در نشست خبری مشترک با گروسی اسلامی: منافع و امنیت ملی‌مان را با هیچ چیز جا به جا نمی‌کنیم
کد خبر: 21675

در نشست خبری مشترک با گروسی اسلامی: منافع و امنیت ملی‌مان را با هیچ چیز جا به جا نمی‌کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما انتظار داریم تعاملات و گزارش‌های آژانس اعتماد آفرین باشد.

به گزارش خودکارنیوز، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی پس از مذاکرت سیاسی و فنی در کنفرانس خبری مشترک با رافائل گروسی گفت: سفر آقای گروسی پیام آور برقراری ارتباطات بین آژانس و ایران است.

وی‌ افزود: ما انتظار داریم تعاملات و گزارش های آژانس طوری باشد که اعتماد افرین باشد تا با اطمینان برای حل و فصل مسایل و پرهیز از عواملی که نیت آنها برهم زدن روابط عادی است را ایجاد کنیم و همواره آژانس بتواند وظایف خود در ارتباط با ایران را در چارچوب پادمان پابرجا نگه دارد.

وی افزود: در همین چارچوب گفت‌وگوی های مشترک انجام شده و مطمئنم به صورت پایداری موثر خواهد بود.

اسلامی گفت: بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را ما چندی پیش در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و شب گذشته توافق شد با آقای گروسی که کنفرانس سی ام بین‌المللی و با مشارکت آژانس سال آینده برگزار شود که کمک به روایتگری ایران می‌کند و آشنایی جهان با مراکز آموزشی و علمی ایران را رقم می زند تا دستاوردها و امکانات ما به سایر کشورها معرفی شود.

وی ادامه داد: شب گذشته سهم بانوان ایرانی هسته‌ای در ضیافت شام فوق العاده بود و موجب شگفتی برای آقای گروسی و همکارانشان بود که این تعداد فعال هستند و چند تن از همسران شهدای هسته ای که از اساتید هستند و در صحنه ترور هم حضور داشتند مورد توجه قرار گرفتند.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ضیافت شام دیشب نشان داد جریان علمی و پژوهشی و فناوری ایران قدرتمند است و خانم ها و آقایان با مدیریت و قدرت در آن حضور دارند و جوانان نیز حضور قوی دارند که نشان می دهد دانش هسته ای دانشی است درون زا و ایران همواره آماده بوده و هست که دستاوردهایش را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

اسلامی در ادامه درباره اینکه اگر قطعنامه‌ای در نشست بعدی شورای حکام تصویب شود واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت:  ایران برای پیشبرد اهداف توسعه ای خود همواره مصمم بوده است و منافع و امنیت ملی خود را با هیچ چیز جا به جا نمی کند، اگر قرار باشد قطعنامه ای صادر شود حتما مراجع ذی ربط تصمیم گیری می کنند و ما طبق آن عمل می کنیم. نکته ای که بین من و آقای گروسی در این مقطع وجود دارد این است آن چه را که در چارچوب پادمان است برای اطمینان بخشی به آژانس اجرا کنیم و به آن پایبندیم و اجازه نمی دهیم عناصر یا نوعا اقداماتی این انطباق با ضوابط را زیر سوال ببرد و بنا بر این به طور مستمر کار می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه به طور مشخص امروز توافقی با آژانس درباره مسایل باقی مانده خواهیم داشت و بیانیه مشترک بین دو طرف داریم؟ گفت: ما یک الگویی را با آقای گروسی سال گذشته در وین توافق کرده بودیم و همان را دنبال می کنیم و بخش‌هایی از آن در مذاکرات و تعامل معاونان دو طرف بیان شده است و بخشی از ترتیبات را امروز صحبت کردیم و همچنان صحبت ما ادامه دارد و در قالب یک الگوی رفتاری و تعاملی اینها را به سمت حل و فصل پیش می بریم.

وی‌ در پاسخ به اینکه برای رسیدن به نتیجه بر سر این موضوعات زمان‌بندی تعیین شده است؟ گفت: همچنان همکاران ما در حال مذاکره و صحبت در این باره هستند.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره اختلاف نظر ایران و آژانس بر سر غنی سازی ۸۴ درصدی اظهار کرد: اگر به گزارش اخیر آقای گروسی مراجعه کنید در همان گزارش هم برای شناسایی ذره ۸۴ درصد گفته شده بود که ملاک میزان تولید است و مخازنی که تولیدات در آن ذخیره می شود غنای بالای ۶۰ درصد نداشته است. از این رو این ابهام قابل تعمیم نیست و به طور مشخصی حل و فصل شده است.

دیدگاه تان را بنویسید