علت سردرد در سمت راست چیست؟
کد خبر: 21166

علت سردرد در سمت راست چیست؟

اگر میگرن دارید، ممکن است فقط در سمت راست سرتان درد داشته باشید. یک اختلال عصبی است که در حدود ۱۲ درصد در مردم اتفاق می‌افتد. در زنان شایع‌تر از مردان است.

به گزارش خودکارنیوز، سردرد در سمت راست سر اغلب ناشی از میگرن، تنش یا سردرد خوشه‌ای است. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مزمن مانند آرتریت یا نورالژی عصب سه قلو باشد. با احتمال کمتر می‌تواند نشانه‌ای از موارد جدی‌تر، مانند خونریزی در مغز باشد.

به طور کلی سردرد در سمت راست سر مانند سردرد طبقه‌بندی می‌شود (اولیه یا ثانویه):

• سردرد‌های اولیه به خودی خود وجود دارند (مثلاً میگرن).

• سردرد ثانویه ناشی از چیز دیگری مانند بارداری، دارو، ضربه، یا یک بیماری زمینه‌ای (مثلا عفونت یا آرتریت در استخوان‌های گردن) است.

سردرد‌های اولیه

چند نوع سردرد اولیه وجود دارد که می‌تواند باعث درد در سمت راست سر شود.

میگرن

اگر میگرن دارید، ممکن است فقط در سمت راست سرتان درد داشته باشید. یک اختلال عصبی است که در حدود ۱۲ درصد در مردم اتفاق می‌افتد. در زنان شایع‌تر از مردان است.

سردرد خوشه‌ای

نوع دیگری از سردرد که فقط در سمت راست احساس می‌شود. این نوع باعث سردرد شدید، تیز یا کوبنده یک طرفه در اطراف چشم یا شقیقه می‌شود. درد می‌تواند تا سه ساعت طول بکشد؛ و در مردان شایع‌تر است.

سردرد یکطرفه مداوم

سردرد یکطرف (همی‌کرانیای) مداوم سردردی نادر است که در زنان شایع‌تر است. سردرد ممکن است فقط در سمت راست سر باشد، اما هر روز و به طور مداوم اتفاق می‌افتد.

همی‌کرانیای حمله‌ای

یک اختلال سردرد اولیه نادر است که می‌تواند باعث سردرد در سمت راست شود. باعث حملات کوتاه و شدید سردرد یک طرفه می‌شود. حملات حداقل پنج بار در روز رخ می‌دهد و معمولا بین ۲ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

سندرم SUNCT

اختلال دیگری که می‌تواند باعث سردرد در سمت راست شود، که مخفف حملات سردرد شبه نورآلژی یک طرفه کوتاه‌مدت همراه با پرخونی ملتحمه و ریزش اشک است. باعث حملات کوتاه و شدید درد در یک طرف سر، به طور معمول در اطراف یک چشم می‌شود؛ و در مردان شایع‌تر است.

نورالژی سه قلو

اگر نورالژی عصب سه قلو دارید، ممکن است فقط در سمت راست سرتان سردرد داشته باشید.

این عارضه باعث دوره‌های ناگهانی یا مداوم درد شدید، سوزش، ضربان‌دار یا شوک مانند در صورت، از جمله گونه، فک، دندان‌ها، لثه‌ها، لب‌ها، چشم‌ها و پیشانی می‌شود. درد تقریباً همیشه در یک طرف صورت رخ می‌دهد. در واقع، سمت راست شایع‌تر از چپ است.

سردرد سرویکوژنیک

که ناشی از مشکل استخوان، مفصل یا بافت نرم در گردن است، ممکن است در سمت راست درد داشته باشید. باعث درد یک طرفه می‌شود که از گردن شروع می‌شود و به جلوی سر سرایت می‌کند.

پارگی آنوریسم مغزی

همچنین برخی از فوریت‌های پزشکی وجود دارد که می‌تواند باعث سردرد در سمت راست شود. به عنوان مثال، اگر یک سرخرگ بزرگ باز شود و در مغز خونریزی کند، می‌تواند باعث سردرد شدید و انفجاری به نام سردرد تندرکلاپ شود. درد می‌تواند فقط در یک طرف سر باشد.

دیدگاه تان را بنویسید