کشف تقلب انتخاباتی در ترکیه و دستگیری ۴۱ متهم
کد خبر: 23739

کشف تقلب انتخاباتی در ترکیه و دستگیری ۴۱ متهم

تارنمای خبری استار ترکیه اعلام کرد که دو روز قبل از رای گیری نیروهای امنیتی این کشور تقلب انتخاباتی در شهر قونیه کشف و ۴۱ نفر را دستگیر کردند.

به گزارش خودکارنیوز، نیروهای امنیتی ترکیه یک رئیس منطقه‌ای حزب جمهوری خواه خلق در منطقه قونیه را به همراه مقادیر زیادی برگه رای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ممهور شده به نفع کمال قلیچداراوغلو نامزد جریان اپوزیسیون و حزب او(حزب جمهوری خواه خلق) دستگیر کردند.

بنا به ادعای این رسانه، این متهم به همراه ۴۱ نفر دیگر برگه‌های رای جعلی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تهیه کرده و با مشخص کردن رای به نفع قلیچداراوغلو و حزب او قصد داشتند آنها در روز انتخابات به داخل صندوق‌های رای بیندازند که به جرم "مخالفت با قانون انتخابات" دستگیر شدند.

استار در این خبر خود که با عنوان «آرای قلیچداراوغلو از سطل آشغال بیرون آمد»!، مدعی دست داشتن حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در تقلب انتخاباتی در ساعاتی قبل از انتخابات شد و این موضوع را اقدامی رسوا کننده از سوی این حزب عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور روز یکشنبه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می شود.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «جمهور»، کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف «ملت» و سینان اوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «آتا» در حال رقابت هستند.

محرم اینجه نامزد معرفی شده از سوی حزب «مملکت» روز گذشته از رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کنار کشید.

۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

برای حضور در تبلیغات انتخاباتی بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

بر اساس قوانین انتخاباتی ترکیه، در این دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته است، اعمال خواهد شد و بر همین مبنا، تعداد نمایندگانی که از هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی نمایندگی می‌نشینند.

دیدگاه تان را بنویسید