موافقت بلژیک با انتقال دو درنای دیگر به ایران
کد خبر: 23443

موافقت بلژیک با انتقال دو درنای دیگر به ایران

مرکز تکثیر و حفاظت درنا‌ها در بلژیک موافقت خود را با انتقال دو درنای دیگر به ایران اعلام کرده است.

به گزارش خودکارنیوز، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران گفت: سال گذشته زمانی که درنای رویا از بلژیک به ایران و سپس تالاب فریدونکنار منتقل شده بود همه فرایند‌های انتقال و شیوه نگهداری و چگونگی زیست این پرنده در قالب متن و فیلم به مرکز تکثیر و حفاظت درنا‌ها در کشور بلژیک ارسال می‌شد.

عطا الله کاویان افزود: مسئولان این موسسه به دلیل اینکه همه فرایند‌های انتقال و نگهداری درنای بلژیکی در مازندران به خوبی انجام شده بود اعلام کردند چنانچه درنای رویا به هر دلیلی از بین برود دو درنای دیگر به ایران ارسال خواهند کرد.

او با بیان اینکه بلژیکی‌ها این موافقت را به صورت مکتوب به سازمان حفاطت محیط زیست اعلام کردند، ادامه داد: نگهداری مناسب درنا‌ها در محیط تالاب فریدونکنار علت این تصمیم بلژیکی‌ها بود.

کاویان افزود: در خصوص این پشنهاد بلژیک‌ها هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: مرکز تکثیر و حفاظت درنا‌ها در کشور بلژیک و سازمان حفاظت محیط زیست معتقد هستند که همزیستی این دو درنا در روز‌هایی که کنار یکدیگر بودند یک موفقیت بود، اما اینکه د رویا تا سیبری نتوانست امید را همراهی کند به قدرت این پرنده بر می‌گشت.

او گفت: وقتی تصاویر همزیستی دو درنا در تالاب فریدونکنار برای مرکز تکثیر و حفاظت درنا‌ها در کشور بلژیک ارسال شده بود آن‌ها اعلام کردند که هر دو طرف به وظیفه خود به درستی عمل کردند و تداوم همراهی دو درنا تا سیبری به توان پروازی رویا و ذات این پرنده باز می‌گردد.

*دو دیدگاه در خصوص یک پیشنهاد*

مدیر کل محیط زیست مازندران در خصوص احتمال موافقت با انتقال درنا‌های جدید از بلژیک به ایران نیز گفت: برخی کارشناسان معتقدند رویا در مدت زمان کوتاهی که کنار درنای امید بود با یکدیگر همزیستی بسیار خوبی گرفتند به همین دلیل امکان تکرار این همزیستی برای سال جدید نیز وجود دارد و نیازی به حضور درنا‌های دیگر نیست.

کاویان افزود: از سویی دیگر برخی کارشناسان این دغدغه را دارند که وقتی درنای امید پاییز امسال به مازندران برگردد چنانچه دو درنای جدید و رویا را در کنار خود ببینید امکان دارد فرایند پروازی او به سیبری مختل شود.

او افزود: برای تصمیم گیری در خصوص پیشنهاد بلژیکی‌ها باید تا مشخص شدن وضعیت رویا تا شهریور صبر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران ادامه داد: درنای رویا اکنون در وضعیت خوبی به سر می‌برد و همه فرایند‌های نگهداری با مشورت مرکز تکثیر و حفاظت درنا‌ها بلژیک و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

درنا‌های سیبری به سه جمعیت شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شوند که جمعیت مرکزی آن که به هند مهاجرت می‌کردند منقرض شدند، جمعیت شرقی آن شامل حدود سه هزار درنا است که همچنان به چین مهاجرت می‌کنند و جمعیت غربی نیز به ایران می‌آمدند.

جمعیت گله غربی درنا‌های سفید سیبری در سال ۱۹۳۰ بیش از ۲۰۰ قطعه برآورد شده بود که به دلایلی تعداد آن‌ها در سال ۱۳۸۵ به دو قطعه درنای امید و آرزو کاهش یافت و با مرگ آرزو، "امید" آخرین بازمانده جمعیت غربی درنا‌های سفید سیبری شد و در این سال‌ها به تنهایی به ایران مهاجرت می‌کند.

سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ این کریدور پروازی ۶ بهمن پارسال یک قطعه درنا را از بلژیک وارد کشور کرد و این پرنده ۳۴ روز در تالاب فریدونکنار در کنار درنای امید زندگی کرد

درنا‌های امید و رویا ۱۴ اسفند پارسال مهاجرت خود را از مازندران به سیبری آغاز کردند، اما درنای بلژیکی به دلیل ناتوانی نتوانست امید را تا انتها همراهی کند و پس از طی کردن ۱۵۰ کیلومتر در عباس آباد از ادامه سفر منصرف شد و در شالیزار‌های منطقه فرود آمد.

دیدگاه تان را بنویسید