بورل با وزیرخارجه رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت وگو کرد
کد خبر: 20221

بورل با وزیرخارجه رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت وگو کرد

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با «ایلی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش خودکارنیوز، تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که این نخستین تماس دیپلمات های ارشد اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی پس از تشکیل کابینه جدید در فلسطین اشغالی است.

این بیانیه می‌افزاید: «اسرائیل یکی از نزدیک‌ترین شرکای اتحادیه اروپا در خاورمیانه است و تعدادی از چالش‌های جهانی وجود دارد که دو طرف باید با هم روبه رو شوند؛ از جمله جنگ وحشیانه روسیه در اوکراین و همکاری نظامی روسیه با ایران .»

ادعای مردود و بی‌اساس همکاری نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش ها میان مسکو و کی‌یف از سوی غرب به رهبری آمریکا مطرح شد. واشنگتن ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن مدعی انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ شد.

«حسین امیرعبداللهیان» چندی پیش در حاشیه نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد در تهران در جمع خبرنگاران تصریح کرد: مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است. این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وی خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

بر اساس این گزارش اوکراین تاکنون سندی در این زمینه ارائه نکرده است اما کشورهای اروپایی برپایه ادعاهای بی‌اساس با رویکرد سیاسی، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده‌اند.

در ادامه بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که جوزپ بورل از عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با شماری از کشورهای عربی هم استقبال و ادعا کرده که این تحول می‌تواند پیامدهای مثبتی را بر روند صلح خاورمیانه داشته باشد. وی با این حال بر لزوم تحقق راه حل تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل تاکید کرده و با توجه به تشدید حملات اخیر ارتش صهیونیستی در فلسطین «نگرانی‌های شدید خود را درباره آمار بالای قربانیان اعلام کرد. »

با وجود هشدارهای شدیداللحن مقاومت فلسطین در غزه درباره هرگونه تعرض «ایتمار بن گویر» (بن غُفیر) وزیر امنیت داخلی کابینه افراطی «بنیامین نتانیاهو»، صبح دیروز (سه‌شنبه، ۳ ژانویه) به همراه شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست تحت تدابیر شدید امنیتی به صحن‌های مسجد الاقصی یورش بردند.

این اقدام جنایتکارانه، واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را به همراه داشت و علاوه بر چهره‌ها و گروه‌های مقاومت فلسطین کشورهای عربی ازجمله قطر، اردن، امارات، عربستان، سازمان همکاری اسلامی و وزارت خارجه ترکیه آن را محکوم کردند.

دیدگاه تان را بنویسید