پیکِ موج هشتم کرونا چه وقت رخ می‌دهد؟
کد خبر: 20255

پیکِ موج هشتم کرونا چه وقت رخ می‌دهد؟

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه به دلیل ماهیت کرونا هیچ‌گاه نمی‌توان پیش‌بینی ۱۰۰ درصدی از آن داشت، گفت: اما با مشاهده روند بیماری در سایر کشورها، به نظر می‌رسد پیک‌ موج هشتم در ایران، احتمالا بهمن ماه رخ می‌دهد

به گزارش خودکارنیوز، دکتر حمید عمادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مراجعات کرونایی فعلی به بیمارستان‌ها، گفت: بیماران دو دسته هستند؛ دسته اول جوانانی هستند که بدون سابقه بیماری زمینه‌ای به کرونا مبتلا شدند که با سردرد، گلودرد،‌ آبریزش بینی و یا علائم گوارشی به ما مراجعه می‌کنند. البته این علائم مشابه سایر ویروس‌های تنفسی نظیر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و... است که به آنها توصیه می‌کنیم چند روزی در خانه بمانند و استراحت کنند. نکته مهم این است که این دسته از مبتلایان جوان، حتما طی مدتی که علامت دارند در خانه بمانند و از خود مراقبت کنند تا بهبود یابند و با بهانه اینکه تنها سرماخوردگی دارند به دید و بازدید افراد مسن و سالمندان نروند.

وی افزود: دسته دوم مراجعات به ما، افراد مسن،‌ بیماران زمینه‌ای، افرادی با ضعف سیستم ایمنی و... هستند که به کرونا مبتلا می‌شوند و به واسطه شرایط زمینه‌ای مانند زمانی که کرونا شدت زیادی داشت،‌ درگیری ریوی پیدا می‌کنند که شاید حتی لازم باشد آنها را در بیمارستان بستری کنیم. در حال حاضر عمده بیمارانی که بستری می‌شوند افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند. این افراد معمولا به واسطه بچه‌ها و نوه‌های خود که احتمالا آنها نوع خفیف بیماری را گرفته‌اند،‌ به کرونا مبتلا می‌شوند. معمولا مرگ‌ومیر ناشی از کرونا هم در این گروه از بیماران رخ می‌دهد.

عمادی درباره طول دوره انتقال بیماری از فرد بیمار به سایرین را پنج تا هفت روز اعلام کرد و گفت: به عبارتی اگر کسی علائم سرماخوردگی دارد باید در خانه بماند و به مهمانی،‌ سرکار و... نرود.

او در خصوص پروتکل درمانی کرونا، بیان کرد: همچنان دستورالعمل کشوری درمان مشابه گذشته است و تغییری نداشته‌ایم؛ زیرا داروی جدیدی برای درمان ارایه نشده است. رمدسیویر درمانی هنوز هم درمان بسیار موثری است که در بیماران زمینه‌ای باید انجام شود. البته در موج‌های قبلی پروتکل تزریق پنج روزه بود (تزریق ۶ دز رمدسیویر به صورت دو دُز روز اول و مابقی در سایر روزها) اما اکنون تزریق ۳ روزه ( تزریق ۴ دز به صورت روز اول دو دُز و روزهای بعد تک دُز) انجام می‌شود.  

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پیش بینی از روند بیماری طی روزهای آتی، بیان کرد: کرونا طی سه سال گذشته ثابت کرده است که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آن داشت اما با نگاه به روند بیماری در سایر کشورها، تصور می‌کنم این موج بیماری طی هشت هفته فروکش کند. در واقع اگر اکنون در هفته‌های ابتدایی آغاز موج باشیم احتمالا تا اواسط اسفند ماه موج به اتمام برسد ولی با این محاسبات احتمالا اوج یا پیک بیماری در بهمن ماه خواهد بود. البته همانطور که ذکر کردم این صحبت یک پیش‌بینی ۱۰۰ درصدی نیست؛ چرا که کرونا می‌تواند با غافلگیری هم پیش برود. 

وی با اشاره به اینکه افتراق علائم کرونا از سایر ویروس‌های تنفسی مانند RSV، آنفلوآنزا و... مشکل است، تصریح کرد: البته حتی اگر بیمار با هزینه‌های بیشتر آزمایش تخصصی انجام دهد که به شکل دقیق از نوع ویروسی که به آن مبتلا شده است، آگاه شود، بازهم تفاوتی به حال او نمی‌کند؛ چراکه ما در برخورد با هر نوع بیماری ویروسی تنفسی به بیمار می‌گوییم در خانه بماند و استراحت کند و سعی کند درمان حمایتی دریافت کند؛ مگر اینکه جزو دسته دوم بیماران باشد که سن بالایی دارد یا دچار بیماری زمینه‌ای است که در این صورت حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

وی افزود: نکته مهم این است که بیمار نباید خود را خسته کند. کار سنگین، بی‌خوابی و گرسنگی حتی در افراد جوان و فاقد بیماری زمینه‌ای سبب می‌شود تا کرونا یا سایر بیماری‌های تنفسی آنها را در معرض خطر قرار دهد. کسی که علائم مشابه به سرماخوردگی دارد باید در خانه بماند تا استراحت کند که هم خودش سریع‌تر بهبود یابد و هم سایرین را به ویروس آلوده نکند. اعیاد ماه رجب و شعبان پیش رو هستند و احتمالا مهمانی‌ها و عروسی‌ها بیشتر شود؛ اما نباید اگر بیمار هستیم در این مجالس شرکت کنیم تا بیماری خود را به بقیه انتقال دهیم.  

او درباره تاثیر تزریق واکسن بر سویه‌های BQ۱ و XBB، توضیح داد: در ساختار این سویه‌ها تفاوت‌های چشمگیری پدید آمده است؛ به گونه‌ای که برخی صاحب‌نظران اعلام می‌کنند این سویه‌ها دیگر sars covid_۲ نیستند و به sars covid_۳ تبدیل شده‌اند. طبیعتا تغییر ویروس تا این اندازه ممکن است سبب شود واکسنی که ما قبلا ساخته بودیم در مقابل این‌ها پوشش پیشگیری خیلی بالایی نداشته باشد، اما این به معنای عدم کارایی واکسن‌ها نیست

فرض کنید یک دزد با اسلحه گرم به خانه شما آمده است و شما می‌خواهید از خود دفاع کنید؛ هرچند که شاید در دست داشتن یک چوب به تنهایی در مقابل تفنگ کفایت نکند اما حداقل شما از تنها سلاح دفاعی موجود خود استفاده کرده‌اید. سلاح فعلی نه تنها در ایران بلکه در جهان همین واکسن‌ها هستند و تزریق این‌ واکسن‌ها سطح ایمنی افراد را افزایش داده و جلوی مرگ و میر را می‌گیرد. 

دیدگاه تان را بنویسید