تقویم تاریخ؛ از جنگ بنی نضیر تا حمله آمریکا به سکوهای نفتی ایران
کد خبر: 17937

تقویم تاریخ؛ از جنگ بنی نضیر تا حمله آمریکا به سکوهای نفتی ایران

امروز چهارشنبه بیست و هفتم مهر سال 1401 هجری شمسی، برابر با 22 ربیع الاول 1444 هجری قمری و مطابق با نوزدهم اکتبر سال 2022 میلادی است.

 

 جنگ بنی نضیر در صدر اسلام 

 

IMG_20221019_080633

 

 1440 سال پیش، در چنین روزی، در بیست و دوم ربیع الاول سال 4 هجری قمری:

 

در پی توطئه یهودیان بنی نضیر برای قتل پیامبر اکرم (ص)، مسلمانان جنگ با آنان را آغاز کردند. بنی نضیر یکی از سه گروه یهودیان ساکن حومه مدینه بودند که براساس پیمانی با حضرت محمد (ص)، عهد بسته بودند که از انجام هر اقدامی علیه ایشان و سایر مسلمانان، خودداری کنند. پس از آنکه بنی نضیر پیمان خود را نقض کردند، پیامبر گرامی اسلام (ص) از آنان خواست اطراف مدینه را ترک گویند. اما بنی نضیر که از سوی منافقین مدینه وعده حمایت دریافت کرده بودند، حاضر به انجام دستور پیامبر نشدند. به همین علت پیامبر اکرم (ص) به همراه مسلمانان، قلعه های بنی نضیر را چند روز محاصره کردند تا آنکه آنان مجبور شدند مکان خود را ترک کنند. از این جنگ با عنوان غزوه بنی نضیر یاد می شود.

 

شهادت شیخ خلیفه مازندرانی، عالم و مجاهد ایرانی 

 

IMG_20221019_080637

 

708 سال پیش، در روز بیست و دوم ربیع الاول سال 736 هجری قمری: 

 

«شیخ خلیفه مازندرانی» عالم، عارف و مجاهد ایرانی، شهید شد. وی در شهر آمل در شمال ایران متولد شد و آموزش علوم دین و عرفان را در پیش گرفت. شیخ خلیفه در زمانی می زیست که مغولان ایران را اشغال و جنایات بسیاری مرتکب شده بودند و وی در پی بسیج مردم برای مقابله ظالمان بود. شیخ خلیفه پس از مدتی علم آموزی نزد علما و مشایخ مشهور آن زمان، سرانجام به سبزوار در شمال شرقی ایران رفت و به تبلیغ اسلام و افشاگری حاکمان پرداخت و مریدان بسیاری از مردم ستمدیده و محروم یافت. عالمان درباری که وی را برای خود خطری می دیدند، فتوای قتل وی را صادر کردند و سرانجام شیخ را به دار آویختند. اما طرفداران او که عمدتاً شیعه بودند، به رهبری «شیخ حسن جوری» راه شیخ خلیفه را ادامه دادند و نهضت سربداران را در شمال شرق ایران سامان دادند.

 

 درگذشت جاناتان سوئیفت، نویسنده مشهور انگلیسی 

 

IMG_20221019_080640

 

277 سال پیش در چنین روزی برابر با نوزدهم اکتبر 1745 میلادی:

 

"جاناتان سوئیفْت" (Jonathan Swift) نویسنده، شاعر انگلیسی درگذشت. وی در 22 آوریل 1667م در دوبلین پایتخت ایرلند از پدر و مادری انگلیسی به دنیا آمد. سوئیفْت مدت‏ ها در جنبشی که مردم ایرلند برای استقلال بر ضد انگلستان به وجود آورده بودند شرکت کرد و در تمام این مدت، دست از نویسندگی برنداشت. وی از نویسندگان برجسته و از منتقدان نامور روزگار خویش در انگلستان بود که با لحن استهزا آمیز و طنزآلود خود، بسیاری از عادات زشت مردم کشورش را نکوهش می‏ کرد. اثرمعروف سوئیفْت، سفرنامه گالیور نام دارد که ابتدا به صورت اثری طنزآمیز به منظور انتقاد از حماقت‏ ها و بلندپروازی‏ های مردان روز کشور انتشار یافت اما در عین حال، ماجرایى است هیجان ‏انگیز که بارها به صورت فیلم به نمایش درآمده است. جاناتان سوئیفْت سرانجام در 78 سالگی درگذشت.

 

پایان جنگ های استقلال آمریکا 

 

IMG_20221019_080642

 

241 سال پیش، در روز نوزدهم اکتبر سال 1781 میلادی:

 

چارلز کورنوالیس ( Charles Cornwallis ) فرمانده نیروهای انگلیس در آمریکا تسلیم جرج واشنگتن فرمانده نیروهای آمریکایی شد و به این ترتیب جنگ های استقلال آمریکا رسما پایان یافت. این جنگ ها از سال 1775 میان مهاجران آمریکایی و استعمارگران انگلیسی آغاز شد. دو سال پس از پیروزی نهایی مهاجران، در سال 1783 پیمانی میان دو طرف منعقد شد که به موجب آن، انگلیس استقلال آمریکا را به رسمیت شناخت.

 

 استقلال کلمبیا از اسپانیا

 

IMG_20221019_080646

 

203 سال پیش در چنین روزی، نوزدهم اکتبر 1819 میلادی:

 

کشور "کلمبیا" از استعمار اسپانیا به طور کامل مستقل شد. سرزمین کلمبیا از قدیم الایام محل سکونت اقوام گوناگونی بود. این سرزمین از سال 1538م مستعمره اسپانیا گردید و از آن زمان، بارها مورد تهاجم دول استعمارگر فرانسه و انگلستان قرار گرفت. اما مبارزات مردم با گذشت زمان وسعت بیشتری یافت و از سال 1781م شورش ‏هایى جهت استقلال این کشور برپا شد که به شدت سرکوب گردید. پس از تسلط ناپلئون ‏بُناپارت بر اسپانیا، بار دیگر موقعیتی مناسب برای استقلال ‏طلبان کلمبیایى به وجود آمد به صورتی که حتی در سال 1810م اعلامیه استقلال این کشور تهیه و منتشر گردید. اما این وضعیت که به استقلال کلمبیا می ‏انجامید، با واکنش شدید اسپانیایى‏ ها و قتل ‏عام صدها نفر از انقلابیون منجر شد. سرانجام مبارزات استقلال طلبانه مردم در اوایل قرن نوزدهم به ثمر نشست و عاقبت قوای آزادی‏بخش سیمون بولیوار، مبارز معروف امریکای لاتین، با مبارزات پیگیر خود، در 19 اکتبر سال 1819م حکومت استعماری اسپانیا در این سرزمین را سرنگون کرد. کلمبیا با 141/748 کیلومتر مربع مساحت، در شمال غربی امریکای جنوبی در همسایگی ونزوئلا، پرو و اکوادور قرار گرفته است.

 ترور علی حسن سلامه به دست عوامل موساد

 

IMG_20221019_080649

 

46 سال پیش، در روز نوزدهم اکتبر سال 1976 میلادی:

 

«علی حسن سلامه» از مقام های بلندپایه سازمان آزادیبخش فلسطین با توطئه عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، در لبنان به شهادت رسید. وی که مسئول امنیتی سازمان آزادیبخش فلسطین بود، در اثر انفجار بمبی که در داخل اتومبیلش در بیروت کار گذاشته شده بود، کشته شد. این عملیات تروریستی رژیم اشغالگر قدس در خاک لبنان، بار دیگر نشان داد که تروریسم و تجاوز به خاک دیگر کشورها، از ابزار مهم سیاست خارجی این رژیم توسعه طلب است.

 

 قتل موریس بیشاپ، رئیس جمهور چپگرای گرانادا

 

IMG_20221019_080654

 

39 سال پیش در نوزدهم اکتبر 1983 میلادی:

 

"موریس بیشاپ" (Maurice Bishop) رئیس جمهور کمونیست گرانادا به قتل رسید. بیشاپ در سال 1946م به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلاتش، فعالیت‏ های سیاسی خود را در جهت به وجود آوردن تشکیلات کمونیستی در گرانادا متمرکز ساخت. بیشاپ در سال 1976م جنبش سوسیالیستی گرانادا را با نام اختصاری حزب جوئل به وجود آورد و روزنامه‏ ای نیز به عنوان ارگان این حزب منتشر کرد. پس از چندی، این حزب توسط دولت، منحل و روزنامه آن نیز توقیف شد. موریس بیشاپ در 13 مارس 1979م در یک کودتای بدون خون‏ریزی، حکومت غرب‏گرای گرانادا را ساقط کرد و با اعلام جمهوری سوسیالیستی گرانادا، قدرت را به دست گرفت. وی مجلس را منحل کرد و روابط دوستانه ‏ای با کوبا، نیکاراگوئه و سایر حکومت‏ های کمونیستی برقرار نمود. سیاست سوسیالیستی بیشاپ، امریکا را رو در روی گرانادا قرار داد. ازاین رو، ایالات متحده امریکا برای فلج کردن و سرنگونی دولت بیشاپ دست به کار شد. علاوه بر آن، بیشاپ از سوی جناح چپ افراطی حزب خود نیز تحت فشار قرار داشت. این امر زمینه ‏ساز کودتای شورشیان نظامی گرانادا گردید و پس از چند روز درگیری، موریس بیشاپ سرانجام در 19 اکتبر 1983م در 37 سالگی به قتل رسید و حکومت کمونیستی خشن‏تری، زمام امور این جزیره را به دست گرفت. این کودتا، زمینه ساز دخالت نظامی گسترده تفنگ‏داران دریایى امریکا در 25 اکتبر آن سال در این جزیره گردید.جزیره گرانادا با 344 کیلومتر مربع مساحت در حوزه دریای کارائیب در امریکای مرکزی قرار دارد.

 

 حمله ناوهای آمریکایی به سکوهای نفتی ایران 

 

IMG_20221019_080657

 

35 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و هفتم مهر 1366 هجری شمسی:

 

ناوهای آمریکایی (در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران)به جزایر نفتی ایران در خلیج فارس حمله کردند. پس از آن که دولت کویت، جمهوری اسلامی ایران را به حملات موشکی متهم کرد و عراق با این بهانه در 17 شهریور 66، به تأسیسات ایران حمله برد، ایران نیز یک موشک به نفتکش کویتی پرتاب کرد و خساراتی وارد آورد. دولت آمریکا به این بهانه که پرچم آمریکا روی نفتکش بود تصمیم به اقدام تلافی جویانه گرفت و در 27 مهر 1366، چهار ناوشکن آمریکایی به جزیره رستم که پایانه نفتی رشادت در آن بود، اعزام شدند و با توپ‏ های سنگین، هزار گلوله به آن شلیک کردند و آن را ویران ساختند. سپس یک گروه از کماندوهای آمریکایی به میدان نفتی رسالت در شمال جزیره رستم که مدعی بودند در آن میدان نفتی، تأسیسات رادار و مخابرات وجود دارد حمله نموده، تأسیسات مستقر در جزیره را نابود کردند. این در حالی است که هیچ گونه تأسیسات نظامی و راداری روی سکوهای نفتی مذکور وجود نداشت. تجاوز مسلحانه آمریکا به تمامیت ارضی ایران، نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل و نقض مجدد ادعاهای ظاهری آنان در رعایت بی طرفی و نقض کلیه بندهای قطعنامه‏ های شورای امنیت بود. این حلمه تجاوزکارانه آمریکا به سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس، واکنش ‏های متعددی در کشورهای مختلف به دنبال داشت و برخی کشورها این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کردند.

درگذشت علی عزت بگویچ، سیاستمدار و نویسنه بوسنیایی

 

IMG_20221019_080700

 

19 سال پیش ، در روز نوزدهم اکتبر سال 2003 میلادی:

 

«علی عزت بگوویچ» (Alija Izetbegović) سیاستمدار و نویسنده بوسنیایی درگذشت. وی در سال 1925متولد شد. عزت بگوویچ از دوران جوانی به مبارزه با رژیم کمونیستی یوگسلاوی سابق پرداخت و چند بار به زندان افتاد. وی در سال 1989 حزب اقدام دموکراتیک را تاسیس کرد که در استقلال بوسنی در سال 1991 نقش مهمی داشت. این سیاستمدار مسلمان که پس از استقلال به ریاست جمهوری بوسنی انتخاب شد، درجریان حمله ارتش صربستان و صرب های بوسنی به مسلمانان این کشور، نقش مهمی را در دفاع از مردم بوسنی ایفا کرد. پس از پایان جنگ، عزت بگوویچ که پدر استقلال بوسنی خوانده می شود، دو بار به عضویت شورای ریاست جمهوری بوسنی برگزیده شد. اما در سال 2000 داوطلبانه از قدرت کناره گیری کرد. علی عزت بگوویچ علاوه بر فعالیت های سیاسی، یک صاحب نظر و نویسنده اسلامی نیز به شمار می رفت و کتاب هایی چون «مشکلات نهضت اسلامی»، «اسلام بین غرب و شرق» و «بیانیه اسلامی» را به نگارش درآورده است.

 

درگذشت دکتر علینقی منزوی، دانشمند ایرانی 

 

IMG_20221019_080748

 

12 سال پیش، در روز بیست و هفتم مهر سال 1389 هجری شمسی:

دکتر «علینقی منزوی» کتاب شناس و نسخه شناس برجسته ایرانی در سن 88 سالگی درگذشت. منزوی، پسر شیخ آقا بزرگ تهرانی از علمای معروف ایران، در سال 1302 شمسی متولد شد. این اندیشمند ایرانی در سال 1337 دکترای خود را از دانشگاه تهران در رشته علوم اسلامی دریافت کرد و به تدریس در این دانشگاه پرداخت. اما به علت فعالیت های ضد رژیم پهلوی، تحت تعقیب قرار گرفت و در سال 1346 مجبور شد به لبنان عزیمت کند. وی در آنجا به فعالیت های علمی ادامه داد و در سال 1350 موفق به اخذ مدرک دکترای دیگری در رشته فلسفه از دانشگاه سنت ژوزف بیروت شد. منزوی در سال 1355 به ایران بازگشت و تالیف، ترجمه و تصحیح کتاب ها را ادامه داد. ازجمله کارهای مهم این استاد ادب فارسی می توان به همکاری وی با علی‌اکبر دهخدا و محمد معین در تالیف «فرهنگ دهخدا» اشاره کرد. وی همچنین از جوانی مددیار پدر در تدوین کتاب مهم «الذریعه» و همچنین «طبقات اعلام الشیعه» بود که کتابی مهم در معرفی مؤلفان و متفکران شیعه است. از منزوی، کتاب های متعدد دیگری برجای مانده است که از آن جمله می توان به «تصحیح و انتشار الاشارات و التنبیهات ابن سینا» و «فرهنگ نامه عربی به فارسی» اشاره کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید