نماینده دزفول: قطعا تحریم اثر دارد
کد خبر: 21110

نماینده دزفول: قطعا تحریم اثر دارد

سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر امام امروز در قید حیات بود چه بسا مجلس قوی‌تری شکل می‌گرفت و به نظرم عملکرد طوری باشد که با مشارکت گسترده‌ای روبرو باشیم نمی‌شود که هم رد صلاحیت گسترده داشته باشیم و هم مشارکت گسترده! این دو با هم نمی‌خواند. در این شرایط شورای نگهبان برای داشتن مجلسی قوی باید در عملکرد خود تجدید نظر کند.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از جماران؛ امروز دولت با مشکلات عدیده‌ای چون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبه رو است؛ مشکلاتی که با تحریم نیز گره خورده است. برخی کارشناسات بر این باورند در شرایط فعلی دولت دچار ضعف شدید در حوزه سیاست خارجی است و این در مناسبات بین‌المللی به شدت دیده می‌شود و حتی بهبود روابط با همسایگان در گرو برداشته شدن فشار تحریمی است.

در این‌باره سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار جماران گفت: اگر کسی مانند احمدی نژاد بگوید تحریم کاغذ پاره است، این حرفی ناپخته و غیر واقعی است. قطعا تحریم اثر دارد؛ چرا بگوییم بی‌اثر است؟! من معتقدم در بدنه سیستم اداری کشور، که منظورم تنها دولت نیست بلکه مجموعه نظام است؛ مشکلاتی چون فساد، ناکارآمدی، کارشکنی و نفوذ است و این بیماری زمینه‌ای باعث می‌شود تحریم اثر بگذارد. ما اگر می‌توانستیم مسائل داخلی خود را حل کنیم آثار تحریم کمتر نمود پیدا می‌کرد.

ما باید در سیاست خارجی تجدید نظر کنیم

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما باید در سیاست خارجی خود تجدید نظر کنیم؛ معنا ندارد کشوری با بیشترین دشمن و کمترین دوست باشیم. این مسأله به ما در مجامع بین‌الملل به ما صدمه می‌زند. از طرفی اروپایی‌ها ثابت کردند در مقابل آمریکا هیچ هویتی از خود ندارند و هیچ وقت از خود استقلالی نداشته اند.

در اداره کشور آنجا که به دین عمل شده جواب داده است

آوایی به مشکلات در سیاست خارجی پرداخت و گفت: نمی‌خواهم بگویم جمهوری اسلامی هیچ مشکلی در سیاست خارجی نداشته است؛ نه، قطعا ما با کمبود، اشتباهات، تندروی و کندروی‌ها رو به رو بودیم. حال، ما باید در سیاست خارجی تجدید نظر کنیم. می‌توان طوری عمل کرد که این همه دشمن نداشته باشیم و اعتقاد دارم اگر در اداره کشور آنجا که به دین عمل شده جواب داده است. من مخالف آن عده هستم که فکر می‌کنند ما بهای اجرای احکام اسلام را می‌پردازیم؛ بلکه ما بهای عدم اجرای احکام اسلام را می‌پردازیم ما بیشتر شعار دین دادیم و به آن عمل نکردیم به این خاطر دچار مشکل شدیم.

عراق باید خیلی نسبت به جمهوری اسلامی قدرشناس باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص رفتار عراق و برخورد با آن از سوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در این زمینه عراق باید خیلی نسبت به جمهوری اسلامی قدرشناس باشد؛ اگر قاطعیت حمهوری اسلامی در برخورد با داعش نبود امروز عراق به طور کامل به دست داعش بود، عراق باید خود را مدیون جمهوری اسلامی بداند. متاسفانه این‌ها به محض اینکه از خطر نجات پیدا می‌کنند دچار فراموش کاری می‌شوند. ایران خدمات بزرگی به این کشور کرده است، عراق هم مردم مهمان نوازی دارد و در ایام اربعین هم شاهد پذیرایی آن‌ها بوده‌ایم، لذا انتظار داریم دولت‌مردان عراق قدردان دولت جمهوری اسلامی باشند.

ما در دفاع از نظام نباید رودربایستی داشته باشیم

وی تاکید کرد: از طرفی وزارت امور خارجه باید برخورد قاطع‌تری کند؛ ما در دفاع از نظام نباید رودربایستی داشته باشیم. مجلس باید به طور مرتب به وزارت امورخارجه تذکر بدهد و واکنش سریع نشان دهند و نگذارند تا فریاد مردم بالا بیاید بعد واکنش نشان دهند، وزارت امور خارجه باید چابک‌تر عمل کند.

آوایی در خصوص آذربایجان افزود: مردم آذربایجان مانند مردم خودمان هستند، اما مسئولان آنان تحت تاثیر رژیم صهیونیستی هستند و همچنین برخی همسایگان ما هم در تحریک آنان بی‌نقش نبودند از جمله ترکیه، ما باید با دیپلماسی فعال‌تری پیش برویم.

شرایط شورای نگهبان برای داشتن مجلسی قوی باید تجدید نظر کند

مردم دزفول در پایان گفت: اگر امام امروز در قید حیات بود چه بسا مجلس قوی‌تری شکل می‌گرفت و به نظرم عملکرد طوری باشد که با مشارکت گسترده‌ای روبرو باشیم نمی‌شود که هم رد صلاحیت گسترده داشته باشیم و هم مشارکت گسترده! این دو با هم نمی‌خواند. در این شرایط شورای نگهبان برای داشتن مجلسی قوی باید در عملکرد خود تجدید نظر کند.

دیدگاه تان را بنویسید