ابراز نگرانی و هراس دوباره آمریکا از سفر رئیس جمهور ایران به سوریه
کد خبر: 23483

ابراز نگرانی و هراس دوباره آمریکا از سفر رئیس جمهور ایران به سوریه

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر در پی سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به سوریه، هراس و نگرانی واشنگتن را از تعمیق روابط تهران – دمشق ابراز کرد.

به گزارش خودکارنیوز، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی درباره موضع واشنگتن در زمینه گسترش همکاری‌های میان ایران و سوریه در پی سفر رئیس جمهور ایران به دمشق مدعی شد: ما ابزارهایی را در اختیار داریم تا هم حکومت ایران و هم سوریه را پاسخگو کنیم و همانطور که گفته شد، مسلما تعمیق روابط بین این دو حکومت برای ایالات متحده بسیار نگران کننده و دردسرساز خواهد بود.

این مقام آمریکایی ادعا کرد: این دو حکومت، سوابق نقض فاحش حقوق بشر، نفوذ بد و مخرب در منطقه و اقدامات بی‌ثبات کننده و تسلیح گروه‌های تروریستی را دارند.

پاتل مدعی شد: بنابراین تعمیق این روابط (ایران و سوریه) فقط چیزی نیست که ایالات متحده نگران آن است، بلکه متحدان و شرکای ما نیز نگران آن هستند و ما به هماهنگی نزدیک با شرکایمان در این زمینه ادامه خواهیم داد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی نیز در نشستی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره واکنش واشنگتن به سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به سوریه، تلاش کرد هراس و نگرانی آمریکا را به سایر کشورها نیز نسبت دهد و گفت: حکومت های ایران و سوریه به گسترش روابط خود ادامه می دهند و این گسترش روابط باید برای آمریکا و کشورهای منطقه و همچنین جهان نگران کننده باشد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم ادعاهای کاخ سفید بدون اشاره به اشغالگری ها و جنگ ها و تحرکات تخریب کننده واشنگتن در منطقه غرب آسیا و جهان مدعی شد: حکومت های ایران و روسیه به انجام اقدامات مخرب و بی ثبات کننده خود در منطقه ادامه داده اند.

پاتل ادامه داد: آمریکا روابط خود را با حکومت بشار اسد عادی سازی نخواهد کرد و از عادی سازی روابط سایر کشورها با سوریه نیز حمایت نمی کند و این امر را به صراحت به شرکای خود اعلام کرده ایم.

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن اضافه کرد: آمریکا معتقد است راه حل سیاسی که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت آمده است، تنها راه حل پایان درگیری ها در سوریه است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران ۱۳ اردیبهشت ماه (سوم می) به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرد. این سفر، نخستین دیدار یک رئیس‌جمهور اسلامی ایران از سوریه از سال ۲۰۱۱ و زمان آغاز بحران در این کشور است.

به گزارش خودکارنیوز، آیت الله سیدابراهیم رئیسی و بشار اسد روسای جمهور ایران و سوریه ظهر ۱۳ اردیبهشت ماه به وقت محلی در کاخ ریاست جمهوری در دمشق با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

روسای جمهور ایران و سوریه در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور با تاکید بر اینکه روابط تهران و دمشق، حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است، تصریح کردند: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیر بگذارد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه شب، پس از سفر رسمی و فشرده ۲ روزه به سوریه، با بدرقه بشار اسد در فرودگاه، دمشق را به مقصد کشورمان ترک کرد. روسای جمهور ایران و سوریه علاوه بر دیدار و مذاکراتی ۴ ساعته در روز اول سفر، امشب نیز به مدت یک ساعت در فرودگاه دمشق به شکل خصوصی گفتگو کردند.

در این سفر، برنامه جامع همکاری‌ راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر به امضای روسای جمهور و مقامات عالی دو کشور رسید.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و بشار اسد، بعد از ظهر چهارشنبه‌ در مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند.

همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رئیسی و بشار اسد، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند.

دیدگاه تان را بنویسید