رئیس جمهور در سیکا: همگرایی در آسیا با منافع کشور‌های سلطه طلب سازگار نیست
کد خبر: 17823

رئیس جمهور در سیکا: همگرایی در آسیا با منافع کشور‌های سلطه طلب سازگار نیست

رئیس جمهور در ششمین نشست سران کشور‌های عضو «اجلاس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا» موسوم به سیکا گفت: همگرایی و امنیت در آسیا با منافع کشور‌های سلطه طلب سازگار نیست.

 

به گزارش خودکارنیوز، رئیسی با ابراز امیدواری از اینکه با تبدیل سیکا به یک سازمان منطقه‌ای، روند بالندگی این ساختار ارزشمند همکاری برای کسب جایگاه موثر در سطح منطقه‌ای و بین المللی تداوم یابد، تصریح کرد: فرایند تحول و گذار در نظام بین الملل به مرحله خاصی رسیده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بازنگری جدی قدرت، رویکرد‌های سلطه طلب مطرودند و صدا و نقش کشور‌های مستقل بیشتر شنیده و مشاهده می‌شود، گفت: این تحول و گذار نیاز به راهبری و جهت‌دهی دارد تا به عاقبت نظام‌های بین‌المللی سابق گرفتار نشود.

 

آقای رئیسی اظهار داشت: سرمایه تمدنی و معنوی که شکل‌دهنده ارزش‌های مشترک قاره کهن آسیاست، تضمین‌کننده نظم و جهانی است که ظلم و بی‌عدالتی و یکجانبه‌گرایی را نفی می‌کند و با آن به مقابله می‌پردازد.

 

رئیس جمهور گفت: ​عنصر کلیدی در تضمین موفقیت این فرایند، همکاری و هماهنگی کشور‌های مستقل است.

 

آقای رئیس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن سابقه تمدنی و غنای فرهنگی، سیاست خارجی خود را بر اساس مفاهیم متعالی الهی و انسانی، عدالت، معنویت، عقلانیت، ​اخلاق و آزادی و استقلال که همگی تضمین‌کننده رفاه و عزت ملت‌هاست، بنا نهاده است.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: نمود‌های این رویکرد در سیاست خارجی را می‌توان در مبارزه موفق با تروریسم و ​افراط‌گرایی، یاری مستمر آوارگان مهاجران افغانستان، دفاع از ملت‌های مظلوم از فلسطین تا یمن، ​حمایت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور‌ها از جمله در عراق و سوریه، مقابله با یکجانبه‌گرایی و سلطه‌گری در همه اشکال آن و یاری همسایگان در روز‌های سخت مشاهده کرد.

 

آقای رئیسی تصریح کرد:​ کشور‌های تروریست‌پرور، نباید قواعد مبارزه با تروریست را تعریف کنند.

 

رئیس جمهور، همچنین با اشاره به شکست تروریست‌های تکفیری در سوریه، انتقال هدفمند آنها به سمت شرق را مخل امنیت مناطق مختلف دانست و بر اهمیت مقابله با آنها تاکید کرد.

 

آقای رئیسی با بیان اینکه آسیا در کانون جهانی تغییرات نوظهور قرار دارد، بر لزوم تقویت صلح و امنیت برای ملت‌های آسیایی و تامین همزمان امنیت و پیشرفت با اولویت تقویت قدرت درون‌زا تاکید کرد.

 

رئیس جمهور گفت:​ جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به این مسیر می‌داند و برای تحقق یک نظم عادلانه و مبتنی بر همکاری و احترام متقابل، بر سیاست همسایگی، چند جانبه گرایی و همگرایی پایدار تاکید دارد و در این راستا به‌ویژه با توجه به ظرفیت‌های خود به لحاظ سیاست جغرافیایی، انرژی، حمل و نقل و نیروی انسانی با استعداد، آماده نقش‌آفرینی فعال و سازنده در شکل‌دهی و تقویت سازمان‌های منطقه‌ای و همچنین مخالفت با سیاست‌های انحصار قدرت و یک‌جانبه‌گرایی است.

 

آقای رئیسی ادامه داد: دوستان و همکاران محترم؛ امنیت و همکاری، لازم و ملزوم یکدیگرند که به‌صورت هم‌افزا، رفاه ملی و توسعه منطقه‌ای را به ارمغان می‌آورد. جمهوری اسلامی ایران به تامین منافع مشترک کشورهای مستقل از راه همکاری، باور دارد و این کار را جدا از تحولات بین‌المللی ادامه خواهد داد.

 

رئیس جمهور گفت: این رویکرد، موجب افزایش همکاری دولت‌ها، رفاه ملت‌ها و اعتمادسازی منطقه‌ای خواهد شد. در مقابل، یک‌جانبه‌گرایی با تلاش در جهت بی‌ثبات کردن کشورها به دنبال آن است که مانع از پیشرفت آن‌ها و موجب ناکام گذاشتن فرایند همگرایی ملت‌های مستقل شود.

 

آقای رئیسی تصریح کرد: این مهم، بیانگر آن است که همگرایی و امنیت در آسیا با منافع کشورهای سلطه طلب، سازگار نیست و هرگونه تلاش برای بی‌ثبات کردن ملت‌های مختلف، اهداف و پیامدهایی فراتر از جغرافیای ملی را دنبال می‌کند و ثبات و رفاه کشورهای منطقه را هدف قرار می‌دهد.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: آقای رئیس و همکاران گرامی؛ تجربه تاریخی ملت ایران، به‌خصوص در چهار دهه گذشته، ادراک ارزشمندی از جهت الزامات دستیابی همزمان به امنیت و پیشرفت را در اختیار ما قرار داده است و اینک آن را با شما در میان می‌گذارم. ملت ایران مسیر استقلال و پیشرفت را برگزیده و با مخالفت زورمداران روبرو شده و نمونه روشن این مخالفت، کودتا و تحریم حتی در دوران پیش از انقلاب اسلامی خود بوده است.

 آقای رئیسی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی نیز اراده قلدرهای بین‌المللی به سرکردگی آمریکا این بوده است که در مقابل اراده ملت ایران، حقوق و منافع آن را به چالش بکشند. در همه این دوران، ملت ایران همواره با تهدیدهای مختلف همچون جنگ، تحریم، ترور، تلاش برای کودتا، تسلیح صدام به سلاح‌های شیمیایی از سوی اروپا و آمریکا برای قتل عام هموطنان و در نهایت، پیمان‌شکنی و نقض عهد، روبرو بوده است.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: ما به این باور رسیده‌ایم که راه استقلال و رفاه ملت ایران از راه قدرت همه‌جانبه، میسر است و این جز با اتکا به خداوند متعال، مردم و همکاری با دوستان، میسر نیست. ملت ایران، هم گزینه نظامی آمریکا را نامعتبر کرده است و هم آن‌طور که خود آمریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند، سیاست تحریم و فشار حداکثری را شکستی خفت بار داده است.

 

آقای رئیسی اظهار داشت: اینک در پی ناکامی آمریکا در نظامی‌گری و تحریم، واشنگتن و متحدین آن به سیاست ناکام بی‌ثبات‌سازی متوسل شده‌اند. آنچه موجب موفقیت ملت ایران شده و سلطه‌گران را به وحشت انداخته، توجه ملت ایران به پیشرفت بر اساس قدرت درونی خود است. بنابر این در فرایند تامین همزمان امنیت و پیشرفت باید اولویت را به قدرت درون‌زا و ساز و کارهای تقویت آن اختصاص داد.

 

رئیس جمهور گفت: حضار محترم؛ با توجه به قرار گرفتن آسیا در کانون تغییرات جهانی در حال ظهور، حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است. سیکا و روح حاکم بر آن یعنی اعتماد متقابل، منافع مشترک، برابری، رایزنی مشترک، احترام به تنوع فرهنگی، تاکید بر ضرورت تحقق امنیت و توسعه مشترک برای همگان، ساز و کار موثری است که برای تحقق و تقویت صلح و امنیت و ارتقاء توسعه پایدار در ملت‌های آسیایی نقشی بی‌بدیل دارد و یادگاری ارزشمند برای نسل‌های آتی خواهد بود.

 

آقای رئیسی تصریح کرد: در این میان، باید توجه داشت طبیعتا کشورهایی که خود تروریست‌پرورند، نباید قواعد و مقررات با مبارزه با تروریسم را تعریف کنند. قلدرهایی که نظام مالی جهان را به گروگان گرفته‌اند و به راهزنی ثروت ملت‌ها مشغول هستند، نمی‌توانند شریک مطمئنی در شکل‌دهی به نظم نوظهور باشند.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: آسیای جدید در جهان نوظهور، نیازمند همکاری برای طراحی الگوی درون‌زا برای مقابله کشورهای مستقل با چالش‌های امنیتی، اقتصادی، رسانه‌ای و سایبری است. این موضوع، به‌خصوص در ایجاد نظام مالی مشترک و استفاده از ارزهای منطقه‌ای، طراحی هنجارها و قواعد مبارزه با تروریسم و همچنین تقویت همکاری‌های رسانه‌ای، اهمیت دارد.

 

آقای رئیسی گفت: رؤسای محترم؛ دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی، دهه‌ها با تجاوز، اشغالگری، نژادپرستی، تجاوز و کشتار کودکان و غیر نظامیان در فلسطین، عراق، سوریه، یمن و افغانستان، باعث ناامنی، خشونت، تروریسم، جنگ و اضطراب در منطقه شده‌اند. اینک راهی جز پایان اشغالگری و کرنش در برابر رأی به حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود وجود ندارد.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: در افغانستان، گذر از چرخه معیوب ناامنی و بی‌ثباتی، نیازمند عزم جدی و گام‌های عملی از راه گفتگوهای سیاسی است که هدف آن تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه‌های قومی و مذهی این کشور و اجرای تعهدات بین‌المللی به‌ویژه تعهدات دو جانبه با همسایگان باشد.

 

آقای رئیسی اظهار داشت: از سوی دیگر، شکست قاطع تروریست‌های تکفیری و پایان حکومت آنها در سوریه، موجب کوچ دادن هدفمند آنها به سمت شرق شده است که امنیت مناطق مختلف از جمله آسیای مرکزی را با خطر روبرو می‌کند؛ همان‌گونه که گسترش تروریسم در منطقه، ضد امنیت آن‌جا بوده، گسترش ناتو نیز تحت هر پوششی تهدیدکننده ثبات و امنیت مناطق است.

 

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران، تروریسم را در هر شکلی از جمله تروریسم اقتصادی که به‌ دنبال متوقف کردن رشد و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف است، محکوم و با آن مقابله می‌کند. تروریسم اقتصادی، یک تهدید همگانی است که نیازمند همکاری مستمر و پاسخ دسته‌جمعی است.

 

آقای رئیسی تصریح کرد: خانم‌ها، آقایان، آقای رئیس؛ امروزه جهان بیش از هر زمان دیگر، نیازمند نقش‌آفرینی موثرتر ساز و کارهای منطقه‌ای برای ایجاد فرصت‌های بیشتر در جهت تعامل عینی کنشگران بین‌المللی و حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل منطقه‌ای و جهانی است.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: ما بر این باور هستیم که دولت‌های عضو سیکا با اعتماد به پیشینه تمدنی ریشه‌دار خود می‌توانند روش‌های موجود برای گسترش صلح و امنیت را بر مبنای دیپلماسی و تعامل همه‌جانبه مبتنی بر عدالت و معنویت، استوار کنند. قطعا جمهوری اسلامی ایران در پیگیری مستمر و تقویت چند جانبه گرایی مبتنی بر عدالت، همواره شریکی ثابت قدم خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید