه تان را بنویسید