گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان
کد خبر: 22670

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان درباره تحولات موجود در مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای 2 دور تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خودکارنیوز، حسین امیرعبداللهیان و «جیحون بایراموف» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ‌‌و جمهوری آذربایجان در دو دور گفت‌وگوی تلفنی درباره تحولات موجود در مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای به رایزنی پرداختند.

در این گفت‌وگوهای صریح و شفاف، مشکلات و سوءتفاهمات موجود و راه‌حل‌های برون رفت از وضعیت جاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دو وزیر خارجه بر احترام متقابل به حسن همجواری و حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید کردند.

لازم به ذکر است، این گفت‌وگوها پس از اتفاقات اخیر در مناسبات دوجانبه و برخی اقدامات غیرسازنده از سوی جمهوری آذربایجان صورت گرفته است. جمهوری آذربایجان چندی است رویکردی غیردوستانه و تنش آفرین را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند و اخیرا در اقدامی غیرسازنده چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را عنصر نامطلوب خواند و ۴۸ ساعت به آنها فرصت داد خاک این کشور را ترک کنند. از سوی دیگر پارلمان این کشور نیز روز جمعه ۱۸ فروردین ماه بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد.

 

* توطئه رژیم صهیونیستی علیه انسجام، امنیت و پیشرفت کشورهای منطقه*

امیرعبداللهیان در دو دور گفت‌وگو با همتای آذربایجانی با اشاره به توطئه رژیم صهیونیستی علیه انسجام، امنیت و پیشرفت کشورهای منطقه، یادآور شد: از وجود اختلاف بین کشورهای منطقه، صرفا دشمنان سود می‌برند.

در این تماس‌های تلفنی ضرورت مدیریت بیشتر فضای رسانه‌ای در راستای منافع دو ملت و دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مورد تأکید قرار گرفت.

لازم به ذکر است این رویکرد غیرسازنده و غیردوستانه جمهوری آذربایجان واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت وی کنعانی جمعه شب به برخی مواضع، اقدامات و واکنش‌های تند، احساسی و غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان علیه معلمان و دیپلمات‌های ایرانی حاضر در باکو واکنش نشان داد و این رفتار دولت جمهوری آذربایجان را در تعارض با اصول همسایگی خواند.

کنعانی همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران همزمان با تأکید بر رعایت اصول و مبانی سیاست همسایگی و توجه به اهداف شوم رژیم صهیونیستی در ایجاد اختلاف و تنش در روابط بین کشورهای اسلامی، اقدام به عمل متقابل دیپلماتیک را در دستورکار دارد.

 اخیرا اخباری از توافق بین جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی مبنی بر تشکیل جبهه متحد علیه ایران منتشر شد که کنعانی خواستار توضیح جمهوری آذربایجان شد. سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان به جای پاسخگویی ادعای بی اساس دیگری را مطرح و ایران را به دخالت در ترور نماینده پارلمان این کشور متهم کرد. در همین خصوص، ناصر کنعانی ۱۱ فروردین ماه درباره توافق رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان و طرح ادعای بی اساس از سوی سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در توئیتر نوشت: از دولت آذربایجان خواستیم در مورد سخنان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق با آذربایجان برای «تشکیل جبهه متحد علیه ایران» توضیح دهد. سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان طفره رفت و سراغ اتهام زنی‌های جدید علیه ایران رفت.  ‌آیا تداوم سکوت، مهر تأیید ضمنی بر اظهارات شریک استراتژیک باکو نیست؟

بعد از حمله هفتم بهمن ماه سال گذشته یک فرد مسلح آن هم با انگیزه شخصی به سفارت آذربایجان در تهران که به کشته شدن یک دیپلمات این کشور و مجروح شدن دو تن دیگر منجر شد، دولت این کشور اقدام به تخلیه سفارتخانه این کشور در تهران و بازگرداندن دیپلمات‌های آذربایجانی کرد و از آن زمان رویکردی غیرسازنده و تنش زا را در مناسباتش با ایران در پیش گرفته است.

گفتنی است وزرای خارجه دو کشور هفتم بهمن ماه سال گذشته (۱۴۰۱) نیز تلفنی گفت‌‌وگو کرده بودند و حسین امیرعبداللهیان در آن گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجانی ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان، پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند

دیدگاه تان را بنویسید