کنعانی: گفت‌وگوها درباره تبادل زندانیان و بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا از طریق واسطه‌ها در جریان است/ مانعی برای دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در دو کشور نیست
کد خبر: 21930

کنعانی: گفت‌وگوها درباره تبادل زندانیان و بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا از طریق واسطه‌ها در جریان است/ مانعی برای دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در دو کشور نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هم در ارتباط با زندانیان و هم بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا، گفت‌وگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد.

به گزارش خودکارنیوز،  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۲ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به ۲۲ اسفند ماه و روز بزرگداشت شهدا یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و شهدای امنیت و مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای، رسانه و شهدای دیپلمات را گرامی داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ پرسشی در خصوص اظهارات حسین امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و ادعای آمریکا مبنی بر اینکه چنین توافقی وجود ندارد و خوشبین بودن به توافق با آمریکا، اظهار داشت: در مورد موضوع زندانیان وزیر امور خارجه دیروز به این موضوع اشاره کرد و من بعد از واکنش تعجب برانگیز طرف‌ آمریکایی در این خصوص توضیحات تکمیلی دادم. 

کنعانی اضافه کرد: برای ما آنچه حائز اهمیت است این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی لازم منتهی شود. ایران بارها و بارها تأکید کرد و در عمل هم نشان داد که به دیپلماسی به عنوان بهترین مسیر برای حل و فصل اختلافات و رفع مشکلات اعتقاد راسخ و عملی دارد و در مسیر عمل هم پایبندی خودش را نشان داده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: هم در ارتباط با زندانیان و هم بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا، گفت‌وگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد. در برخی موضوعات از جمله زندانیان قبلا به توافق رسیدیم و در ماه مارس سال میلادی گذشته توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده رسمی دولت آمریکا نیز امضا شد. طرف آمریکایی در یک مرحله پذیرفت که این موضوهع بدون ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام شود و مبادله صورت گیرد و در مقطع دیگری آن را به روند مذاکرات هسته‌ای گره زدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همانطور که اعلام کردیم آمادگی داریم این کار به عنوان موضوع انسانی صورت بگیرد. مشکلات فنی آمریکا به خودش ارتباط دارد. در این موضوع در صورت برخورد واقع بینانه طرف آمریکایی موضوع مبادله زندانیان به عنوان موضوع کاملا انسانی قابل انجام است. 

وی گفت: درباره روند مذاکرات هسته‌ای با توجه به سابقه سوء عدم التزام و پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش ایران همانطور که باره گفته معتقد به ضرورت اخذ تضمین‌های قابل راستی آزمایی جهت کسب اطمینان از پایبندی دولت آمریکا به توافق جدید است و در این مسیر کار را دنبال خواهیم کرد.

کنعانی درباره توافق ایران و عربستان افزود: این توافق نتیجه یک سال و نیم تلاش و مذاکره بود. دوره‌های مختلفی از گفت‌وگوی دوجانبه بین ایران و عربستان با نقش آفرینی و میزبانی مثبت برخی کشورها انجام شد از جمله پنج دور نشست دوجانبه در بغداد و سه دور نشست دوجانبه به میزبانی عمان در مسقط. قبل از سفر آقای شی به ریاض و قبل از سفر آقای رئیسی به پکن در ضمن گفت‌وگوها و مشورت های دیپلماتیک ایران و عربستان ایده‌ها و پیشنهاداتی هم مطرح بوده است. ما در چارچوب ایده‌هایی که طرف چینی مطرح کرد و قبلا گفت وگوهایی را داشتیم با این ایده از سوی چین مواجه شدیم که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به پکن نمایندگانی از دو کشور ایران و عربستان در پکن در حاشیه سفر رئیس جمهور نشست‌های دوجانبه‌ای داشته باشند و درباره روابط دوجانبه به تصمیم گیری برسند. طرف ایرانی با اصل موضوع بر مبنای حسن نیت برای اینکه روند دیپلماتیک برای بازگشت روابط دو کشور به ریل طبیعی محقق شود موافقت کرده بود ولی معتقد بود با توجه به اهمیت سفر دوجانبه و موضوعات مختلف در قالب این سفر با دولت چین داریم گفت‌وگوهای ایران و عربستان به بازه زمانی مناسب دیگری موکول کنیم.

 وی ادامه داد: در زمان سفر و حضور آقای رئیسی در پکن در دیدار خصوصی دو رئیس جمهور ایران و چین در خصوص این موضوع مجددا گفت‌وگو شد و شی پیام طرف سعودی را به رئیس جمهور منتقل کرد. در همین چارچوب علاوه بر گفت‌وگوهای دو رئیس جمهور گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و چین به تفصیل انجام و ابعاد موضوع مورد توافق قرار گرفت. به دلیل اینکه بخش مهمی از موضوعات جاری در گفت‌وگوها بین ایران و عربستان مرتبط با مشکلات امنیتی بود توافق شد گفت‌وگوی جدید در سطحی بالاتر از گفت‌وگوهایی که قبلا در بغداد و مسقط انجام شده بود صورت بگیرد و در همین چارچوب توافق شد گفت‌وگو در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای عربستانی آن انجام شود. البته در ترکیب هیأت دیگر مسؤولان ذیربط دو کشور از حوزه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی از جمله دو مدیرکل ذیربط وزارت خارجه حضور داشتند.

کنعانی ادامه داد: در این گفت‌وگوها در خصوص موضوعات مختلف مورد اهتمام دو کشور که می‌توانست گره‌گشای ازسرگیری روابط دو کشور باشد انجام شد و با حسن نیتی که در دو طرف وجود داشت و نقش آفرینی بسیار مثبت دولت چین طرفین به از سرگیری روابط دو کشور رسیدند و توافق انجام شد که بلافاصله بعد از امضای توافق روابط دو کشور از سرگیری شود و حداکثر تا سقف دو ماه امضای بیانیه سفارتخانه ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شوند.

وی بیان کرد: وزارت خارجه‌های دو کشور در حال فراهم کردن دیدار و تماس وزرای خارجه دو کشور هستند و امیدواریم این دیدار در آینده نزدیک شکل بگیرد. درباره مکان دیدار توافقات انجام شده و اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت. مانعی برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم دو وزیر خارجه در دو کشور وجود ندارد و در کانال‌های دیپلماتیک این روند انجام خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: لازم است از نقش ارزنده و قابل تقدیر دو کشور عراق و عمان نقش بسیار سازنده‌ای داشتند و میزبان هشت دور گفت‌وگوهای هیأت‌های دو کشور بودند قدردانی کنم چرا که تلاش این دو کشور و نقش مکمل و انتهایی دولت چین در این زمینه در دستیابی دو کشور ایران و عربستان به ازسرگیری روابط سیاسی بسیار حائز اهمیت بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی از نقش ارزنده چین در این توافق قدردانی کرد و افزود: نقشی که دولت چین ایفا کرد حائز اهمیت است و نشان داد دولت چین با نگاه توأم با حسن نیت برای کمک به صلح و ثبات در منطقه و آسیا می‌تواند ایفا کند از این ظرفیت با توان خوب استفاده کرد و با میزبانی از هیأت‌های دو کشور در پکن و زمینه‌سازی‌های قبلی توأم با حسن نیت و مبادله پیام‌ها توانست زمینه برگزاری این نشست موفق را در پکن فراهم کند. این نقش‌ها از منظر ایران قابل تقدیر است. ایجاد صلح و ثبات در منطقه به امنیت جمعی منطقه کمک می‌کند.

وی گفت: توافق ایران و عربستان می‌تواند آثار مثبت در زمینه‌های مختلفی داشته باشد هم در زمینه کمک به بازگشت طبیعی مناسبات ایران و عربستان سعودی به ریل طبیعی خودش و فعال سازی مجدد ظرفیت‌های بالای دو کشور در زمینه‌های مختلف. این موضوع تاثیرات  مطلوبی بر تقویت همکاری و همگرایی مشترک در منطقه برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در منطقه به ویژه در حوزه راهبردی خلیج فارس دارد. چین از ایجاد ثبات در غرب آسیا و خلیج فارس منافع قابل توجهی را کسب می‌کند. نقش دولت چین به زمینه سازی برای تامین منافع همه طرف‌های ذیربط از جمله چین کمک می‌‌کند . این توافق پیامدهای مثبتی هم در حوزه مسائل و موضوعات مورد توجه بین‌المللی دارد.

کنعانی افزود: نقش دولت چین عام المنفعه‌ای بود که می‌تواند با برداشتن گام‌های تکمیلی در منطقه کمک کند.

دیدگاه تان را بنویسید