آموزش و پرورش: به شدت مخالف برگزاری «آزمون یوس ترکیه» در ایران هستیم/ هشدار نسبت به مهاجرفرستی و دست‌اندازی به نیروی انسانی کشور
کد خبر: 20457

آموزش و پرورش: به شدت مخالف برگزاری «آزمون یوس ترکیه» در ایران هستیم/ هشدار نسبت به مهاجرفرستی و دست‌اندازی به نیروی انسانی کشور

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در مورد برگزاری آزمون یوس (YÖS) در ایران گفت: این آزمون مهاجرفرستی و دست‌اندازی به نیروی انسانی کشور ماست. این کار مالباختگی و اغواگری مردم را در پی دارد.

به گزارش خودکارنیوز، مهدی فیاضی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در مورد خبر امروز سازمان سنجش در مورد برگزاری نخستین آزمون رسمی ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور ترکیه یوس (YÖS) در ایران و مشورت با مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری این آزمون اظهار کرد: هیچ چیزی با ما هماهنگ نشده و ما کاملا مخالف برگزاری چنین آزمونی هستیم و اگر چنین اقدامی انجام شود، با آن برخورد خواهد شد. 

 

پیش از این فیاضی تاکید کرده بود که دانش آموزان ایرانی به دلیل اغوا به مالباخته تبدیل می‌شوند، زیرا مدارس و دانشگاه‌های ترکیه در مقطع لیسانس هیچ برتری بر مدارس و دانشگاه‌های ایرانی ندارند، اما تبلیغات موسسه مذکور آن‌ها را نهایتاً پس از مهاجرت به مالباخته تبدیل می‌کند. 

 

او در رابطه با پیگیری مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در خصوص برگزاری رسمی چنین آزمونی در کشور تاکید کرد که همین حالا و به محض شنیدن خبر در حال پیگیری این موضوع هستند. 

 

وزارت آموزش و پروش ایران در خردادماه سال جاری در نامه‌ای به اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه نسبت به فعالیت برخی موسسات خصوصی خارجی که بدون اخذ مجوز قانونی مبادرت به جذب دانش آموزان ایرانی در مدارس کشورهای خارجی می‌کنند، هشدار داده و خواستار جلوگیری از فعالیت یک موسسه ترکیه‌ای شده بود. 

 

همچنین فیاضی گفته بود که از وزارت امور خارجه خواسته‌اند که این موضوع به سفارت ترکیه منعکس و از آن‌ها خواسته شود فعالیت اعزام دانش آموز ایرانی به مدارس ترکیه از طریق موسسه یاد شده متوقف شود و با هیچ یک از موسسات ایرانی دیگر در این گونه اعزام‌های بدون مجوز دانش آموزان ایرانی به مدارس ترکیه همکاری نکنند. 

 

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: این کار بسیار خبط و خطاست و همین حالا برای پیگیری این موضوع به یکی از نهادهای نظارتی آمده‌ام. 

 

او در مورد چرایی اشکال برگزاری چنین آزمونی در کشور بیان کرد: مشکل این آزمون مهاجر فرستی و دست اندازی به نیروی انسانی کشور ماست. این کار مالباختگی و اغواگری مردم را در پی دارد. همه دانشگاه‌های ما تا فوق لیسانس از دانشگاه‌های ترکیه بهتر هستند و ما با یکدیگر رقابت داریم و این کار با نگاه جذب و نگهداشت نخبگان در کشور مغایرت دارد. ما در برخی موارد از کشور ترکیه بهتر هستیم و آنها از ما عقب‌تر هستند و در برخی موضوعات دیگر ترکیه از ما جلوتر است و حتی در موضوعاتی با یکدیگر برابری می‌کنیم. به هر حال ما در خیلی موضوعات از ترکیه بالاتر هستیم. 
 
فیاضی با یادآوری قول سفیر ترکیه در ایران برای جلوگیری از این شکل از تبادل دانشجو، خاطرنشان کرد: سفیر ترکیه به دفتر وزارت خارجه ما قول داده بود که دیگر این اقدام را انجام ندهند و جلوی آزمون یوس و موسسات مربوط به آن در ایران را بگیرند، ولی زیر قول خود زدند.

 

دیدگاه تان را بنویسید