کشف سیاهچاله‌ای 33 میلیارد برابر بزرگتر از خورشید
کد خبر: 23361

کشف سیاهچاله‌ای ۳۳ میلیارد برابر بزرگتر از خورشید

دانشمندان توانستند در مرکز کهکشان موجود در کیهان یکی از بزرگترین سیاهچاله‌هایی که تاکنون کشف شده را پیدا کنند.

 به گزارش خودکارنیوز به نقل از ساینس الرت، خم شدن نور در حالی که مسیر آن به دور یک جرم غول پیکر و نامرئی منحرف می شود، حضور یکی از بزرگترین سیاهچاله هایی را که تاکنون در کیهان کشف شده آشکار کرده است.

کهکشانی در مرکز یک خوشه عظیم به نام Abell 1201، در فاصله 2.7 میلیارد سال نوری از ما دارای غول کیهانی در مرکز خود است. این هیولای ابرپرجرم یک سیاهچاله بزرگ با جرمی 32.7 میلیارد برابر خورشید است.

این سیاهچاله خاص، که تقریباً 30 میلیارد برابر جرم خورشید ماست، یکی از بزرگ‌ترین سیاهچاله‌هایی است که تاکنون کشف شده است.

سیاهچاله های زیادی در کیهان وجود دارد، اما خود آن‌ها هیچ نوری از خود ساطع نمی‌کنند که بتوان آن ها را تشخیص داد، بنابراین باید آنها را با جستجوی تأثیری که بر روی اطراف خود می گذارند پیدا کرد.

یکی از راه هایی که می توانیم این سیاهچاله ها را پیدا کنیم، جستجوی اثری به نام عدسی گرانشی است. این زمانی اتفاق می‌افتد که فضا-زمان توسط جرم منحرف شود. فضا-زمان را به عنوان یک ورقه لاستیکی و جرم را به عنوان یک وزنه سنگین روی آن تصور کنید. هر نوری که از آن ناحیه از فضا-زمان عبور می کند باید در امتداد یک مسیر منحنی حرکت کند و این برای ناظری که از دور تماشا می کند می تواند بسیار جالب به نظر برسد. این کهکشان بیضوی بزرگ و پراکنده است که به عنوان یک عدسی گرانشی قوی شناخته می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید