دولت برنامه‌ای برای تغییر و جابجایی ندارد ولی گاهی چاره‌ای نیست
کد خبر: 22925

دولت برنامه‌ای برای تغییر و جابجایی ندارد ولی گاهی چاره‌ای نیست

رئیس‌جمهوری در نشستی با نوجوانان و دانش‌آموزان دهه هشتادی ضمن شنیدن دیدگاه‌های آنان، از پیشنهادهای آنها برای «ایجاد شورای نوجوانان»، «تشکیل اتاق اندیشه‌ورزی نوجوانان» و «استعدادیابی برای تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های مورد علاقه‌شان» استقبال و دستورات لازم را در این خصوص به مسئولان ذیربط صادر کرد.

به گزارش خودکارنیوز جمعی از نوجوانان و دانش‌آموزان دهه هشتادی در نشستی صمیمی با سیدابراهیم رئیسی که عصر یکشنبه با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، دستیار رئیس‌جمهوری در امر مردمی‌سازی دولت، معاونان علمی و فناوری و اجرایی و همچنین معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت برگزار شد، به بیان نظرها و دیدگاه‌های خود درباره موضوعات مختلف پرداختند.

رئیس‌جمهوری پس از شنیدن سخنان صریح نوجوانان و دانش‌آموزان حاضر در این نشست در سخنانی نوجوانان و دانش‌آموزان را سرمایه‌ها و آینده‌سازان کشور دانست و افزود: هزینه‌کردن برای رشد و تعالی دانش‌آموزان در مدارس و پژوهشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری برای شکوفایی آینده کشور است و دولت در همین راستا فعال‌ترشدن سازمان دانش‌پژوهان جوان را با جدیت در دستور کار قرار داده و پیگیری می‌کند.

رئیسی با تاکید بر حمایت دولت از افتخارآفرینان در المپیادهای علمی، مدال‌آوران و حتی شرکت‌کنندگان در المپیادها را جزو مفاخر کشور دانست و با اشاره به سرعت رشد علم و فناوری در دنیا گفت: گستردگی و فراگیری فناوری در جهان امروز ایجاب می‌کند مربیان و معلمان نظام آموزشی نیز متناسب با رشد فناوری به‌روز شوند.

رئیس‌جمهوری در واکنش به اظهارات یکی از دانش‌آموزان مدال‌آور دارای معلولیت در عرصه ورزشی جهانی درباره عدم توجه به مدال‌آوران معلول گفت: افراد دارای معلولیت به دلیل همت و تلاش مضاعف باید نمره مضاعف دریافت کنند و اگر سال‌های گذشته به دلایلی در این زمینه کم‌کاری شده باید با فوریت قضای آن را بجا آوریم و از آنها تجلیل کنیم.

رئیسی همچنین به سازمان بهزیستی تکلیف کرد که با همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت آموزش و پرورش، شورای‌ عالی جوانان و معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری تدابیر لازم را برای تسهیل تحصیل و اشتغال افراد دارای معلولیت اندیشیده و زمینه‌ حضور آنها در عرصه‌های فرهنگی و ورزشی را فراهم کنند.

«ایجاد شورای نوجوانان»، «تشکیل اتاق اندیشه‌ورزی برای بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات نوجوانان و دانش‌آموزان در اداره امور کشور» و «استعدادیابی برای تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های مورد علاقه‌شان» از نکات مطرح در اظهارات حاضران در جلسه بود که مورد استقبال رئیس‌جمهوری قرار گرفت و دستورات لازم در این خصوص به مسئولان ذیربط صادر شد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش جهاد تبیین را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: رفع گره‌های ذهنی جوانان و نوجوانان وظیفه بسیار خطیری است که باید در مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد تا یک شبهه تبدیل به مسئله لاینحل نشود. برگزاری دوره‌های تخصصی احصاء و پاسخ به شبهات و تربیت مربیانی متخصص، از جمله پیشنهادهای رئیس‌جمهوری در این زمینه بود.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از حضور نوجوانان و جوانان در عرصه سازندگی گفت: بنای دولت ایجاد سازوکاری فراگیر برای کنار هم قراردادن همه جریانات جهادی است تا همه امور مربوط به این حوزه به دست خود این جریانات انجام شده و دولت صرفا نقش حمایت، هدایت و نظارت داشته باشد.

رئیسی به برخی انتقادها درباره تغییر شرایط برگزاری کنکور نیز اشاره کرد و با تاکید بر توجه دولت به عدالت آموزشی از دانش‌آموزان خواست که ارزیابی خود را از نحوه برگزاری کنکور که از سوی شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده، ارائه کنند تا در صورت لزوم، اصلاحات لازم برای رسیدن به دقیق‌ترین و عادلانه‌ترین روش سنجش استعدادها انجام شود.

او با تاکید بر اهمیت خودسازی فکری و رشد و تعالی معنوی در کنار توجه به تخصص، نسبت به غفلت از پرورش در کنار آموزش هشدار داد و گفت: دانش باید در خدمت سعادت، رشد و تعالی بشر باشد.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به اظهارات دانش‌آموزی که تغییرات مدیریتی را باعث تزلزل و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری و اقدامات دستگاه‌ها می‌دانست هم گفت: بنای دولت ثبات مدیریت است نه جابجایی، مگر در مواردی که جابجایی و تغییر دلایل کافی داشته باشد. دولت برنامه‌ای برای تغییر و جابجایی ندارد ولی گاهی دلیل تغییر از دلیل ثبات محکم‌تر است و چاره‌ای نیست که برای تداوم و تسریع پیشرفت یک مجموعه مدیریت آن تغییر کند.

در این نشست با حضور رئیس‌جمهوری، از خانواده نوجوان شهید محمدرضا کشاورز که سال گذشته در جریان حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ به فیض شهادت نایل آمد تجلیل شد.

دیدگاه تان را بنویسید