شیوع ویروس "ماربورگ" / هشدار کشورهای عربی درباره سفر به تانزانیا و گینه استوایی
کد خبر: 22561

شیوع ویروس "ماربورگ" / هشدار کشورهای عربی درباره سفر به تانزانیا و گینه استوایی

وزارت بهداشت گینه استوایی اعلام کرد که تعداد قربانیان ویروس ماربورگ که از دو ماه پیش در این کشور آفریقایی و تانزانیا شیوع پیدا کرده است، به ۱۰ مورد تایید شده رسیده است.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از پایگاه العربی الجدید، وزارت بهداشت این کشور آفریقای مرکزی در صفحه توییتر خود، اعلام کرد که طی ۴۸ ساعت منتهی به روز یکشنبه هفته جاری هیچ موردی ثبت نشده است، با این حال ۱۴ مورد حاد وجود دارد. همچنین ۱۰ نفر در بیمارستان بستری شدند و ابتلای دو نفر از آنها تایید شده است و هشت نفر نیز مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند.

بر اساس این گزارش، بتازگی یک مورد فوتی جدید در اثر ویروس ماربورگ ثبت شد تا تعداد قربانیان این بیماری به ۱۰ نفر برسد.

وزارت بهداشت گینه استوایی اعلام کرد که تاکنون در مجموع ۶۰۴ نفر که با افراد مبتلا به این ویروس در تماس بودند، را زیرنظر و بررسی دارد. تعداد این افراد در پایان ماه مارس (۹ اسفند) به ۸۲۵ نفر رسیده بود.

سازمان بهداشت جهانی نیز هفته پیش، از گینه استوایی خواسته بود تا آمار دقیق مبتلایان به ویروس ماربورگ را به این سازمان اعلام کند چرا که نگران است شیوع آن وسیع تر از آنچه باشد که تاکنون اعلام شده است. این سازمان همچنین نسبت به احتمال وقوع یک «اپیدمی گسترده» که کشورهای همسایه از جمله گابن و کامرون را نیز تحت تاثیر قرار دهد، ابراز نگرانی کرد.

دو هفته پیش، تانزانیا نیز اعلام کرده بود که ویروس ماربورگ در این کشور شیوع پیدا کرده و پنج کشته بر جای گذاشته است.

کشورهای عربی از جمله امارات، قطر، عربستان، کویت، سلطان نشین عمان و بحرین از اتباع خود خواسته اند تا از سفر به تانزانیا و گینه استوایی خودداری کنند.

وزارت بهداشت امارات از مسافرانی که از این دو کشور می‌آیند خواسته تا خود را از دیگران قرنطینه کرده و به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی یا بخش‌های اورژانس در بیمارستان‌ها بروند و به کادر پزشکی اعلام کنند که به منطقه‌ای سفر کرده‌اند که بیماری ویروس ماربورگ در آن شیوع یافته یا در آنجا بوده‌اند و یا علائم آن را دارند.

ویروس ماربورگ توسط خفاش های میوه خوار به انسان منتقل می شود و میان انسانها نیز از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن یا سطوح و مواد آلوده سرایت می کند.

تاکنون هیچ واکسن یا درمان تایید شده ای برای این بیماری وجود ندارد اما مراقبت های بهداشتی از طریق تامین آب از دست رفته بدن از طریق مصرف محلول های مخصوص و یا از طریق تزریق داخل وریدی و درمان برخی علائم، شانس بقای این دسته از بیماران را افزایش می دهد.

دیدگاه تان را بنویسید