فاطمی امین از وزارت صمت رفت
کد خبر: 23337

فاطمی امین از وزارت صمت رفت

نمایندگان مجلس در نشست امروز یکشنبه دهم اردیبهشت پس از بررسی طرح استیضاح رای نهایی خود را اعلام کردند.

به گزارش خودکارنیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند.

نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر صمت قانع نشدند و رای به برکناری او دادند.

حاضرین در رای‌گیری استیضاح: 272 

 

آرای موافق استیضاح: 162

 

آرای مخالف استیضاح: 102

 

آرای ممتنع: 2

 

آرای باطله: 6

 

آغاز رای گیری برای استیضاح فاطمی امین

رای گیری برای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت از دقایقی پیش آغاز شد.

 

 نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز به بررسی تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صمت پرداختند و از دقایق پیش گلدان‌های رای گیری بین نمایندگان پخش شده است.

 

بعد از اتمام صحبت‌های باقیمانده نمایندگان موافق استیضاح و همچنین دفاعیات وزیر صمت، قالیباف رئیس مجلس از وزرای حاضر در مجلس خواست که جلسه علنی را ترک کنند تا رای گیری از نمایندگان آغاز شود.

 

همچنین قالیباف گفت که در زمان رای گیری تا شمارش آراء چند طرح اعاده شده از شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

وی همچنین توضیح داد: ما طبق آئین‌نامه عدم اعتماد وزیر را به رای می‌گذاریم که به اصطلاح آنهایی که موافق استیضاح هستند ۴ و آنهایی که مخالف استیضاح هستند و رای اعتماد به وزیر می‌دهند ۲ را اعلام می‌کنند.

 

وقتی طبع شاعری وزیر در اثنای استیضاحش گل می‌کند!

 

فاطمی امین: بنده به عنوان وزیر یک تندر ۹۰ مدل ۸۹ دارم/ بنده هم به قیمت خودرو منتقد هستم 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: بنده هم به عنوان وزیر صنعت یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم و نسبت به قیمت خودرو گله‌مند هستم ما از مردم جدا نیستیم.

 

سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی نوبت بعداز ظهر امروز مجلس شورای اسلامی و در دفاع از خود بیان کرد: بنده از آقای آزادی‌خواه عذرخواهی می‌کنم. بنده نام شرکتی را آوردم و چون در حوزه انتخابیه ایشان بود اشاره‌ای داشتم اما اگر برای آقای آزادی‌خواه سوءتفاهمی ایجاد شده بنده از ایشان عذرخواهی می‌کنم. حضرت آقا از ما گلایه‌هایی در حوزه عقب‌ماندگی در بحث معدن داشتند و بارها از این موضوع گلایه کردند. در یکی از دیدارهایی که در ماه رمضان با مقام معظم رهبری داشتیم علی‌رغم این‌که سابقا از بخش معدن به لحاظ عقب‌ماندگی گلایه داشتند در حضور شما نمایندگان تاکید کردند که به بنده در این حوزه مژده دادید. ما در حوزه خودرو و لوازم خانگی نیز مشکل داریم و اما اگر فرصت دهید دغدغه‌های رهبری را در این حوزه‌ها نیز حل خواهیم کرد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: تنها ۳۰ الی ۳۵ درصد جواز تاسیس منجر به پروانه بهره‌برداری می‌شود. این گزارش می‌گوید در کل صنایع بورسی صنعتی ۱۲.۸ درصد رشد داشتیم. در پنج ماه آخر سال گذشته رشد بالای هشت درصدی را تجربه کرده‌ایم که از سال ۱۳۹۶ تاکنون بی‌نظیر است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: ما هم نسبت به تسهیلات بانکی انتقاد داشتیم ولی مگر بنده مسئول تسهیلات بانکی هستم. من هم نسبت به صنعت خودرو و قیمت خودرو انتقاد دارم. بنده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم مگر ما جدا از مردم هستیم یا جای دیگری زندگی می‌کنیم. ما یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازار داریم اما به لحاظ این‌که چهار سال در تولید خودرو مشکلاتی ایجاد شد بین قیمت کارخانه با قیمت بازار شکاف زیادی ایجاد شده است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: آمار تورم خودرو از اردیبهشت‌ماه تا آبان‌ماه سال گذشته کاهشی بوده و از آذرماه افزایش پیدا کرده است که به قیمت ارز باز می‌گردد. مگر من مسئول ارز هستم چالش‌های بازار ارز در کار بنده نیز تاثیر منفی می‌گذارد قیمت مواد اولیه کارخانه‌ها افزایش می‌یابد. اولین کسی که به شدت به دنبال این است که اقتصاد کشور بر مبنای ریال اداره شود بنده هستم.

 

فاطمی امین در ادامه اظهار کرد: این بسیار اشتباه است که پول آب، برق و گاز و دستمزد ریالی بوده اما قیمت محصول دلاری باشد. وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد. در کل دنیا ۹۰ رشته فعالیت وجود دارد که ۲۷ رشته از این فعالیت های اقتصادی به وزارت صمت باز می گردد. وزارتخانه ای که ۳۰ درصد تولید کشور را در دست داشته و یک سوم کل فعالیت ها را در بر می گیرد در طول دولت قبلی ۴ تا سرپرست داشته است.

 

قالیباف: نمایندگان در کلام اخلاق را رعایت کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به نمایندگان تاکید کرد: نقد جای خود را دارد اما انتظار می‌رود نمایندگان در کلام اخلاق را رعایت کنند.

 

به این ترتیب، مجلس از وزیر صمت سلب اعتمادکرد و فاطمی‌امین از کابینه خارج شد.

دیدگاه تان را بنویسید