چرا سال میلادی از اول ژانویه آغاز می‌شود؟
کد خبر: 19862

چرا سال میلادی از اول ژانویه آغاز می‌شود؟

امروز اول ژانویه، آغاز سال نو میلادی 2023 است.

به گزارش خودکارنیوز، مبداء تاریخ نزد مسیحیان تولد حضرت عیسی مسیح (ع) است که در روز 25 دسامبر واقع شده یعنی یک هفته مانده به تحویل سال نو میلادی (همانگونه که مبدا تاریخ شمسی ما ایرانیان و سال‌های قمری، 12 ربیع الأول مصادف با هجرت پیامبر از مکه به مدینه است اما ابتدای سال، فروردین ماه در سال شمسی و محرم در ماه‌های قمری است).

در کشورهایی که از تقویم میلادی استفاده میکنند، مراسم آغاز سال نو میلادی معمولأ در اول ژانویه برگزار میگردد. در حال حاضر، جشن گرفتن سال نو یکی از بزرگترین رویدادهای جهانی است. در شب 31 دسامبر هر سال، آخرین روز سال میلادی و روز قبل از روز سال نو در بسیاری از کشورهای جهان، عمومأ قاره‌های اروپا، آمریکا، استرالیا و بخش‌هایی از آسیا و آفریقا مراسم سال نو برگزار می‌شود. در فرهنگ جدید غرب این روز با گردهمایی‌هایی در مجالس و مهمانی‌ها برگزار میشود که تحویل سال را ساعت 12:00 نیمه شب جشن می‌گیرند.

در بسیاری از فرهنگ‌ها در این شب از آتش‌بازی و دیگر روش‌های پر سر و صدا برای جشن گرفتن سال نو میلادی استفاده می‌کنند. شب سال نو به صورت جهانی مطابق با تولد مسیح یا عرف‌نامه پس از میلاد در کشورهای مسیحی و حتی غیر مسیحی در 31 دسامبر در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، آغاز سال نو میلادی به هفتمین روز کریسمس در مسیحیت غربی است.

چرا سال میلادی از اول ژانویه آغاز می‌شود؟

دلیل خاصی برای آغاز شدن سال میلادی از نخستین روز ژانویه بیان نشده است زیرا اقوام مختلف هر کدام روزی را مبدأ سال خود قرارداده‌اند. به عنوان مثال، سال نو مقدونی ها در زمان اسکندر از پاییز شروع می‌شد، یونانی‌ها وسط تابستان را مبدأ سال خود قرار می‌دادند و ایرانی‌ها هم روز اول بهار را آغاز سال نو و نوروز می‌دانند.

مسیحی‌هایی که اول ژانویه را مبدأ سال میلادی قرار می‌دهند مدیون رومی‌ها هستند. در عصر امپراتوری روم روال کار براین بود که کلیه مقامات مملکتی روز 15 مارس (26 اسفند ماه) را روز آغاز خدمت قرار می‌دادند حتی قیصرها و کنسول‌های رومی نیز در این روز وارد عرصه کار می‌شدند. اما چون کنسول (فول دیویس نوبیلیور) به دلایلی چند موفق نشد در روز 15 مارس زمام امور را به دست بگیرد و این مهم پس از مدتی تعویق در روز اول ژانویه میسر شد، آن روز را آغاز کار اعلام کردند. ژولیوس سزار هم به یک ژانویه وفادار ماند.

در سال 46 قبل از میلاد، تقویم ژولیانی به دستور ژولیوس سزار تنظیم شد در این تقویم نه فقط اول ژانویه اول سال شناخته شد بلکه خود سال نیز به 365/25 روز تقسیم شد، زیرا همین مدت لازم بود تا زمین یک بار به دور خورشید گردش کند. به پاس این خدمت، تقویم مذکور را ژولیانی گفتند و به منظور بزرگداشت ژولیوس سزار نام او را روی ماه ژوئیه (ژولیوس) نهادند.

دیدگاه تان را بنویسید