سخنگوی صنعت برق: ۱۰ هزار مگاوات ناترازی برق داریم/ تابستان را بدون خاموشی می‌گذرانیم
کد خبر: 23427

سخنگوی صنعت برق: ۱۰ هزار مگاوات ناترازی برق داریم/ تابستان را بدون خاموشی می‌گذرانیم

سخنگوی صنعت برق گفت: سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان از سوی بیمه پرداخت خسارت صورت گرفت و پیش‌بینی می‌شود که امسال هیچگونه جداول خاموشی منتشر نشود.

به گزارش خودکارنیوز، مصطفی رجبی مشهدی امروز در نشستی خبری با اشاره به پرداخت خسارت به مشترکان برق گفت: تمام خسارات ثبت شده در سال گذشته پرداخت شد. سال ۱۴۰۰ بیشترین حجم خسارت را داشتیم که امیدواریم برای سال ۱۴۰۲ این میزان کاهش یابد. اکنون در حال طی کردن روال‌های قانونی برای تعیین شرکت بیمه‌گر هستیم.

وی افزود: امیدواریم در سال جاری مشترکان مسائل ایمنی را رعایت کنند اما اگر حادثه‌ای پیش آمد از طریق شرکت توانیر می‌توانند نسبت به اخذ خسارت اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در خصوص وضعیت تامین برق در سال جاری و احتمال انتشار جداول خاموشی، گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای امسال هیچگونه جداول خاموشی برنامه ریزی شده را منتشر نخواهیم کرد و امیدواریم تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کنیم.

وی با اشاره به میزان ناترازی صنعت برق گفت: ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد و باید تلاش کنیم نیروگاه‌های جدیدی را وارد مدار کنیم که کمک مردم نیز می‌تواند این ناترازی‌ها را به حداقل برساند.

 

پیش بینی مصرف ۷۳ هزار مگاوات

سخنگوی صنعت برق با اشاره به پیش بینی میزان تقاضا گفت: در سه سناریو این مسئله مورد بررسی قرار گرفته، بیشترین میزان مصرف ۷۳ هزار مگاوات تخمین زده شده که تلاش ما این است که بتوانیم این میزان را جبران کنیم.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی که در سال گذشته ثبت شده بود ۵۸۰ هزار واحد صنعتی مشمول طرح مدیریت مصرف نشدند و تنها ۴۰ هزار واحد صنعتی مشمول این طرح بودند که امسال نیز مانند سال گذشته می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، گفت: سال گذشته ۱۵ درصد انرژی بیشتری را به صنایع اختصاص دادیم و شاهد افزایش تولید در بخش صنعت به ویژه فولاد بودیم.

 

حجم صادرات و واردات چقدر است؟

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص صادرات برق گفت: میزان صادرات و واردات برق پنج کیلووات ساعت تخمین زده شود و با همه کشورهایی که مرز خاکی داریم تبادلات برقی صورت می‌گیرد.

سخنگوی صنعت برق در خصوص افزایش تبادلات برقی با کشور عراق گفت: قراردادی که با این کشور داریم پنج ساله است و در چهارچوب این قرارداد با این کشور همکاری می‌کنیم.

رجبی مشهدی با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش تبادلات برقی با پاکستان گفت: از سال گذشته برنامه ریزی‌هایی برای افزایش حجم تبادلات صورت گرفته که مقدمات آن نیز انجام شده است. در حال حاضر ۴۰ تا ۴۵ مگاوات تبادل برقی با این کشور داریم که پیش بینی شده تا دو برابر افزایش یابد.

وی در خصوص سنکرون ایران و روسیه گفت: این موضوع نیز در حال اقدام است که اگر وارد مرحله امضا شود اطلاع رسانی خواهیم کرد. یک نوبت آزمایشی انجام شده اما هنوز وارد مرحله اجرا نشده است.

سخنگوی صنعت برق در خصوص صادرات برق به عمان گفت: کار اجرایی هنوز آغاز نشده اما در حال انتخاب مشاور، طراحی و محاسبات هستیم که بعد از قطعی شدن می‌توان در مورد آن صحبت کرد. در شرایط فعلی از ترکمنستان و ارمنستان برق دریافت می‌کنیم و به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان برق را صادر می‌کنیم.

رجبی مشهدی در خصوص تبادلات بعدی با کشور ترکیه گفت: از سال گذشته با پست بک تو بک ۳.۵ روز در هفته صادرات و واردات داریم.

وی با بیان اینکه میزان کل صادرات و واردات برق به اندازه هم است، گفت: کمتر از ۳.۵ درصد میزان مصرف کشور به صورت تبادل و ترانزیت بین ما و کشورهای همسایه وجود دارد که در اوج بار اولویت را تامین برق بخش داخل است.

 

منتظر مجوز برای نوسازی نیروگاه‌های فرسوده هستیم

سخنگوی صنعت برق در خصوص سوال دیگر ایسنا در خصوص نیروگاه‌های فرسوده گفت: این موضوع در برنامه وجود دارد. با توجه به اینکه برخی از این نیروگاه‌ها در نقاط مرکزی کلانشهرها هستند و باید در این نقاط نیروگاه‌های جدیدی احداث کنیم نیازمند مجوز هستیم که این موضوع در حال پیگیری است.

رجبی مشهدی افزود: در مرحله اول نوسازی ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده در کلانشهرها در دستور کار قرار گرفته، برای نیروگاه بعثت تهران یک واحد کلاس F با بازدهی ۵۸ درصد پیش بینی شده است که در حال طی کردن مراحل قانونی است. واحد این بخش ساخته شده و در صورت اخذ موافقت‌های لازم عملیات احداث آغاز می‌شود.

 

تنظیم ۱۴۰ برنامه برای گذر از پیک تابستان

وی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف برق گفت: ۱۴۰ برنامه را در این راستا تنظیم کرده‌ایم که سه محور اصلی توسعه و تولید ظرفیت نیروگاهی، تعمیرات نیروگاهی و مدیریت مصرف برای آن تعریف شده است.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به طرح کاهش مصرف برق، گفت: در سال جاری تشویق سراسری مشترکان صنعت برق در دستور کار است. در سال گذشته این طرح تنها برای مشترکانی که مصرف زیر الگو داشتند اجرایی شد که کاهش چهار درصدی مصرف برق را به دنبال داشت و ۱۳۵۰ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به مشترکان پرداخت شد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه ۴۰ درصد مشترکان مشمول اجرای این طرح شدند و بیش از هشت میلیون مشترک قبض رایگان دریافت کردند و یا حتی برخی از مشترکان دو تا سه نوبت بستانکار شدند، گفت: در سال جاری اقدامات وسیعتری برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد بطوریکه همه مشترکان مشمول این طرح خواهند شد.

 

پاداش خوش مصرفی ۲۰ برابر افزایش یافت

وی با اشاره به جزئیات پرداخت پاداش به مشترکان گفت: میزان محاسبه پاداش کاهش مصرف اینگونه است که هر مشترک به میزانی که مصرف خود را کاهش می‌دهد مشمول پاداش می‌شود. سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان و امسال به ازای هر کیلووات ساعت ۲۰۰۰ تومان پاداش خوش مصرفی پرداخت می‌شود. این موضوع بدان معنا است که میزان پرداخت پاداش خوش مصرفی ۲۰ برابر افزایش یافته است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در مناطق گرمسیری چنانچه یک کولر گازی خاموش شود مشترک مشمول یک میلیون تومان پاداش کاهش مصرف خواهد شد، گفت: استان‌های مشهد، تهران، آذربایجان‌ها و فارس جزو مناطق عادی هستند که الگوی مصرف در این مناطق ۳۰۰ کیلووات ساعت است و اگر در این مناطق دور کولر آبی از تند به کند تغییر کند پاداشی معادل ۱۵۰ هزار تومان به مشترکان پرداخت خواهد شد.

رجبی مشهدی در خصوص تامین منابع اجرای این طرح گفت: بند «ک» تبصره ۱۵ در قانون بودجه به این بخش توجه کرده است و می‌توانیم از این محل پرداخت پاداش را انجام دهیم که این مسئله می‌تواند در حفظ پایداری شبکه سراسری کمک رسان باشد.

به گفته وی طبق برآوردهای صورت گرفته با اجرای این طرح شاهد پنج درصد کاهش مصرف خواهیم بود. سال گذشته حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی پرداخت کردیم که پیش بینی می‌شود این رقم امسال دو تا سه برابر افزایش یابد.

 

امکان رایگان شدن قبوض مشترکان پر مصرف

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح برای مشترکان پرمصرف نیز اجرایی می‌شود، گفت: هر مشترکی که کاملا بومی باشد و میزان مصرف خود را نسبت به سال قبل کاهش دهد مشمول پاداش خوش مصرفی خواهد شد حتی مشترکان پر مصرف نیز می‌توانند قبض رایگان دریافت کنند.

 

۶۰ درصد مشترکان مشمول طرح پاداش می‌شوند

رجبی مشهدی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چند درصد مشترکان صنعت برق مشمول دریافت این پاداش خواهند شد، گفت: بر اساس پیش بینی‌های اولیه ۶۰ درصد مشترکان خانگی می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

 

۹۰ درصد تعمیرات نیروگاه‌ها به پایان رسید

وی با اشاره به آخرین وضعیت تعمیرات نیروگاهی گفت: تا کنون ۹۰ درصد تعمیرات نیروگاه‌ها انجام شده و تا پایان اردیبهشت ماه نیز تعمیرات مابقی واحدها به اتمام می‌رسد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته و همکاری که با وزارت نفت داریم از ابتدای سال مخازن سوخت نیروگاه‌ها در حال تکمیل شدن است و اکنون ۵۰ درصد حجم مخازن پر شده است و در شرایط فعلی از ۲۵۰ میلیون متر مکعب سوختی که به نیروگاه‌ها اختصاص می‌یابد تنها سه میلیون متر مکعب را سوخت مایع در بر گرفته و مابقی سوخت گاز است.

دیدگاه تان را بنویسید