تکاپوی باکو برای جلب حمایت بین المللی درمورد حادثه سفارت این کشور در تهران
کد خبر: 20764

تکاپوی باکو برای جلب حمایت بین المللی درمورد حادثه سفارت این کشور در تهران

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه تلاش ها برای جلب حمایت بین المللی با اذعان به اینکه بیانیه های تحریک آمیز باکو در جنبش عدم تعهد (NAM) و کنفرانس تعامل و تدابیر اعتمادساز در آسیا (CICA) مورد توجه قرار نگرفته است، اعلام کرد که از ظرفیت دیگر مجامع بین المللی استفاده خواهد کرد.

به گزارش خودکارنیوز، وزارت امور خارجه آذربایجان در بیانیه ای که در تارنمای این وزارتخانه مذکور منتشر شده با اشاره به اقدام های دولت باکو در جهت محکومیت بین المللی موضوع به گفته آنها "حمله تروریستی" به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و همچنین شناسایی و مجازات سریع سازمان‌ دهندگان و عاملان این اقدام تروریستی و همچنین اجرای تعهدات کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، ادعا شده که "ایران تلاش کرده تا از افشای گسترده و بین المللی این حمله تروریستی در سازمان های بین المللی ای که در آنها عضویت دارد و تصمیماتشان بر اساس اجماع است، جلوگیری کند."

وزارتخانه مذکور مدعی است که ایران به پیش ‌نویس بیانیه‌ های ارائه شده از سوی جمهوری آذربایجان به دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد (NAM) و کنفرانس تعامل و تدابیر اعتمادساز در آسیا (CICA) اعتراض کرده و سوریه و هند نیز از موضع ایران حمایت کرده اند.

این بیانیه می افزاید: ادعای اصلی این سه کشور در مخالفت با تصویب اسناد مذکور این بوده است که حملات تروریستی در کشورهای مختلف در گذشته در جنبش عدم تعهد محکوم نشده و مسائل دوجانبه میان کشورها به مجامع بین ‌المللی از جمله جنبش عدم تعهد کشیده نشده است.

در ادامه این بیانیه با ادعای آنکه "جنبش عدم تعهد در بسیاری از موارد اسناد متعددی را در محکومیت حملات تروریستی رخ داده در کشورهای عضو و تاکید بر حفاظت از نمایندگی های دیپلماتیک به تصویب رسانده"، آمده است: ما این اقدام تحریک آمیز ایران را محکوم و اعلام می کنیم که این کشور باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند. (جمهوری) آذربایجان از تمامی مجامع بین المللی مربوطه برای محکومیت گسترده اقدام تروریستی علیه سفارت خود و مجازات عاملان این اقدام استفاده خواهد کرد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان دیروز نیز ضمن طرح ادعایی درباره وضعیت ایران و با اشاره به حمله اخیر به سفارت این کشور در تهران، به اتباع خود توصیه کرد تا به جز امور ضروری به ایران سفر نکنند.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در گفت وگوی تلفنی اخیر با آیت الله رئیسی رئیس‌جمهوری ایران با تشکر از ابراز همدردی و تسلیت وی به دولت و مردم کشورش تصریح کرده بود: این یک جنایت غیرمنتظره بود ولی همکاری دو کشور در این زمینه باید چنان باشد که کسی به بهانه چنین حوادثی فرصت اخلال در روابط دوستانه دو کشور را پیدا نکند.

ساعت هشت صبح روز جمعه هفتم بهمن ماه راننده یک دستگاه خودرو با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به ‌کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت شد و یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر را مجروح کرد.

بررسی ها نشان می دهد که عامل این حادثه انگیزه شخصی از این حمله داشته و بنا بر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، این متهم فروردین ماه امسال شکایت‌ مفقودی همسرش را که اهل باکو بوده، در ارومیه ثبت کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید