سخنگوی قوه قضاییه:چرا اسامی متهمان هواپیمای اوکراینی اعلام نشد/ تبادل شهروند بلژیکی و اسدالله اسدی
کد خبر: 23208

سخنگوی قوه قضاییه:چرا اسامی متهمان هواپیمای اوکراینی اعلام نشد/ تبادل شهروند بلژیکی و اسدالله اسدی

سخنگوی قوه قضاییه درپاسخ به این سوال که چرا اسامی محکومان پرونده هواپیمای اوکراینی انتشار نیافته و یا چرا حکم اعدام برای آنان صادر نشد، گفت: رأی بدوی اعلام شد و رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران نیز توضیحات لازم را در این باره اعلام کرد مگر اینکه برخی نخواهند به اظهارات، دقت لازم داشته باشند.

 به گزارش خودکارنیوز، مسعود ستایشی روز چهارشنبه در نشست خبری در راستای اعلام آمادگی قوه قضاییه در ادامه روند وفاق، تعامل و همکاری پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود: در راستای تاکیدهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر پاس داشتن وفاق جمعی برای برطرف کردن مشکلات مردم، اعلام می‌کنم که قوه قضاییه خود را مصداق تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دانسته و همه اهتمام خود را در راستای تحقق وفاق، احقاق عدالت در مسیر وحدت به کار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مردم امروز با تنگناهای اقتصادی روبرو هستند و انصاف آن است که همه مسئولان و اجزای حاکمیت با بکارگیری راهکارهای عقلایی مشکلات مردم صبور و فهیم را برطرف کنند.

ستایشی تاکید کرد: اعتقاد داریم، گره های به ظاهر سخت و پیچیده با اتحاد و همبستگی ملی میسر است و رئیس قوه قضاییه به همه مسئولان قضایی دستور داده است پیشنهادهای اجرایی خود را اعلام کنند و باید اقدامات عملی برای تحقق این مهم صورت گیرد.

جزئیات پرونده ترک فعل مسئولان سابق در اجرای قانون هوای پاک

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره صدور کیفرخواست برای ترک فعل برخی مسئولان در اجرای قانون هوای پاک گفت: این پرونده در شعبه سوم ناحیه ۲۸ دادگاه ویژه رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت برای پنج نفر از مسئولان سابق قرار نهایی جلب دادرسی صادر شده است.

وی ادامه داد: معاونت وقت برق و انرژی یکی از وزارتخانه‌ها، معاونت وقت نظارت در یکی از سازمان‌های نظارتی، معاونت وقت تدوین و ترویج و دو معاون وقت در سازمان‌های خدمت رسان از دیگر متهمان این پرونده است.

چرا اسامی محکومان پرونده هواپیمای اوکراینی منتشر نشد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از اعلام رأی پرونده هواپیمای اوکراینی شبهاتی مبنی براینکه چرا اسامی محکومان انتشار نیافته و یا چرا حکم اعدام برای محکومان صادر نشده است، گفت: رأی بدوی اعلام شد و رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران نیز توضیحات لازم را در این باره اعلام کرد مگر اینکه برخی نخواهند به اظهارات، دقت لازم را داشته باشند.

وی درباره علت عدم انتشار اسامی محکومان پرونده گفت: ما در ارتباط با اعلام اسامی محدودیت‌های قانونی داریم؛ این محدودیت‌ها به دلیل این است که اکنون رأی در مرحله بدوی است و اگر آراء قطعی شود اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌پذیرد؛ بنابراین عدم اعلام اسامی محکومان به دلیل منع قانونی در این فرایند است زیرا امکان اعلام اسامی در رأی بدوی وجود ندارد.

ستایشی درباره اینکه چرا حکم اعدام برای محکومان پرونده صادر نشده است، ادامه داد: قضات رسیدگی مطابق موازین قانونی و اصل تناسب جرم و مجازات، حکم قانونی را صادر می‌کنند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: احراز قتل شبه عمد و لغو دستور برای متهم ردیف اول صورت گرفت و مطابق قوانین حداکثر مجازات قانونی سه سال برای اتهام قتل شبه عمد و ۱۰ سال هم برای لغو دستور مجازات حبس در نظر گرفته شده است علاوه بر آن مجازات تکمیلی نیز برای متهمان درنظر گرفته شده است همچنین برخلاف ادعای مطروحه اساسا عنوان محاربه مطرح نیست.

وی با اشاره به ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی افزود: اقدام متهم باید مبتنی بر قصد جان مردم یا ارعاب صورت گرفته باشد در حالی که متهم برای زدن موشک اقدام کرده بوده است.

 

تبادل شهروند بلژیکی و اسدالله اسدی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اخیرا دولت بلژیک درخواست یکی از شهروندان خود که به اتهام جاسوسی در ایران محکوم شده است مطرح شده آیا مسأله تبادل این فرد با اسدالله اسدی که در این کشور زندانی است وجود دارد؟ گفت: براساس گزارش‌های اخیر؛ تفاهمنامه تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک منعقد و نهایی و اسناد نیز تبادل شد براین اساس می‌توانند هردو طرف نسبت به این موضوع اقدام کنند.وی ادامه داد: طرف مقابل درخواست داده بود و ماهم این تقاضا را مطرح کردیم و به زودی طبق وعده‌ای که پیش از این داده بودیم، این تبادل انجام خواهد شد.

 

اشتغال زندانیان در سال ۱۴۰۲

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای اشتغال زندانیان در سال ۱۴۰۲ گفت: از جمله برنامه های قوه قضاییه برای اشتغال زندانیان در سال ۱۴۰۲، برگزاری دوره های مهارت آموزی متناسب با بازار کار است که در پایان این دوره ها گواهینامه مهارت آموزی برای شرکت‌کنندگان صادر می‌شود. در نظر داریم امسال برای ۹۵ هزار زندان

دیدگاه تان را بنویسید