تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حقوق بشر/ ایران:استفاده ابزاری از حقوق بشر مردود است
کد خبر: 22538

تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حقوق بشر/ ایران:استفاده ابزاری از حقوق بشر مردود است

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه قطعنامه پیشنهادی انگلیس و ایسلند علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در ژنو استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر را مردود اعلام کرد.

به گزارش خودکارنیوز، علی بحرینی پیش از انجام رای گیری درباره این قطعنامه که با ۲۳ رای مثبت، ۸ رای منفی و ۱۶ رای ممتنع تصویب شد گفت: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که شورا در شرف رای‌گیری است و توسط ایسلند و بریتانیا به عنوان حامیان اصلی آن ارائه شده است، کاملاً غیرقابل توجیه است و توسط ایران رد شده است.

وی افزود: حامیان این قطعنامه خود را در پشت عنوان حقوق بشر پنهان و از این سازمان برای اهداف سیاسی خود سوء استفاده کردند. پیام ما به بریتانیا و سایر حامیان غربی پیش‌نویس قطعنامه روشن است. مردم ایران با انقلاب اسلامی خود در سال 1357 عزت نفس و استقلال را برگزیدند و علیرغم اقدامات قهرآمیز یکجانبه غیرانسانی و دستکاری رسانه‌ای ، با نفی هرگونه سلطه و تبعیت در آن راه ثابت قدم خواهند ماند.

سفیر کشورمان تصریح کرد: ارائه این قطعنامه، از نظر ایران به عنوان تلاشی بدخواهانه برای هدف قرار دادن و تخریب عمدی چهره حقوق بشری ایران با تولید روایات آشفته، کلیشه های منفی و اتهامات نادرست تلقی می شود.

وی تاکید کرد: این قطعنامه و مأموریت آن عمداً دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفته و کشورم را با هدف انحراف توجهات از نقض حقوق ایرانیان و جنایات علیه بشریت انجام شده توسط حامیان این قطعنامه از طریق تحمیل اقدامات قهرآمیز یکجانبه هدف قرار می‌دهد.

بحرینی با بیان اینکه «استفاده ابزاری از حقوق بشر غیرقابل قبول است و آرمان مشترک حقوق بشر را به خطر می اندازد» هشدار داد: این رویکرد نه کمکی به حفظ و ارتقای حقوق بشر می کند و نه با واقعیت های میدانی و تاریخ و پیشینه فرهنگ و تمدن ایرانی سازگاری دارد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران عمیقاً به ضرورت رعایت و ارتقای حقوق بشر اعتقاد دارد. دستاوردهای ما در زمینه حقوق بشر در چهار دهه گذشته، گواه جدیت ایران در رعایت، حمایت و احقاق حقوق بشر است.

سفیر کشورمان، با اشاره به همکاری‌های گسترده ایران با شورای حقوق بشر تصریح کرد: اعضای شورا اکنون در یک دوراهی حساس قرار دارند. آنها باید تصمیم بگیرند که برای حمایت از ملت ایران در مسیر افتخاری که برای استقلال، عزت و موفقیت انتخاب کرده‌اند، به قطعنامه‌ای با انگیزه سیاسی ادامه دهند یا به آن رای منفی دهند.

گفتنی است که در جلسه امروز، کوبا، چین و آفریقایی جنوبی در حمایت از ایران سخن گفته و درباره استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر هشدار دادند. کشورهایی که به قطعنامه ضد ایرانی رای دادند عمدتا کشورهای غربی بوده و کشورهای درحال توسعه، رای منفی و ممتنع دادند.

دیدگاه تان را بنویسید