انگلیس 5 شخص و 2 نهاد را به فهرست تحریم‌های ضدایرانی خود افزود
کد خبر: 20521

انگلیس ۵ شخص و ۲ نهاد را به فهرست تحریم‌های ضدایرانی خود افزود

ساعاتی بعد از اعمال تحریم‌های ضد ایرانی جدید اتحادیه اروپا، دولت انگلیس اعلام کرد هفت نام جدید را به «رژیم تحریم‌های حقوق بشری ایران» افزوده است.

به گزارش خودکارنیوز، لندن دوشنبه (۲۳ ژانویه، سوم بهمن) اعلام کرد هفت نام جدید را تحت «رژیم تحریم‌های حقوق بشری ایران» قرار داده است. 

طبق اطلاعیه‌ای که روی وبسایت دولت انگلیس قرار گرفته، این تحریم‌ها در ادامه حمایت غرب از اغتشاشات اخیر در ایران و همچنین در ارتباط با اعدام علیرضا اکبری جاسوس لندن اعمال شده است. 

این اطلاعیه می‌افزاید: علاوه بر دادستان کل ایران که هفته پیش از سوی انگلیس تحریم شد، نام احمد فاضلیان معاون وی هم به این فهرست اضافه شده است. طبق این بیانیه، این فهرست همچنین شامل کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حسین نجات جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سالار آبنوش و قاسم رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی می‌شود. 

 

بر اساس این بیانیه، علاوه بر این پنج فرد، دو نهاد شامل نیروی مقاومت بسیج و بنیاد تعاون بسیج هم در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفتند. 

 

جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس در خصوص این تحریم‌ها که بعد از تحریم‌های امروز اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شده، مدعی شد بریتانیا و شرکایش با این اقدام پیامی واضح ارسال کرده‌اند مبنی بر این که مخفیگاهی برای ناقضان حقوق بشر وجود ندارد. 

 

بر اساس بیانیه لندن، انگلیس تاکنون ۵۰ تحریم جدید ضد ایرانی را از آغاز اغتشاشات چندی پیش در ایران اعمال کرده‌ و به «اقدامات گسترده برای پاسخگو کردن رژیم ایران» ادامه خواهد داد. این تحریم‌ها ممنوعیت سفر به انگلیس و مسدود شدن دارایی‌ها در این کشور را شامل می‌شود. 

 

وزیران خارجه انگلیس اخیراً (۲۸ دی) هم در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی، ادعاهای ضد ایرانی خود را تکرار کرد. وزیر خارجه انگلیس در بخشی از اظهاراتش درباره اعدام علیرضا اکبری مدعی شد که این اقدام با انگیزه‌های سیاسی انجام شد. کلورلی همچنین گفت: «فقط در همین سه ماه گذشته، بریتانیا پنج بسته جداگانه تحریمی علیه ایران اعمال کرده و امروز ما تحریم‌های مربوط به ۳۰۰ نهاد و فرد ایرانی اجرا کردیم».

 

پیش‌تر و در ادامه اقدامات ضد ایرانی کشورهای غربی، نمایندگی سوئد در اتحادیه اروپا که ریاست دوره‌ای شورای امور خارجی این اتحادیه را برعهده دارد، از اعمال تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد. این نمایندگی در صفحه توئیتر خود نوشت: «در نشست امروز (دوشنبه) شورای امور خارجی وزرای اتحادیه اروپا، بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد که افراد دخیل در سرکوب [تظاهرات] را هدف می‌گیرد».

 

در این بیانیه همچنین با مداخله در امور داخلی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «اتحادیه اروپا قویاً استفاده بی‌رحمانه و نامناسب از قوه قهریه توسط مسئولان ایرانی علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کند».

 

«لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال استریت ژورنال» مستقر در بروکسل درباره محتوای این بسته تحریمی نوشت: «۳۷ نهاد و شخص تحریم شدند، که در هفته قبل نیز گزارش شد. جزئیات بیشتر هنوز منتشر نشده است».

دیدگاه تان را بنویسید