اعلام پایان "وضعیت اضطراری" به معنای پایان کرونا نیست
کد خبر: 23554

اعلام پایان "وضعیت اضطراری" به معنای پایان کرونا نیست

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا به هیچ عنوان به معنای پایان وجود کرونا نیست؛ سازمان بهداشت جهانی تنها "شرایط اضطراری" را پایان یافته اعلام کرده است.

 به گزارش خودکارنیوز، دکتر سعید کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت، گفت: سازمان بهداشت جهانی بر اساس دستورالعمل‌های خود این نتیجه‌گیری را کرد و خیلی هم زود این اتفاق نیفتاده است؛ بیش از سه سال از آغاز همه‌گیری کووید۱۹ گذشته است و ویروس‌ها هم معمولا به همین شیوه عمل می‌کنند که پس از مدتی سرایت پذیری‌ آنها افزایش یافته اما کشندگی آنها کاهش می‌یابد و به این ترتیب به بیماری‌هایی تبدیل می‌شوند که دیگر حالت پاندمی و جهانی ندارند و ممکن است در برخی محل‌ها وجود داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا به هیچ عنوان به معنای پایان وجود کرونا نیست،‌ اظهار کرد: همانطور که آنفلوآنزایی که ۱۰۰ سال پیش بروز پیدا کرد، هنوز تمام نشده است، کرونا هم تمام نمی‌شود و نیاز به رعایت دارد. سازمان بهداشت جهانی تنها "شرایط اضطراری" را پایان یافته اعلام کرده است.

او ادامه داد: توصیه ما این است که افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند حتما از خود مراقبت کنند؛ چراکه خودمراقبتی مهم‌ترین اصل است. افراد عادی شاید با ابتلا به ویروس دچار مشکل خاصی نشوند، اما یک بیمار زمینه‌ای ممکن است شرایط سختی را تجربه کند و کارش به بستری در ICU و مرگ و میر برسد؛ به همین دلیل ماسک زدن در فضای سربسته و حفظ فاصله فیزیکی ضرورت دارد.

کریمی با اشاره به اینکه هر دستورالعمل مقابله‌ای با بیماری ممکن است بعد از مدتی بسته به شرایط تغییر کند، بیان کرد: آخرین دستورالعمل ما این بود که در فضای باز استفاده از ماسک لازم نیست و در مورد واکسن هم توصیه این بوده است که افراد بالای ۱۸ سال پس از شش ماه از تزریق آخرین دز واکسن و یا به طور کلی سالی یکبار اقدام به تزریق واکسن کنند.

وی درباره وضعیت فعلی بروز کرونا در کشور نیز به ایسنا گفت: خوشبختانه روند بیماری کاهشی است و از حدود هفتم فروردین که قله پیک موج هشتم را داشتیم تا کنون روند کاهش داشته است. نمی‌توان گفت این موج تمام شده است چون دیدیم که موجی دو کوهانه بوده است ولی اگر پروتکل‌ها به خوبی رعایت شود به نظر می‌رسد که نزدیک به شرایط با ثبات هستیم.

معاون در مان وزارت بهداشت با تاکید بر این که نمی‌توان از بروز موج نهم بیماری پیش‌بینی داشت، اظهار کرد: این موضوع وابسته به این که است که جهش جدیدی از بیماری اتفاق افتد یا خیر؟ اما فعلا در شیب نزولی بیماری قرار داریم.

دیدگاه تان را بنویسید