کهگیلویه و بویراحمد رکورددار بیشترین بارندگی در سال آبی جاری/ کاهش چشمگیر بارندگی های تهران
کد خبر: 22423

کهگیلویه و بویراحمد رکورددار بیشترین بارندگی در سال آبی جاری/ کاهش چشمگیر بارندگی های تهران

بر اساس بررسی داده‌های سازمان هواشناسی کشور، طی هفت روز گذشته در کشور حدود ۶.۹ میلیمتر بارندگی ثبت شد که در مقایسه با بلندمدت ۳۰.۳ درصد کاهش یافته است

به گزارش خودکارنیوز بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی طی هفت روز گذشته منتهی به ۹ فروردین در کشور حدود ۶.۹ میلیمتر بارندگی ثبت شد. میزان بارندگی‌ها در بلندمدت ۱۰ میلیمتر بود که در مقایسه با بلندمدت حدود ۳۰.۳ درصد، کاهش میانگین بارندگی در کشور ثبت شده است.

 

از ابتدای ماه جاری میزان این بارندگی‌ها ۱۴ میلیمتر و در بلندمدت حدود ۱۲.۷ میلیمتر بود. میزان بارش‌های ماه جاری در مقایسه با بلندمدت حدود ۱۰.۳ درصد افزایش داشته است این درحالیست که از ابتدای سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه تاکنون) ۱۴۸.۳ میلیمتر بارندگی ثبت شده است و بارندگی‌های بلند مدت ۱۷۳.۴ میلیمتر بود بنابراین میزان بارندگی‌های سال آبی جاری در مقایسه با بلند مدت حدود ۱۴.۵ میلیمتر کاهش داشته است.

 

کهگیلویه و بویراحمد رکورددار بیشترین بارندگی در سال آبی جاری

 

طی سال آبی جاری استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۳۶.۸ میلیمتر بارش دارای رکورد بیشترین بارندگی بوده این در حالیست که بارندگی‌های این استان در بازه زمانی بلندمدت ۶۱۴.۴ میلیمتر ثبت شده بنابراین در مقایسه با بلند مدت ۱۲۲.۴ میلیمتر معادل با ۱۹.۹ درصد افزایش بارش داشته است. سال گذشته در این استان حدود ۵۶۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده بود که بارش‌های امسال در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته حدود ۱۷۶ میلیمتر معادل با ۳۱.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در واقع بارش‌های این استان طی سال آبی جاری باید به ۷۰۴.۵ میلیمتر برسد و بارش‌های اخیر حدود ۱۰۴.۶ درصد از این میزان را تامین کرده است.

 

از دیگر استان‌هایی که در سال آبی جاری میزان بارش‌های آن افزایشی بوده استان چهارمحال و بختیاری با ۵۷۳.۸ میلیمتر بارندگی است که بارندگی‌های آن در بلندمدت حدود ۵۲۹.۹ میلیمتر است. در نتیجه میزان بارندگی‌های آن درمقایسه با بلندمدت ۴۳.۹ میلیمتر معادل با ۸.۳ درصد افزایش یافته است. سال گذشته در این بازه زمانی، بارش‌های این استان حدود ۴۶۹.۲ میلیمتر بود بنابراین بارش‌های سال آبی جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۴.۶ میلیمتر معادل با ۲۲.۳ درصد کاهش داشته است. در واقع بارش‌های این استان طی سال آبی جاری باید به ۶۵۵.۹ میلیمتر برسد و بارش‌های اخیر حدود ۸۷.۵ درصد این میزان را تامین کرده است.

 

طی سال آبی جاری، استان بوشهر نیز ۳۲۲.۴ میلیمتر بارندگی دریافت کرده است این در حالیست که بارندگی بلند مدت این استان ۲۲۷.۷ میلیمتراست بنابراین امسال بوشهر ۹۴.۷ میلیمتر معادل با ۴۱.۶ درصد نسبت به بلندمدت افزایش بارندگی داشته است. بارش‌های این استان در این بازه زمانی طی سال گذشته ۱۷۰.۷ میلیمتر بود بنابراین بارش‌های سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۵۱.۷ میلیمتر معادل با ۸۸.۹ درصد افزایش داشته است. در واقع بارش‌های این استان طی سال آبی جاری باید به ۲۴۱.۴ میلیمتر برسد و بارش‌های اخیر حدود ۱۳۳.۶ درصد این میزان را تامین کرده است.

 

طی سال آبی جاری خوزستان نیز ۳۱۹ میلیمتر بارندگی دریافت کرده است این در حالیست که بارندگی بلند مدت این استان ۳۰۱.۶ میلیمتراست بنابراین امسال خوزستان ۱۷.۴ میلیمتر معادل با ۵.۸ درصد نسبت به بلندمدت افزایش بارندگی داشته است. بارش‌های این استان در این بازه زمانی طی سال گذشته ۱۵۴.۶ میلیمتر بود بنابراین بارش‌های سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۶۴.۴ میلیمتر معادل با ۱۰۶.۴ درصد کاهش داشته است. .درواقع بارش‌های این استان طی سال آبی جاری باید به ۳۴۵.۲ میلیمتر برسد و بارش‌های اخیر حدود ۹۲.۴ درصد این میزان را تامین کرده است.

 

کدام استان‌ها بیشترین میزان خشکسالی و کم‌بارشی را تجربه کردند؟

 

با توجه به اینکه خشکسالی پیاپی و کم‌بارشی مداوم تمام کشور را درگیر کرده است، برخی استان‌ها کاهش‌های چشمگیری در میزان بارندگی نسبت به بلند مدت داشتند که از جمله این استان‌ها گیلان ۱۶۹.۵ میلیمتر کمتر از بلندمدت، مازندران ۱۴۷.۵ میلیمتر کمتر از میزان بلندمدت، گلستان ۱۳۵.۷ میلیمتر کمتر از حد بلندمدت، قزوین ۷۹.۳ میلیمتر کمتر از بلندمدت، همدان ۶۳.۴ میلیمتر کمتر از میزان بلندمدت، استان تهران نیز ۶۳ میلیمتر کمتر از حد بلندمدت، اردبیل ۶۲.۳ میلیمتر کمتر از بلندمدت، البرز ۶۱.۴ میلیمتر کمتر از بلندمدت و خراسان رضوی نیز ۶۱.۱ میلیمتر نسبت به بلند کاهش بارندگی داشته است.

 

از جمله استان های دیگر که نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی داشته‌اند می‌توان به هرمزگان با ۵۷.۷ میلیمتر، کرمانشاه با ۴۷.۷ میلیمتر، آذربایجان شرقی با ۴۴.۹ میلیمتر، مرکزی با ۴۴.۷ میلیمتر، لرستان با ۴۳.۸ میلیمتر، آذربایجان غربی با ۳۸.۶ میلیمتر، خراسان شمالی ۳۷.۱ میلیمتر و کرمان با ۳۵.۸

میلیمتر کمتر از میزان بلندمدت اشاره کرد.

استان‌های دیگر نیز همچون سیستان و بلوچستان با ۳۵ میلیمتر، سمنان با ۳۲.۲ میلیمتر، قم با ۲۱.۵ میلیمتر، ایلام با ۱۶.۷ میلیمتر، خراسان جنوبی با ۱۰.۲ میلیمتر، زنجان با ۱۰.۱ میلیمتر، کردستان با ۲.۲ میلمتر نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی داشته‌اند.

 

کاهش چشمگیر بارندگی‌های تهران

 

استان تهران طی هفت روز گذشته تنها ۶.۶ میلیمتر بارندگی دریافت کرده است. میزان بارندگی‌های این استان در بلندمدت حدود ۱۲.۱ میلیمتر است و درواقع بارش‌های این بازه زمانی نسبت به بلندمدت حدود ۵.۶ میلیمتر کاهش داشته است. تهران از ابتدای ماه جاری با بارش ۱۹.۸ میلیمتری نسبت به بارش‌های ۱۵.۱ میلیمتری بلندمدت حدود ۴.۷ میلیمتر افزایش بارندگی داشته است. تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۲۲.۷ میلیمتر بارندگی دریافت کرده است. میانگین بارندگی‌های آن در بلندمدت ۱۸۵.۷ میلیمتر است بنابراین بارش‌ها در فصل آبی جاری نسبت به بلندمدت ۶۳ میلیمتر کاهش داشته این در حالیست که سال گذشته در همین بازه زمانی تهران حدود ۱۲۹.۷ میلیمتر بارندگی داشت بنابراین در سال آبی جاری ۶.۹ میلیمتر کاهش یافته است.

دیدگاه تان را بنویسید