مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت:همه‌گیری کرونا ابتلا به دیابت را افزایش داد
کد خبر: 18603

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت:همه‌گیری کرونا ابتلا به دیابت را افزایش داد

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، و درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس پیمایش سال ۹۵ حدود ۱۱ درصد جمعیت کشور به بیماری دیابت مبتلا بودند که در همه گیری کرونا این رقم به ۱۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش خودکارنیوز، علیرضا مهدوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت به مناسبت روز جهانی دیابت (۲۳ آبان) افزود: کم تحرکی، خانه نشینی، مصرف غذاهای پرچرب و غیره باعث شده شمار مبتلایان به دیابت در کشور افزایش یابد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هفت میلیون نفر بالای ۲۵ سال در کشور دیابت دارند که آموزش، اطلاع رسانی و پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است.

مهدوی تصریح کرد: سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بر اثر دیابت در دنیا جان خود را از دست می دهند که یکسال این آمار، برابر با آمار جان باختگان ناشی از کرونا بوده است.

به گفته وی، با توجه به اهمیت این بیماری، برنامه پیشگیری و کنترل دیابت از سال‌های گذشته در نظام سلامت ادغام شده و ایران جزو کشورهای برتر در منطقه است.

مهدوی افزود: همچنین در سال‌های اخیر سند ملی پیشگیری و کنترل دیابت در وزارت بهداشت تدوین شده و براساس آن هزینه درمان و داروهای بیماران دیابتی تحت پوشش بیمه قرار داشته و داروهای نوترکیب در خصوص این بیماری نیز زیر چتر حمایت بیمه قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، شعار کمپین سه ساله دیابت از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ "دسترسی به مراقبت دیابت" از سوی سازمان جهانی بهداشت نامگذاری شده است.

همچنین شعار اختصاصی سال ۲۰۲۲ دیابت نیز، با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم " اعلام شده است. شنبه ۲۱ ابان آموزش پیش دیابت، پیشگیری و شیوه زندگی سالم،

یکشنبه ۲۲ آبان: آموزش دیابت، جامعه، مدارس و خانواده، دوشنبه ۲۳ آبان: با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم، سه شنبه ۲۴ آبان: آموزش دیابت، خود مراقبتی، چهارشنبه ۲۵ آبان: آموزش دیابت، رسانه و سلامت دیجیتال، پنج شنبه ۲۶ آبان: آموزش دیابت، ارائه دهندگان خدمت، پزشکان، پرستاران، مراقبین سلامت، جمعه ۲۷ آبان: آموزش دیابت، دسترسی به دارو و درمان و نقش بیمه ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته ملی مقابله با دیابت نامگذاری شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید