اردوغان: در دور دوم انتخابات رأی بیشتری می‌آورم
کد خبر: 23878

اردوغان: در دور دوم انتخابات رأی بیشتری می‌آورم

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه به‌سرعت روند آماده‌شدن برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را آغاز کرده، گفت که در آخر هفته از مناطق زلزله‌زده بازدید می‌کند.

 به گزارش خودکارنیوز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه سه‌شنبه مدعی شد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رأی بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و ریاست جمهوری) در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ (۱۴ می ۲۰۲۳) برگزار شد که به دلیل عدم کسب بیش از ۵۰ درصد آراء توسط هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، دور دوم آن قرار است در تاریخ ۷ خرداد (۲۸ می) برگزار شود.

اردوغان شامگاه سه‌شنبه در اولین مصاحبه تلویزیونی خود بعد از پایان دور اول انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «اراده‌ای که پای صندوق‌های رأی متجلی شد، مقدس است. برای نشان دادن اتحاد [خود با مردم]، ما بلافاصله فرایند آماده‌شدن برای انتخابات ۲۸ می را آغاز کردیم. امروز با همه سران (ائتلاف) ملاقات داشتم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با پیش‌بینی تکرار درصد بالای مشارکت مردم در دور انتخابات ریاست جمهوری، توضیح داد: «مایلم از شهروندان [ترکیه] برای ثبت رکورد [مشارکت] تشکر کنم. ما یک جشنواره بزرگ دموکراسی لایق ترکیه داشتیم. این می‌تواند در دنیا بی‌نظیر باشد. مشارکت حدود ۹۰ درصد بود».

طبق نتایج منتشرشده توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، اردوغان توانست ۴۹.۵ درصد آراء شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص دهد و «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق نیز موفق به کسب ۴۴.۸۹ درصد آراء شد.

رئیس جمهور ترکیه که به کسب آراء ساکنان مناطق زلزله‌زده جنوب این کشور امیدوار است، در این مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت: «آخر این هفته به بخشی از مناطق زلزله‌زده سفر خواهم کرد. من به برگزاری تجمع [انتخاباتی] فکر نمی‌کنم، اما می‌توانیم در مناطق زلزله‌زده جلساتی برگزار کنیم».

اردوغان با بیان اینکه در دوره جدید ریاست جمهوری، کابینه‌ای قوی خواهد داشت و کاستی‌های فعلی را برطرف می‌کند، وعده داد که در راستای منافع ترکیه با همه رهبران جهان ارتباط برقرار کند.

در انتخابات پارلمانی ترکیه نیز ائتلاف «جمهور» به رهبری اردوغان از مجموع ۶۰۰ کرسی ۳۲۱ کرسی را کسب کرده و سهم ائتلاف «ملت» به رهبری قلیچدار اوغلو نیز ۲۱۳ کرسی است. دیگر احزاب هم ۶۶ کرسی به دست آوردند. حزب حاکم «عدالت و توسعه» به تنهایی ۲۶۶ کرسی کسب کرده و سهم حزب جمهوری‌خواه خلق هم ۱۶۹ کرسی بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید