کنعانی: بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم + ویدئو
کد خبر: 19314

کنعانی: بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم + ویدئو

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس در نشست با رهبران چین گفت: ما بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم.

به گزارش خودکارنیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی با اشاره به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس در نشست با رهبران چین گفت: ما بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم و محتوای مربوط به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در این بیانیه را مردود می‌دانیم. ادعاهایی که در خصوص جزایر ایرانی می‌شود را دخالت در امور سرزمینی می‌دانیم.

نادیده گرفتن پایبندی ایران به برجام و قوانین بین‌المللی را مردود اعلام می‌کنیم. ایران به امنیت درون‌زا و عدم دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای منطقه تاکید کرده و در مورد جزایر سه گانه تاکید می‌کنیم که این جزو مناطق لاینفک ایران هستند. ادعاها در مورد این جزایر دخالت در امور داخلی ایران می‌دانیم و این ادعاها را به شدت محکوم می‌کنیم.

*مذاکرات هسته‌ای منحصر به لغو تحریم‌ها است*

وی در ادامه افزود: در ارتباط مذاکرات لغو تحریم تاکید می‌کنیم که این مذاکرات منحصر به لغو تحریم‌ها است، و آمادگی داریم این مسیر را ادامه بدهیم. مواضع خود را در مورد ادعاهای مطرح شده اعلام کردیم. از منافع اساسی ایران حمایت خواهیم کرد. به کسی اجازه دخالت در امور داخلی و تمامیت ارضی ایران نخواهیم داد و در عین حال بر همکاری و سیاست همسایگی پایبند خواهیم بود.

*تحریم‌هایی را علیه مقامات اروپایی اعمال خواهیم کرد*

سخنگو در واکنش به اقدامات کشورهای غربی در اعمال تحریم و صدور بیانیه ضدایرانی گفت: چیزی که مربوط به مواضع و اقدامات کشورهای خارجی در ارتباط با تحولات داخلی ما است، هیچگونه اقدام مداخله جویانه را نمی‌پذیریم و این اقدامات را مردود و غیرسازنده می‌دانیم که مخالف قوانین بین‌المللی است.

ایران از حق اقدام متقابل در مقابل کشورهای دیگر استفاده کرده و واکنش متقابل نشان داده است. همچنین به تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران واکنش به موقع و متقابل نشان داد. رفتارهای غیرسازنده‌ای بعضی کشورها انجام دادند که ما نسبت به این اقدامات به موقع واکنش نشان دادیم و با توجه به ادامه رفتار این کشورها و همچنین اتحادیه اروپا، ایران اقدمات بازدارنده از حق خود استفاده کرده و خواهد کرد. ما در همین چهارچوب لیست تحریم‌های جدیدی را نسبت به برخی مقامات اروپایی و هم تحریم‌هایی را علیه برخی نهادهای انگلستان و مقامات این کشور اعلام و اعمال خواهیم کرد. ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی با هدف اخذ امتیاز قرار نخواهد گرفت.

*دولت انگلیس در قبال رسانه‌های دروغ‌پرداز مسئولیت قانونی دارد*

کنعانی با اشاره به دروغ‌پردازی‌ها و آموزش اقدامات تروریستی توسط رسانه‌های معاند از جمله رسانه سعودی ایران اینترنشنال گفت: در زمینه رسانه لندن نشین نظرات خود را اعلام و اقداماتی انجام داده‌ایم. در تهران به سفارتخانه برخی نمایندگان در این زمینه به طور جدی صحبت کردیم و درخواست کردیم از این اقدامات تروریستی جلوگیری کنند. همچنین اقدامات حقوقی را در مقابل این شبکه‌ها طراحی کردیم و از چارچوب‌های قانونی در حال استفاده هستیم.

تعداد قابل توجهی از شهروندان ما به دلیل آموزش‌های تروریستی جان خود را از دست دادند، امیدواریم دولت لندن اقدمات بازدارنده را انجام دهد. انتظار داریم به درخواست‌ها توجه جدی بکنند. مسئولیت دولت انگلستان انکار ناپذیر است که به عنوان میزبان مسئولیت حقوقی و قانونی دارد که باید پاسخگوی شهروندان ایران باشند.


دیدگاه تان را بنویسید