واکنش آمریکا به سفر رئیسی به سوریه
کد خبر: 23462

واکنش آمریکا به سفر رئیسی به سوریه

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سفر رییس جمهور ایران به دمشق، با مطرح کردن ادعاهایی مداخله‌جویانه علیه نقش ایران و سوریه در منطقه، روابط این دو کشور را «نگران‌کننده» تلقی کرد.

 به گزارش خودکارنیوز، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آن منتشر شده است، در پاسخ به این که چه نظری درباره سفر سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران به سوریه دارد، با مطرح کردن ادعاهایی علیه روابط ایران و سوریه گفت: تداوم عمیق‌تر شدت روابط ایران و اسد باید نه‌تنها برای متحدان و شرکای ما و کشورهای منطقه، بلکه باید برای سراسر جهان نگران‌کننده باشد.

وی در راستای سیاست‌های ایران هراسی، ادعا کرد دو کشور نه‌تنها در کشورهای مجاورشان، بلکه در کل منطقه در فعالیت‌های مخرب و ثبات‌زدا نقش داشته‌اند.

پاتل در اظهاراتی کینه توزانه علیه دولت اسد گفت: ما همچنان بر این باوریم که روابط با رژیم اسد را عادی‌سازی نکنیم. از عادی‌سازی روابط دیگران با دمشق نیز حمایت نمی‌کنیم و این موضوع را به وضوح به شرکایمان گفته‌ایم. آمریکا بر این باور است که راهکار سیاسی تبیین شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تنها راهکار شدنی برای این درگیری در سوریه است.

ادعاهای پاتل علیه نقش ایران و سوریه ر منطقه در حالی مطرح می‌شود که ایران خود در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه از جمله داعش در سوریه نقش موثری داشته است.

بر خلاف ادعای غرب و متحدانش در منطقه که ایران به دنبال استقرار نظامی مستقل در سوریه است، مستشاران نظامی ایران به دعوت دولت قانونی سوریه برای کمک به مبارزه با تروریسم در این کشور حضور داشته‌اند.

سفر دو روزه رئیسی به سوریه برای دیدار با همتای سوری‌اش پس از پشت سر گذاشتن بیش از یک دهه جنگ‌های داخلی و مبارزه با نیروهای تروریستی انجام می‌شود که بنابر تحلیل رسانه‌ها و مطبوعات بین‌المللی، نقش موثری در تقویت همکاری‌های این دو متحد منطقه‌ای، به ویژه در حوزه اقتصادی خواهد داشت.

پاتل در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره این که واکنش او نسبت به توقیف دومین نفتکش در آب‌های خلیج فارس از سوی ایران در هفته گذشته چیست، مدعی شد: صراحتا، اقدام ایران به آزار کشتی‌ها و مداخله در حقوق دریانوردی در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و موجب ایجاد اخلال  در ثبات و امنیت منطقه‌ای می‌شود.

او افزود: ما هم یک‌صدا با جامعه بین‌المللی از دولت ایران و نیروی دریایی ایران می‌خواهیم فورا این کشتی و گروه کارکنان آن را آزاد کند.

ظهر چهارشنبه، رسانه‌ها از توقیف یک فروند کشتی به نام «Niovi» از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز خبر دادند.

بر همین اساس، دادستان تهران اعلام کرد، کشتی Niovi در پی شکایت شاکی و دستور مقام قضایی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

این نفتکش با پرچم پاناما در حال تردد از تنگه هرمز بود که توقیف شد

دیدگاه تان را بنویسید