قلیچدار اوغلو: اگر پیروز شوم، ۱۰ میلیون مهاجر غیرقانونی را اخراج می‌کنم
کد خبر: 23935

قلیچدار اوغلو: اگر پیروز شوم، ۱۰ میلیون مهاجر غیرقانونی را اخراج می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق هشدار داد که اگر رئیس جمهور کنونی این کشور در دوم انتخابات پیروز شود، ۲۰ میلیون مهاجر غیرقانونی دیگر را نیز وارد این کشور می‌کند.

به گزارش خودکارنیوز، «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دیروز (پنجشنبه) درباره تصمیم دولت کنونی این کشور برای پذیرش مهاجران غیرقانونی بیشتر، در صورت رأی آوردن در دور دوم انتخابات هشدار داد.

انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و ریاست جمهوری) در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ (۱۴ می ۲۰۲۳) برگزار شد که به دلیل عدم کسب بیش از ۵۰ درصد آراء توسط هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، دور دوم آن قرار است در تاریخ ۷ خرداد (۲۸ می) برگزار شود.

قلیچدار اوغلو که قرار است در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با «رجب طیب اردوغان»‌ رئیس جمهور کنونی این کشور رقابت کند، گفت اردوغان در زمان حضور ۲۰ ساله خود در قدرت، حدود ۱۰ میلیون مهاجر و پناهجوی غیرقانونی را در ترکیه اسکان داده است.

طبق نتایج منتشرشده توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، اردوغان توانست ۴۹.۵ درصد آراء شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص دهد و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق نیز موفق به کسب ۴۴.۸۹ درصد آراء شد.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، قلیچدار اوغلو با انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی دولت اردوغان و در تلاش برای کسب آراء ملی‌گراها و مخالفان ورود پناهجویان غیرقانونی به ترکیه، هشدار داد اگر اردوغان در دور دوم انتخابات پیروز شود، ۲۰ میلیون مهاجر دیگر را به این کشور وارد می‌کند.

در انتخابات پارلمانی ترکیه نیز ائتلاف «جمهور» به رهبری اردوغان از مجموع ۶۰۰ کرسی ۳۲۱ کرسی را کسب کرده و سهم ائتلاف «ملت» به رهبری قلیچدار اوغلو نیز ۲۱۳ کرسی است. دیگر احزاب هم ۶۶ کرسی به دست آوردند. حزب حاکم «عدالت و توسعه» به تنهایی ۲۶۶ کرسی کسب کرده و سهم حزب جمهوری‌خواه خلق هم ۱۶۹ کرسی بوده است.

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق در پیامی ویدئویی، با هشدار درباره اینکه تعداد مهاجران غیرقانونی در ترکیه با تداوم حضور اردوغان ممکن است تا ۳۰ میلیون نفر هم برسد، افزود: «ما وطن خود را به این ذهنیتی که اجازه داد ۱۰ میلیون مهاجر غیرقانونی به میان ما بیایند، رها نخواهیم کرد. کسانی که وطن خود را دوست دارند به پای صندوق‌های رای بیایند».

به نوشته الجزیره، قلیچدار اوغلو همچنین با وعده اخراج ۱۰ میلیون مهاجر غیرقانونی از ترکیه در صورت پیروز شدن، اظهار داشت: «شما (اردوغان) آگاهانه بیش از ۱۰ میلیون پناهنده را به این کشور آورده‌اید. من همینجا اعلام می‌کنم، به محض اینکه به قدرت برسم، همه مهاجران را به خانه‌شان می‌فرستم. تمام».

پیش از این نیز اردوغان در اولین مصاحبه تلویزیونی بعد از پایان دور اول انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه به‌سرعت روند آماده‌شدن برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را آغاز کرده، مدعی شد که در دور دوم رأی بیشتری کسب می‌کند

دیدگاه تان را بنویسید