ادیب زاده:اصالت اولیه نقش برجسته دوره ساسانی از بریتانیا تایید شده است
کد خبر: 22481

ادیب زاده:اصالت اولیه نقش برجسته دوره ساسانی از بریتانیا تایید شده است

مدیرکل موزه‌ها درباره توقیف یک اثر تاریخی متعلق به ایران توسط پلیس مرزی انگلستان گفت: اصالت اولیه این اثر تاریخی تایید شده است.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، «مرتضی ادیب‌زاده» مدیرکل موزه‌ها درخصوص خبر منتشر شده از یک نقش‌برجسته دوره ساسانی در موزه بریتانیا گفت: در پی ارسال خبر توقیف یک اثر تاریخی متعلق به ایران توسط پلیس مرزی انگلستان، اعلام شد محموله‌ای حاوی بخشی از یک نقش برجسته ساسانی از سوی پلیس تحویل موزه بریتانیا شده است. پرونده مربوط به سال ۲۰۱۶ بوده است که در یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه استانستد، یک اثر تاریخی توقیف می‌شود. افسران نیروی مرزی با توجه به نوع بسته‌بندی اثر به آن مشکوک شده و پس از بازرسی، این محموله ضبط می‌شود.

 

وی ادامه داد: این پرونده توسط اینترپل نیز بررسی شده اما تاکنون دستگیری صورت نگرفته است. با پیگیری اداره کل موزه‌های معاونت میراث فرهنگی و همکاری مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و همچنین مکاتبات صورت گرفته در سال گذشته، روند استرداد این اثر به کشور آغاز شده است و در تلاشیم در سال جاری به ایران باز گردد.

 

ادیب‌زاده تاکید کرد: پیش‌تر، مسئولان موزه بریتانیا درخواست کردند اثر مذکور پیش از استرداد به ایران، مدتی در موزه بریتانیا به نمایش عموم درآید. با توجه به همکاری این موزه در اطلاع‌رسانی، کارشناسی و مرمت این اثر ارزشمند، مقرر شد پس از اعلام رسمی تحویل امانی شیء از سوی موزه، حداکثر به مدت سه ماه این نقش برجسته در موزه بریتانیا نمایش داده شده و سپس با تشریفات قانونی به ایران بازگردانده شود.

 

‎وی همچنین با بیان اینکه در خصوص اصالت اثر نیز با توجه به اینکه موزه بریتانیا در زمینه تاریخ و هنر دوره ساسانی کارشناسان برجسته‌ای دارد، این اثر را کارشناسی کرده و اصالت آن را تأیید و منشأ آن را منطقه فارس اعلام کرده‌اند، نیز عنوان داشت: البته پس از استرداد اثر به ایران نیز بررسی‌های لازم را جهت اصالت‌سنجی و کارشناسی انجام خواهیم داد.

 

مدیر مرکز موزه‌ها در پایان گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته روی این نقش برجسته، به نظر می‌رسد اثر مذکور بخشی از یک نقش برجسته با ترکیب بزرگ‌تر بوده است. در حال حاضر فقدان کتیبه سبب می‌شود شناسایی شخص حجاری شده در این نقش برجسته دشوار باشد. اگر چه شواهد ظاهری آن نمایانگر تصویر یک مقام بلند پایه دوره ساسانی است.

دیدگاه تان را بنویسید