موج بیماری آنفولانزا تا بهمن ادامه دارد / واکسیناسیون را جدی بگیرید
کد خبر: 18483

موج بیماری آنفولانزا تا بهمن ادامه دارد / واکسیناسیون را جدی بگیرید

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۲۰۷۷ نمونه آنفولانزا مثبت شده اند و در هفته اخیر از ۳۱۷۵ نمونه حدود ۱۰۹۹ از این نظر مثبت بوده اند.

به گزارش خودکارنیوز، شهنام عرشی در نشست خبری گفت: در یک ماه گذشته کشورهایی مانند  فرانسه و آلمان دچار  یک پیک جدید شده اند  که این  سویه به ایران نرسیده است. طبق پیش بینی ها در دنیا در اواخر پاییز و اوایل زمستان به نظر می رسد یک پیک جدید داشته باشیم. 

 

او افزود: اگر ویروس تغییر زیادی نداشته باشد، به شدت سویه های قبلی نخواهد بود. توصیه وزارت بهداشت به مردم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و زدن ماسک است. 

 عرشی گفت: در حال حاضر شناسایی موارد بیماری کرونا بر مبنای آزمایش مثبت است و وزارت بهداشت تنها بر اساس سیتی اسکن موارد بیماری را گزارش نمی کند. تعداد بستری بیماران مبتلا به کرونا ۳۲۷ و جانباختگان  حدود ۲۸ نفر در هفته ۱۴۱ شیوع بیماری است. 

به گفته وی بیشترین ارتفاع در نمودار شیوع ویروس کرونا را در پیک پنجم داشتیم. به طور کلی میزان شیوع بیماری کرونا به حداقل خود رسیده است. بر اساس آخرین رنگ بندی شهرهای کشور شهری در وضعیت قرمز نداریم و حدود ۱۵۵میلیون دز واکسن تزریق شده و بالای ۸۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال واکسیناسیون را انجام داده اند.

شهنام عرشی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۰۷۷ نمونه آنفولانزا مثبت شده اند و در هفته اخیر از ۳۱۷۵ نمونه ۱۰۹۹ از نظر ابتلا به آنفولانزا مثبت گزارش شده اند.  

او افزود: موارد مرگ ناشی از آنفولانزا در سال جاری تا کنون بین ۳۰ تا ۴۰ مورد در کشور بوده  اند و امسال تنها یک نفر مرگ ناشی از بیماری آنفولانزا در گروه سنی زیر پنج سال در کشور داشته است. در صورتی که در سال ۹۶ حدود  ۲۱ نفر بوده اند . بیماری آنفولانزا روندی غیر منتظره در کشور نداشته است.  

او ادامه داد: هر سال ۴۰ درصد از آزمایش مواردی که افراد با علائم سرماخوردگی مراجعه کرده اند ، بیماری آنفولانزا را نشان می دهد.

عرشی افزود: استفاده از ماسک در فضاهای بسته توصیه می شود و زدن ماسک باعث حفاظت افراد است.

او ادامه داد: ما نگران بیماری وبا در امسال بودیم و موارد مثبت زودتر در کشور بروز پیدا کرد که با مراقبت کادر  بهداشت و درمان  منجر به اپیدمی نشد و در حال حاضر بیش از ۳۸۰ مورد ابتلا به وبا در کشور شناسایی شده است.

او افزود: شیوه نامه بیماری های مسری تقریبا یکسان است و آبله میمون در آمریکا شمالی و اروپا بیشتر بود که در حال حاضر روند بروز آن کاهشی است و در ایران موارد شناسایی آبله میمون همان یک مورد بوده است .

او ادامه داد: به مسافران کشور قطر توصیه تکمیل واکسیناسیون کرده ایم تا از شیوع بیماری به کشور جلوگیری شود  و ایمنی بدن خودرا  حفظ کنند    در فضاهای بسته نباشند  و حتما در این اماکن ماسک داشته باشند.

او ادامه داد: ستاد ملی کرونا اعلام کرده که افراد بالای ۶۰ سال چهار دز واکسن را تزریق کنند و اگر افراد شش ماه از تزریق نوبت قبلی گذشته، نوبت بعدی را تزریق کنند.

او افزود: مشکلی در زمینه واکسیناسیون هم زمان آنفولانزا و کرونا در بین افراد وجود ندارد.

او افزود: موج بیماری آنفولانزا نتظار می رود تا اواسط بهمن طول بکشد و امسال یک ماه زودتر این موج شروع شده است. بهترین زمان واکسن آنفولانرا مهر است و افراد در معرض گروه های پرخطر واکسن را تزریق کنند.

او بیان کرد: سالانه ۵۰۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا در بین مراکز خاص، کادر بهداشت و درمان توزیع می شود و در حدود ۳ تا ۴ میلیون در بین داروخانه ها برای افراد توزیع می شود.

او ادامه داد: از بین ۴۵۰ هزار دز واکسن آنفولانزا  حدود ۲۵۰ هزار دز واکسن تلقیح شده است. تب خفیف و درد کم محل تزریق عوارض واکسن آنفلوانزا است و عوارض حادی گزارش نشده است.

عرشی گفت: موارد ابتلابه بیماری آنفلوانزا در بیمارستان های کودکان کاهش پیدا کرده است.

او افزود: در طول ده سال گذشته در دنیا در زمینه بیماری های واگیر غفلت شده و بیماری کرونا همه را غافلگیر کرده است و نباید یک جانبه قضاوت کرد.

به گفته او ،در دو سال کرونا به خصوص سال اول موارد بیماری آنفولانزا  بسیار کاهش پیدا کرده بود و کارهای پیش بینی مانند سرم برای وبا در کشور انجام می شود.

عرشی گفت :در حال حاضر داروهای ضد ویروسی برای بیماری آنفلوانزا در کشور زیاد داریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید