هشدار فوری هواشناسی:ادامه بارش ها و یخبندان در تهران و 23 استان
کد خبر: 20292

هشدار فوری هواشناسی:ادامه بارش ها و یخبندان در تهران و ۲۳ استان

براساس پیش بینی سازمان هواشناسی، 24 استان، شاهد یخبندان خواهد بود.

به گزارش خودکارنیوز، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز در برخی نقاط 24 استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد بود، گفت: از 27 دی تا پایان هفته در کلانشهرها افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: صبح دوشنبه 26 دی، در استان‌‌‌‌‌های مرکزی و غربی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز در زنجان، قزوین، البرز، سمنان و تهران یخبندان پیش‌بینی می‌شود؛ روز دوشنبه خصوصا از ساعات بعدازظهر به بعد در جزایر غرب خلیج فارس، بوشهر، برخی نقاط خوزستان‌ و برخی نقاط فارس، بارش باران داریم و در ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پراکنده برف پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: روز سه‌شنبه 27 دی، سامانه بارشی در جنوب کشور تقویت می‌شود و موجب بارندگی در خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی می‌شود، شدت بارش‌ها در فارس و بوشهر خواهد بود.

ضیائیان افزود: چهارشنبه در برخی نقاط کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بارش برف و باران داریم و روز پنجشنبه جوی آرام در اغلب نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: از سه‌شنبه 27 دی تا پایان هفته در کلانشهرها افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا و در شهرهای پرجمعیت نیمه شمالی کشور نیز کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در باره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران امروز ابری همراه با بارش برف است، روز آینده آسمان پایتخت قسمتی ابری و در صبح یخبندان خواهد بود، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت 6 درجه و 1 درجه زیر صفر خواهد بود.

ضیائیان اضافه کرد: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای 23 درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای 15 درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

 

* هشدار نارنجی سازمان هواشناسی بابت بارش‌‌های 27 دی

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: طبق هشدار نارنجی صادر شده از سوی سازمان هواشناسی، روز سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۷‌ بارش باران، گاهی همراه بارعدوبرق، وزش باد شدید موقت در بوشهر، جنوب خوزستان، فارس و جنوب کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود؛ در این راستا آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان گفت: ‌توصیه می‌شود عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌‌‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش آبزیان، در دستور کار باشد.

وی اضافه کرد: روز سه‌شنبه‌ بارش برف، رخداد مه، کولاک برف و کاهش دید در ارتفاعات و دامنه در استانهای کهگیلویه و بویراحمد، فارس و جنوب اصفهان داریم که موجب اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیتهای عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، رخداد بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: ‌توصیه می‌شود پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارات احتمالی‌ توسط شهرداری‌‌‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، نمک پاشی معابر و مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق در دستور کار باشد.

ضیائیان یادآور شد: با توجه به برودت هوا در اغلب شهرها، مردم حتما در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند تا گاز به همه استان‌های کشور برسد.

ولیپور افزود: پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، حضور در حاشیه رودها و مسیل‌ها نیز از جمله توصیه‌های همیشگی در شرایط بارش برف و باران است.

بر اثر این مخاطره جوی انسداد جاده‌ها و محورهای مواصلاتی به‌ویژه محورهای روستایی سردسیر، لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، اختلال در فعالیت‌های عمرانی و اختلال در انتقال حامل‌های انرژی سوخت، برق و گاز دور از انتظار نیست.

IMG_20230116_082719

دیدگاه تان را بنویسید