شیوع ویروس «ماربورگ» در گینه استوایی/ سازمان جهانی بهداشت جلسه فوری تشکیل داد
کد خبر: 21175

شیوع ویروس «ماربورگ» در گینه استوایی/ سازمان جهانی بهداشت جلسه فوری تشکیل داد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) ضمن تایید شیوع ویروس ماربورگ در گینه استوایی اعلام کرد که تاکنون ۹ نفر بر اثر آلودگی به این ویروس جانشان را از دست داده‌اند و ۱۶ مورد مشکوک دیگر با علائمی مانند تب، خستگی مفرط، اسهال و استفراغ مشاهده شده است.

به گزارش خودکارنیوز،  به نقل از راشاتودی، سازمان جهانی بهداشت برای بحث در مورد شیوع جدید این ویروس بسیار عفونی در مرکز آفریقا تشکیل جلسه داده است.

مقامات سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (سه‌شنبه) جلسه‌ای «فوری» برای بررسی ویروس ماربورگ که اکنون در گینه استوایی در حال گسترش است، برگزار کردند. این آژانس اعلام کرد که کارشناسان پزشکی و تجهیزات حفاظتی به این کشور اعزام خواهند شد. سازمان جهانی بهداشت همچنین اظهار کرد که نمونه‌ها برای کمک به ردیابی منشاء شیوع جدید این ویروس به آزمایشگاهی در سنگال برده می‌شوند.

ویروس ماربورگ مانند ویروس ابولا بر اثر تماس نزدیک با مایعات بدن افراد آلوده و یا سطوح و مواد آلوده‌ای مثل ملحفه‌ منتقل می‌شود. در صورت عدم رسیدگی و درمان، در ۸۸ درصد موارد این ویروس کشنده است. از نشانه‌های آن نیز تب بالا و سردرد شدید است.

به گزارش دویچه وله، این ویروس غیرمتداول در سال ۱۹۶۷ کشف شد، زمانی که کارکنان آزمایشگاهی در شهر ماربورگ واقع در ایالت هسن آلمان و در شهر بلگراد به آن مبتلا شدند. هفت نفر که در حال آزمایش روی میمون‌ها بودند به این ویروس آلوده شده و جانشان را از دست دادند.

واکسن تاییدشده‌ای برای ویروس ماربورگ وجود ندارد. در سال ۲۰۰۴ شیوع این ویروس در آنگولا منجر به مرگ ۸۰ درصد از ۲۵۲ نفری شد که به آن مبتلا شده بودند. در سال ۲۰۲۲ نیز دو مورد مرگ بر اثر ویروس ماربورگ در غنا گزارش شد.

دیدگاه تان را بنویسید