کمبود شدید ذخیره آب در سدهای تهران
کد خبر: 19876

کمبود شدید ذخیره آب در سدهای تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: اکنون حجم استراتژیک نرمال را رد کرده‌ایم و وارد شرایط بحرانی شده‌ایم.

به گزارش خودکارنیوز، مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان تهران با اشاره به کمبود شدید ذخیره آب در سدهای تهران گفت: اکنون حجم استراتژیک نرمال را رد کرده‌ایم و وارد شرایط بحرانی شده‌ایم.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حاشیه هجدهمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در نشستی خبری اظهار داشت: امسال بر اساس پلکان افزایش تعرفه آب اعمال شده است، با این حال در تهران هنوز قبضی بالای 800 هزار تومان صادر نشده است.

وی افزود: در راستای برخورد با مشترکان بدمصرف سه مرحله اخطار به آنها داده می‌شود که تا 48 ساعت نیز آب آنها را قطع می‌کنیم و تا حدود سه برابر مورد جریمه در صورت عدم رعایت اخطارها قرار می‌گیرند.

بختیاری با بیان اینکه متوسط قیمت هر متر مکعب آب در شهر تهران 2700 تومان است، گفت: قیمت تمام شده در سال 1400 بیش از 5000 تومان بود که یعنی مشترکان حدود 50 درصد قیمت تمام شده را پرداخت می‌کنند؛ البته این رقم برای مشترکان پر مصرف تا 12 هزار تومان نیز پیش می‌رود.

وی ادامه داد: 45 درصد مشترکان در تهران زیر الگو مصرف می‌کنند که قبض آنها نیز زیر 20 هزار تومان است.

بختیاری با اشاره به برنامه جدی دولت برای برخورد با مشترکان پر مصرف گفت: در حوزه آب و اقتصاد جای کار زیادی وجود دارد اما دولت و نظام به دلیل رعایت حال مردم صلاح دیدند که قیمت آب افزایش چندانی پیدا نکند؛ در حال حاضر یک متر مکعب آب معدنی هشت میلیون تومان رقم می‌خورد اما متوسط آب در تهران 2750 تومان است که اختلاف فاحشی بین آنها وجود دارد؛ در این بین اما برخورد جدی با مشترکان پر مصرف خواهیم داشت که امسال نیز استارت این نوع برخوردها زده شده است.

مدیرعامل آبفا تهران با بیان اینکه با 10 درصد صرفه جویی در تهران معادل 300 هزار متر مکعب در شبانه روز رقم می‌خورد که به اندازه ظرفیت سد امیرکبیر است، گفت: اکنون وضعیت آب تهران مناسب نیست و سومین پاییز خشک را پشت سر می‌گذاریم؛ تا این لحظه میزان بارش‌ها علی رغم اینکه در بسیاری از نقاط کشور مطلوب بوده اما در تهران، البرز و قزوین شرایط مناسبی را نداریم.

وی با بیان اینکه حجم مخازن سدهای تهران نسبت به سال قبل که عددی معادل 325 میلیون متر مکعب بود 75 میلیون متر مکعب کاهش یافته است، گفت: در کشور 90 درصد منابع آب در بخش کشاورزی و هشت درصد در بخش شرب مصرف می‌شود اما در تهران 42 درصد از منابع آبی به بخش شرب اختصاص یافته که در واقع میزان مصرف آب شرب و کشاورزی به نوعی در تهران برابر است.

بختیاری افزود: در تهران به دلیل جمعیت بالا میزان مصرف آب نیز بالا است؛ بطوریکه یک میلیارد و 700 میلیون متر مکعب آب در کشور مصرف می‌شود که 25 درصد آن تنها مربوط به استان تهران می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم مخازن سدهای پنج گانه استان تهران 285 میلیون متر مکعب است که کل آن قابل استفاده نیست با این حال نه در تابستان و نه در شرایط کنونی اجازه نداده‌ایم که حتی یک ساعت نیز تامین آب شهر تهران با مشکل روبرو شود.

مدیرعامل آبفا تهران با بیان اینکه بدترین سناریو را برای تامین آب شرب تهران در نظر گرفته‌ایم، گفت: با تدابیر لحاظ شده توانسته‌ایم مدیریت تامین آب را انجام دهیم. البته در این بین نیز مردم نیز همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند که تقاضا داریم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

بختیاری با اشاره به وضعیت کیفیت آب شرب در تهران، گفت: کیفیت آب شرب در همه جای کشور به ویژه تهران خط قرمز وزارت نیرو است؛ 350 آزمایشگاه بطور تخصصی وضعیت کیفیت آب تهران را کنترل می‌کند و آبی که در تهران توزیع می‌شود یکی از بهترین آب‌های دنیا است.

مدیرعامل آبفا تهران افزود: در مرداد ماه زمانی که سیلاب در سدهای ماملو و کرج اتفاق افتاد تسویه خانه 2 و 7 به مدت 17 ساعت از مدار خارج شد و پس از اینکه میزان کدورت به حد مجاز رسید دوباره این دو تسویه خانه وارد چرخه شدند. تهران به دلیل مخازنی که دارد میزان تاب‌آوری آن بالا است و همین مسئله باعث شد که حتی یک لحظه آب قطع نشود و اجازه ورود سیلاب به تسویه خانه‌ها را ندادیم و به دلیل اینکه احتمال سیلاب وجود داشت از 48 ساعت قبل از بارندگی تمام مخازن را پر کردیم.

وی در خصوص میزان آب به حساب نیامده در تهران گفت: تبادل آب تولیدی و مصرفی را آب به حساب نیامده می‌گویند که شامل هدررفت واقعی و ظاهری می‌شود. در حال حاضر هدررفت ظاهری آب 10 تا 11 درصد و کل آب به حساب نیامده 22.8 درصد است که تا افق 1410 این عدد باید به استاندارد جهانی یعنی 15 درصد برسد.

بختیاری با بیان اینکه در سال 1389 این عدد 30 درصد بود، گفت: کاهش هر یک درصد هدررفت آب 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد. اکنون سالانه 130 کیلومتر بازسازی را انجام می‌دهیم اما اجرای این کار بطور کامل زمان بر خواهد بود.

مدیرعامل آبفا تهران با بیان اینکه حجم استراتژیک در بازه‌های مختلف تعریف می‌شود، گفت: اکنون حجم استراتژیک نرمال را رد کرده‌ایم و وارد شرایط بحرانی شده‌ایم.

بختیاری با اشاره به برنامه‌هایی که برای گذر از شرایط فعلی در تهران در نظر گرفته شده است، گفت: دو پروژه انتقال آب لار به کلان و خط لوله طالقان در دستور کار است اما مهمتر از آن باید به موضوع مدیریت مصرف توجه شود تا کنون آب 20 هزار خانوار در راستای مقابله با مشترکان بدمصرف قطع شده است که برخی از آنها رعایت کرده‌اند اما برخی دیگر به روال قبل ادامه می‌دهند که در شرایط فعلی برخورد جدی با آنها را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به بحث فرونشست آب در تهران، گفت: تهران از جمله مکان‌هایی است که بیشترین میزان فرونشست را دارد که تا کنون عمدتا این مسئله در دشت ورامین اتفاق می‌افتاد اما اکنون به تهران نزدیک شده است. در برخی جاها عمق چاه‌ها به بالای 300 متر می‌رسد که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد شبکه فاضلاب انجام شده است، گفت:‌ از 8000 کیلومتر 7100 کیلومتر را اجرایی کرده‌ایم. در خصوص تسویه خانه‌ها عقب‌تر هستیم. چرا که سازه‌های آنها گرانقیمت هستند اما با این حال اقداماتی نیز انجام شده است.

بختیاری با بیان اینکه 9 درصد مشترکان از مشترکان بدمصرف و پرمصرف خارج شده‌اند و میزان مصرف چهار میلیون متر مکعب کاهش یافته است، گفت: وزارت نیرو برای تجهیز کنترهای هوشمند ما را موظف به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید