ایران در مرحله حذف مالاریا قرار دارد
کد خبر: 23236

ایران در مرحله حذف مالاریا قرار دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در نتیجه مجموعه تلاش‌هایی که به خصوص در حدود ۷۰سال گذشته صورت گرفته است، در حال حاضر ایران در مرحله حذف این بیماری قرار دارد.

 به گزارش خودکارنیوز، دکتر قاسم برجوئی‌فرد پنجشنبه ۷ اردیبهشت به مناسبت روز جهانی مالاریا اظهار کرد: طبق اسناد تاریخی موجود، در اوایل دهه ۱۳۲۰حدود ۳۰درصد از جمعیت ۱۵میلیون نفری ایران به مالاریا مبتلا بوده‌اند.

وی یادآور شد: مالاریا یکی از بیماری‌های بومی در ایران است که از گذشته دور باعث ابتلای تعداد زیادی از مردم و مرگ‌ومیر در بین آن‌ها می‌شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: حذف بیماری به این معنی است که زنجیره انتقال بیماری در کشور قطع‌شده و علیرغم وجود ناقل بیماری در نقاط مختلف کشور، در حالت عادی کسی بر اثر گزش پشه به بیماری مبتلا نمی‌شود.

برجوئی توضیح داد: با این‌حال با توجه به اینکه هنوز هم موارد مبتلا به بیماری به‌طور مرتب از سایر کشورهای مالاریا خیز به خصوص از کشورهای همسایه شرقی وارد ایران می‌شوند، همواره این خطر وجود دارد که ناقلین موجود در کشور به انگل آلوده‌شده و دوباره چرخه انتقال بیماری در کانون‌های پرخطر ایجاد شود؛ برای همین ادامه تلاش‌ها در جهت کشف زودهنگام موارد بیماری و درمان سریع و کامل آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

استان بوشهر شرایط لازم برای انتقال مالاریا را دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در استان بوشهر همواره شرایط لازم برای انتقال مالاریا، شامل دما و رطوبت مناسب، انواع ناقل بیماری و مخازن انگلی (مهاجرین غیرقانونی وارده از مناطق مالاریا خیز) وجود دارد؛ بنابراین لازم است که مراقبت این بیماری در جهت حفظ دستاوردهای سال‌های گذشته با جدیت ادامه یابد.

دکتر برجوئی‌ خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود تمام اتباع افغان و پاکستانی ساکن در استان که اخیراً وارد کشور شده‌اند، حتی اگر علامتی از بیماری ندارند نمونه‌گیری شوند، همچنین کلیه کسانی که سابقه سفر به کشورهای مالاریا خیز و استان‌های پرخطر جنوب شرق کشور را دارند، چنانچه طی دو هفته از سفر دچار علامتی از بیماری شدند حتماً این موضوع را به پزشک یا نیروهای بهداشتی اطلاع داده و برای نمونه‌گیری رایگان تشخیص مالاریا به مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

دیدگاه تان را بنویسید