توافق آتش‌بس مشروط در مرز غزه
کد خبر: 23422

توافق آتش‌بس مشروط در مرز غزه

یک منبع در مقاومت فلسطین در سحرگاه امروز، چهارشنبه از توافق آتش‌بسی که بین گروه‌های فلسطینی و اشغالگران اسرائیلی آغاز شده، خبر داد که همزمان و مشروط به تعهد دو طرف خواهد بود.

 به گزارش خودکارنیوز، به نقل از خبرگزاری «سما»، این منبع به شبکه قطری الجزیره گفت: پس از تماس‌های فشرده‌ای که در ساعات گذشته صورت گرفت، بلافاصله آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی و رژیم اشغالگر اسرائیل آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: توافق آتش‌بس نتیجه میانجی‌گری طرف‌ها برای توقف تجاوزات اسرائیل است.

رسانه‌های محلی اعلام کردند که آتش‌بس در غزه مشروط به تعهد رژیم صهیونیستی به بمباران هیچ مکان یا هدفی در نوار غزه است.

این رسانه‌ها افزودند، زمان آتش بس متقابل و همزمان است.

رسانه‌های عبری اعلام کردند که آتش‌بس با میانجیگری مصر از ساعت چهار صبح به وقت محلی اجرایی شده است.

حماس شب گذشته اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش با مصر و قطر برای توقف تجاوز به نوار غزه در تماس بوده است. هنیه در بیانیه‌ای، اشغالگری رژیم صهیونیستی را مسؤول آنچه ممکن است در ادامه این تجاوزات رخ دهد، دانست.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که پس از اجرای آتش‌بس، آرامش محتاطانه‌ای در نوار غزه حاکم است. اسرائیل به طور رسمی در مورد خبر دستیابی به آتش بس اظهار نظر نکرد.

حدود یک ساعت پس از اجرایی شدن این توافق، خبرنگار الجزیره از شلیک دو موشک از نوار غزه خبر داد، در حالی که ارتش اسرائیل اعلام کرد، آژیرهای هشدار در مناطق اطراف غزه به صدا درآمد.

پس از رسیدن به آتش‌بس، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) عملکرد اتاق عملیات مشترک مقاومت در نبرد پاسخ به شهادت خضر عدنان پس از اعتصاب غذای هشتاد و هفت روزه وی را ستود. این مقام حماس افزود: اتاق عملیات مشترک یک وحدت میدانی افتخارآمیز ملی را در این دور علیه اشغالگران ارائه کرد.

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی نیز با بیان اینکه یک دور رویارویی با اشغالگران به پایان رسیده، اما راه مقاومت ادامه دارد و متوقف نخواهد شد، گفت: مقاومت در پاسخ به شهادت شهید خضر، یک الگوی وحدت موضع را ارائه کرد.

در همین راستا، وب سایت عبری ۰۴۰۴ اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برنامه‌ای برای تشدید اوضاع و آغاز عملیات بزرگ در غزه ندارد.

این سایت افزود: نتانیاهو که به تمام میدان‌ها و تمام جبهه‌های مقابل اسرائیل توجه دارد، می‌خواهد به گونه‌ای خاص برای ضربه زدن به زیرساخت‌های «دشمن» در غزه و نه فراتر از آن، پاسخ دهد.

این سایت ادامه داد: بر اساس دیدگاه امنیتی نتانیاهو که به طور کامل از سوی رهبران امنیتی اسرائیل حمایت می‌شود، اسرائیل در حال حاضر نگران به تعویق انداختن رویارویی احتمالی است که می‌تواند ایران را نیز به نبرد بکشاند.

این در حالی است که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملات گسترده‌ای را به مناطق مختلف نوار غزه انجام دادند و گروه‌های مقاومت همچنان به شلیک موشک به سمت مناطق «غلاف غزه» (شهرک‌های اطراف غزه) ادامه می‌دهند.

رسانه‌های عبری عصر سه شنبه اعلام کردند که در نتیجه گلوله باران اخیر نیروهای مقاومت به شهرک‌های مرزی نوار غزه، سه شهرک‌نشین اسرائیلی زخمی شدند.

به گزارش رسانه‌های عبری زبان، دو شهرک نشین (۴۶ ساله و ۶۳ ساله) در حین فرار به مناطق حفاظت شده زخمی شدند و برای مداوا به بیمارستان برزیلای منتقل شدند و شهرک سوم در نقب اشغالی ترکش به دستش خورد.

این در حالی است که اسپوتنیک به نقل از سخنگوی ارتش این رژیم گزارش داد، دو راکتی که به سمت سدیروت شلیک شده در مرکز روستای بیت حانون سقوط کرده و منجر به مجروخ شدن پنج شهرک نشین شده است.

ارتش اشغالگر در بیانیه‌ای پس از یک سری حملات مدعی شد: «جنگنده‌های اسرائیل در پاسخ به شلیک موشک از نوار غزه، یک مجتمع آموزشی حماس، یک سایت نظامی حاوی یک انبار سلاح و یک سایت تولید سلاح را بمباران کردند.»

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که جناح‌های مقاومت در پاسخ به شهادت خضر عدنان از رهبران جنبش جهاد اسلامی، ده‌ها موشک به سمت مناطق «غلاف غزه» شلیک کردند.

دیدگاه تان را بنویسید