270 راس گوزن زرد در ایران / نسبت جنسی نامناسب این گونه؛ خطر انقراض را افزایش می دهد
کد خبر: 19522

۲۷۰ راس گوزن زرد در ایران / نسبت جنسی نامناسب این گونه؛ خطر انقراض را افزایش می دهد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به وجود ۲۷۰ راس گوزن در ایران گفت: دو برنامه برای این گونه داریم و تلاش می‌کنیم تا در سایت‌های تکثیر جمعیت گوزن‌ها را افزایش دهیم همچنین به جست وجو برای یافتن مکان مناسب برای آن‌ها نیز ادامه خواهیم داد.

به گزارش خودکارنیوز، بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست گوزن زرد ایرانی از جمله گونه‌های بسیار مهم در دنیا به شمار می‌رود. این گوزن طبق لیست ارائه شده از طرف اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، در رده EN و فهرست قرمز قرار دارد که در معرض خطر انقراض محسوب می‌شود.

حسن اکبری درباره اقدامات لازم برای گوزن اظهارکرد: ما باید تلاش کنیم که گوزن را به طبیعت برگردانیم و بیش از این نباید در اسارت بماند.

وی به مشکلات این گونه اشاره کرد و گفت: جمعیت این گونه دارای نوسان بوده است به‌طوری که با یک افزایش، جمعیت آن‌ها به ۷۰۰ راس رسید اما در بعضی مراکز تکثیر دچار مشکلاتی شد. ما از یک سال پیش متوجه شدیم که کل جمعیت آن در کشور حدود ۲۷۰ راس در مراکز تکثیر است که از این تعداد نزدیک به ۲۰۰ راس نر هستند و این خطری بزرگ است چراکه تنها حدود ۷۰ راس گوزن ماده در سایت‌های تکثیر داریم. این نسبت جنسی نامناسب و نشان دهنده این است که خطری برای این گونه وجود دارد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه سازمان دو برنامه را برای این گونه در نظر گرفته است، توضیح داد: اول آنکه سایت‌های تکثیر موجود را که دارای پویایی مناسبی هستند بتوانیم هرچه سریع‌تر تقویت کنیم و مشکلاتشان برطرف کنیم، به عبارتی اگر پس از ایجاد جمعیت پایه در سایت‌های تکثیر بتوانیم آن‌ها را تقویت کنیم، این روند شکل بگیرد و ادامه نیز داشته باشد تا حدودی مشکل برطرف شده است.

وی افزود: از طرف دیگر با انجام بازدیدهای متعدد از استان‌ها و مکاتبات با آن‌ها از افراد متخصص خارج از سازمان نیز کمک گرفتیم. از محل‌های مختلفی برای مکان‌یابی مناسب جهت برگرداندن این گونه به طبیعت بازدید شد اما هنوز متاسفانه نقطه مناسبی که دارای جنگل بکر، تعارضات کم، زیستگاه مناسب گوزن و امکان حفاظت از این گونه نیز فراهم باشد را پیدا نکرده‌ایم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد که در بین گزینه‌ها چند مورد از آن‌ها در اولویت قرار دارند اما هنوز هیچ کدام قطعی نشده است.

اکبری در پایان گفت: ما تلاش می‌کنیم تا در سایت‌های تکثیر جمعیت گوزن‌ها را افزایش دهیم همچنین به جست وجو برای یافتن مکان مناسب نیز ادامه خواهیم داد تا بتوانیم این گونه را به‌تدریج و با یک رهاسازی نرم به طبیعت برگردانیم.

دیدگاه تان را بنویسید