اسلامی: قدرت هسته‌ای ایران قابل نفی شدن نیست
کد خبر: 24102

اسلامی: قدرت هسته‌ای ایران قابل نفی شدن نیست

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در یک برنامه گردهمایی به میزبانی وزارت خارجه تاکید کرد که قدرت هسته‌ای ایران قابل نفی شدن نیست.

 به گزارش خودکارنیوز، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه 31 اردیبهشت ماه، وزارت امور خارجه در برنامه گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، میزبان محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس این سازمان بود.

اسلامی در این گردهمایی که با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و جمعی از معاونان و کارکنان این وزارتخانه برگزار شد؛ با بیان اینکه فعالیت هسته‌ا‌ی ایران و اتهامات وارده، همه در راستای توسعه علمی و فناوری است و فناوری‌های نوین قدرت‌ساز و اقتدارآفرین هستند از این‌رو حرکت کشورمان در مسیر موفقیت و دستیابی به مولفه‌های پیشرفت است، اظهار کرد: اگر مروری بر اظهارات روسای جمهور سابق آمریکا داشته باشید، در مقطعی آقای اوباما به صراحت اعلام کرد که اگر می‌توانستم تمام پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران را باز می‌کردم و اجازه فعالیّت به آنها نمی‌دادم.

معاون رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود با برشمردن پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف هسته‌ای با بیان اینکه امروز آب سنگین از جمله محصولات با فناوری بالاست، تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران از این فناوری ارزش‌آفرین برخوردار است به‌طوری‌که شرکت‌ها و کشورهای فراوانی در سطح جهان خواهان آب سنگین ایران و مشتقات آن هستند.

وی با تاکید بر این موضوع که فناوری آب سنگین به لحاظ ارزش‌آفرینی در اقتصاد کشور حائز اهمیت است، گفت: مشتقات آب سنگین یک تحول اساسی در صنعت دارویی، بهداشت و درمان ایجاد می‌کند. مولفه‌ای که قدرت‌ساز بوده و داروهایی که بر پایه آن تولید می‌شود در مرز دانش قرار دارند؛ نقطه‌ای که خوشبختانه جمهوری اسلامی امروز در آن مرز قرار گرفته است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: امروز کل چرخه فرآیند سوخت هسته‌ای از صفر معدن یعنی اکتشاف و شناسایی، استخراج و فرآوری از معادن، تبدیل، غنی‌سازی، تولید سوخت و استفاده از آن در راکتورها به‌صورت کاملا بومی شده و توسط دانشمندان و نیروهای جوان و تلاشگر کشورمان انجام می‌شود.

اسلامی با تاکید بر اینکه امروز دیگر توانایی چرخه سوخت هسته‌ای ایران را نمی‌توانند نادیده بگیرند، اظهار کرد: با لطف الهی دیگر این توانایی‌های کشور قابل نفی شدن نیست.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: شرکت در همایش‌هاو نمایشگاه‌های بین‌المللی نشان دهنده این است که در بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای ازجمله رادیودارو، ایران در تراز کشورهای برتر جهانی قرار دارد و این یک حقیقت بوده و شعار نیست.

اسلامی تصریح کرد: تا پیش از فراگیر شدن ویروس کرونا در کل دنیا و زمانی که شبکه پروازی برقرار بود، به 9 کشور صادرات رادیودارو داشتیم و با عادی شدن شرایط این روند مجدد از سر گرفته خواهد شد.

وی گفت: اگر چرخه سوخت هسته‌ای را در کشور نمی‌داشتیم و راکتورها فعال نمی‌شدند؛ امکان تولید رادیوداروها وجود نداشت و تامین رادیودارو به واسطه تحریم‌ها ممکن نبود و اگر این حرکت داخلی انجام نمی‌شد و توانایی‌های لازم را در اختیار بسیاری از بیماران ما در معرض خطر جدی قرار می‌گرفتند.

معاون رئیس جمهور در این گردهمایی با تاکید بر نقش سفرای ایران برای انتقال درست و فعّال حقایق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، تصریح کرد: روایتگری‌هایی که از فعالیت هسته‌ای ایران شده به شکلی بوده است که یک تصویر وارونه از حقایق را نشان می‌دهد. بنابراین نمایندگان کشورمان در سراسر جهان باید تلاش کنند تا ملت‌ها و دولت‌های جهان را با حقایق و واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش آشنا سازند.

وی در پایان تأکید کرد: در همین زمینه نقش سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور این است که با روشنگری و همچنین گفت‌وگو؛ جبهه سنگین مبتنی بر قدرت عظیم رسانه‌ای را تا حد امکان مدیریت کنند.

گفتنی است گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که از تاریخ 26 اردیبهشت ماه در محل وزارت امور خارجه آغاز شده و تا 10 خردادماه جاری ادامه خواهد داشت.

دیدگاه تان را بنویسید