ارتش آمریکا: باید مانع اتحاد راهبردی بین روسیه و چین شویم
کد خبر: 23416

ارتش آمریکا: باید مانع اتحاد راهبردی بین روسیه و چین شویم

مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که واشنگتن باید مانع از اتحاد نظامی راهبردی بین روسیه و چین شود.

 به گزارش خودکارنیوز، میلی در مصاحبه با مجله فارن‌افرز گفت: بر خلاف جنگ سرد اکنون سه قدرت در جهان وجود دارند؛ آمریکا، روسیه و چین. همه دارای پتانسیل ذاتی قابل توجهی در جمعیت، اقتصاد و البته ارتش خود هستند و هر سه زرادخانه هسته‌ای قابل توجهی دارند.

وی با اشاره به اینکه چین و روسیه همانند آمریکا قدرتمند هستند، اضافه کرد: به نفع آمریکا نیست تا شاهد تشکیل اتحاد نظامی راهبردی چین و روسیه باشد و ما باید هر کاری انجام دهیم تا مطمئن شویم این اتفاق نمی‌افتد.

این فرمانده آمریکایی ادامه داد: اما وجود سه قدرت پیچیده‌تر از دو قدرت است، جاییکه روابط جنگ سرد بین شوروی و آمریکا بود و قدرت‌های دیگری وجود داشتند که حول هر کدام از این کشورها بودند. اما واقعا یک نزاع بین شوروی و آمریکا بود.

میلی با اشاره به اینکه آن زمان جهان دو قطبی بوده و امروز جهان سه قطبی است، تکرار کرد: سه قدرت پیچیده‌تر از دو قدرت است و مدیریت این رابطه خیلی دشوار است.

این مقام نظامی ایالات متحده خاطر نشان کرد: آنچه ما باید نسبت به آن آگاه باشیم، چین و روسیه را به لحاظ نظامی به سمت همدیگر سوق ندهیم. روابط بین کشورها وجود خواهد داشت، بنابراین مساله رقابت اینجا مطرح نیست. مساله مناقشه و جنگ است. بنابراین می‌خواهیم مطمئن شویم که روسیه و چین نوعی اتحاد نظامی، سیاسی، ژئواستراتژیک علیه آمریکا تشکیل نمی‌دهند. نشانه‌هایی وجود دارد از اینکه چین و روسیه به هم نزدیک می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید