اضافه شدن دستگاه سیگنال‌یاب به حوزه‌های امتحانی/ نمرات 2 دانش‌آموز صفر شد
کد خبر: 19884

اضافه شدن دستگاه سیگنال‌یاب به حوزه‌های امتحانی/ نمرات ۲ دانش‌آموز صفر شد

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: دیروز با همکاری سازمان سنجش، دستگاه سیگنال‌یاب به حوزه‌های امتحانی ارسال کردیم و حفاظت‌های آزمون مجهز به سیگنال‌یاب شدند.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، امتحانات نهایی دی ماه از سوم دی با شرکت ۲۴۸ هزار و ۹۰۳ داوطلب در ۱۲۰۲ حوزه امتحانی آغاز شد و تاکنون چهار روز از امتحانات برگزار شده است؛ «امتحانات اول، سوم دی»، «امتحانات دوم، پنج دی»، «امتحانات سوم، هفتم دی» و «امتحانات چهارم، دهم دی» برگزار شده‌اند. نکته مشترک همه این امتحانات این است که پاسخ سؤالات این امتحانات نیم ساعت اول شروع امتحان در برخی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ این موضوع درحالیست که در نیم‌ساعت اول امتحانات، هیچ داوطلبی حق خروج از حوزه را ندارد.

در امتحان روز گذشته یعنی درس «حسابان 2» رشته ریاضی ـ فیزیک، «زیست شناسی 3» رشته علوم تجربی، «علوم و فنون ادبی 3» رشته ادبیات و علوم انسانی و رشته علوم و معارف اسلامی، پاسخ سؤالات امتحانی، 11 دقیقه بعد از شروع امتحان در برخی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی به تدریج منتشر می‌شد.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: توانستیم سریع حوزه‌های امتحانی را شناسایی کنیم و 2 نفر شناسایی شدند که نمرات آنها صفر شد.

IMG_20230101_162506

 

 * دستگاه سیگنال‌یاب در حوزه‌های امتحانی

از جمله دغدغه‌های داوطلبان کنکور این است که اگر امکان تقلب در امتحانات نهایی باشد، با عدالت تأثیر قطعی معدل در کنکور ناسازگار است؛ یکی از داوطلبان کنکور به خبرنگار فارس گفت: تقلب در مقابل عدالت است. وقتی یک عده در امتحانات تقلب می‌کنند، به این معناست که نمره بهتری می‌توانند کسب کنند و اگر قرار باشد که معدل در کنکور تأثیر قطعی داشته باشد، این موضوع به ضرر داوطلبانی است که درس می‌خوانند و خودشان را برای کنکور آماده می‌کنند.

وی ادامه داد: در کنکور 25 صدم نمره، ترازها را خیلی جابه‌جا می‌کند و اگر بستر تقلب وجود داشته باشد، حق داوطلبان دیگر ضایع می‌شود. به همین دلیل از مسؤولان می‌خواهیم که روی این موضوع بررسی کامل کنند تا حق هیچ داوطلبی ضایع نشود. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: برای جلوگیری از تقلب به عوامل امتحانات اعلام کردیم که تجهیزات داشته باشند و با عواملی که سهل‌انگاری کرده باشند، برخورد می‌شود. البته ممکن است داوطلبی، ریزابزار به همراه داشته باشد که در بدو ورود امکان شناسایی نباشد.

وی اضافه کرد: دیروز با همکاری سازمان سنجش، دستگاه سیگنال‌یاب را هم اضافه کردیم و به حوزه‌ها ارسال کردیم و حفاظت‌های آزمون مجهز به سیگنال‌یاب هم شدند.

 

 * تقلب‌کنندگان شناسایی می‌شوند

به گفته رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، تقلب کنندگان در امتحانات قابل شناسایی هستند؛ همچنین قرار است برای کل افراد شرکت کننده در امتحانات گروهی ایجاد شود تا اگر اخباری از تقلب، احتمال تقلب و شرایط تقلب دارند، گزارش دهند.

وی با بیان اینکه سؤالات امتحانات نهایی لو نرفته است، افزود: طراحان سؤالات در قرنطینه هستند و سؤالات نیز به صورت رمز شده قبل از آزمون برای حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود؛ رمز سؤالات نیز 5 دقیقه قبل از شروع آزمون در اختیار مدیران حوزه‌های امتحانی قرار می‌گیرد و حتی خود بنده هم قبل از این زمان، رمز را ندارم.

به گزارش فارس، امتحان نهایی بعدی دانش‌آموزان فردا دوشنبه 12 دی با امتحانات دروس «عربی، زبان قرآن 3» برای رشته‌های ریاضی ـ فیزیک و علوم تجربی، درس «جغرافیا 3» برای رشته ادبیات علوم انسانی و «اصول عقاید 3» برای رشته علوم و معارف اسلامی برگزار می‌شود.

آموزش و پرورش اعلام کرده است که سؤالات امتحانی لو نرفته است و آنچه در حال حاضر در اندک مواردی رخ می‌دهد، تقلب است که آن هم با ابزارهای مختلف برای جلوگیری از آن اقدام می‌شود و این بررسی‌ها در حال انجام است. خبرگزاری فارس نیز این موضوع را همچنان پیگیری می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید