۶۷ درصد خانواده‌ دانشجویان با مهاجرت فرزندان‌شان موافق هستند/ نبود آزادی اجتماعی و فقر شایسته سالاری از علل اصلی
کد خبر: 18084

۶۷ درصد خانواده‌ دانشجویان با مهاجرت فرزندان‌شان موافق هستند/ نبود آزادی اجتماعی و فقر شایسته سالاری از علل اصلی

طبق پژوهش رصد خانه مهاجرت ایران، تراز شاخص مهاجرت دانشجویان، اساتید دانشگاه ، پژوهشگران، پزشکان، پرستاران و فعالان استارتاپی بیش از 40 درصد است. عامل مشترک و موثر بر میل به مهاجرت این گروه های جامعه بی ثباتی اقتصادی و نبود شایسته سالاری و آزادی اجتماعی اعلام شده است.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از ایلنا، اعلام آمار از سوی مراکز آمار و رصد خانه های پژوهشی در هر کشور به این قصد است که مسئولان با توجه به نتایج آمار برای رفع مشکلات ، آسیب ها و خواست های ملت تلاش کنند تا ناآگاهی احتمالی از خواست ها و دردهای مردم باعث فاصله بین حاکمیت و مردم نشود.

 

بر این اساس، آمارسنجی در مراکز تخصصی کشور انجام می شود و ارائه به موقعی هم انجام می گیرد اما نتیجه توجه مسئولان به نتیجه پژوهش ها نامشخص است.

تفسیر آمار و ارقام باید مبتنی بر ملاحظات گذشته نگر ، حال نگر و آینده نگر باشد. از منظر علوم استراتژیک شایسته است بعد از انتشار آمار بخصوص آمارهایی که از شرایط روحی و روانی و خواست ها و مشکلات مردم می گویند، مسئولان توجه ویژه به نتایج داشته باشند تا رسیدگی به زمان مناسب انجام شود و اعتراض شکل نگیرد.

بر اساس برآوردهای آماری ، سال ها است که نتایج تحقیقات، خواست های اجتماعی و مشکلات مشابه ای را از سوی مردم به مراکز پژوهشی اعلام می کند و این مراکز نیز به مسئولان ارشد کشور اعلام کرده اند یا انتشار عمومی داشته اند ولی در نهایت تغییر قابل توجهی شکل نگرفته است.

کم توجهی به دغدغه های اجتماعی مردم یک جامعه، در ابتدا منجر به ناامیدی قشر جوان و تحصیلکرده می شود زیرا آنها بیشتر از همه در تلاش برای زندگی ساختن یا پیشرف هستند. آمار مهاجرت نخبگان و جوانان یک جامعه یا تمایل به رفتن از کشور از سوی دانشجویان می تواند اولین نشانه ها برای مسئولان باشد که به عملکرد خود دقت کنند.

آمار رصد خانه مهاجرت ایران از میزان رضایت مندی دانشجویان، اساتید دانشگاه، استارتاپ ها از زیست و کار در ایران نشانگر این است که نحوه عملکرد مسئولان ارشد در حکمرانی کشور ایران از نگاه دانشجویان و نخبگان و فعالان در مشاغل نوپا و مهم کشور رضایتمندی را نشان نمی دهد.

وقتی به مرور نتیجه آماری رصد خانه مهاجرت ایران می پردازیم، ناامیدی از حقوق شهروندی و اجتماعی و اقتصاد سالم و پایدار از علل اصلی قصد به مهاجرت این گروه های تحت بررسی قرار گرفته، بیان شده است.

IMG_20221024_085145

براساس آمار رصد خانه مهاجرت ایران، ۶۷ درصد از خانواده‌های دانشجویان با مهاجرت فرزندان‌شان موافقند این آماری است که رصدخانه مهاجرت ایران در بهار 1400 اعلام کرده است. بر اساس همین تحقیق و پژوهش ۶۲ درصد از زنان دانشجو در بهار 1400 اعلام کرده اند که منصرف شدن میل به مهاجرت‌مان به وضعیت کلی کشور بستگی دارد.

طبق پژوهش رصد خانه مهاجرت ایران، تراز شاخص مهاجرت دانشجویان، اساتید دانشگاه ، پژوهشگران، پزشکان، پرستاران و فعالان استارتاپی بیش از 40 درصد بود است. عامل مشترک و موثر بر میل به مهاجرت در گروه های مختلف جامعه بی ثباتی اقتصادی اعلام شده است. شیوه حکمرانی و ناامیدی به آینده از دیگر علل اصلی مشترک بین افرادی بود که تمایل به مهاجرت از ایران داشتند. نکته مشترک دیگر وضعیت آزادی فردی و اجتماعی و تصور کیفیت بهتر زندگی در خارج از کشور بوده است.

IMG_20221024_085150

جمع گسترده ای از افرادی که تمایل به مهاجرت دارند نیز تاکید داشتند درآمد پایین و آینده مبهم و نبود شرایط برای برنامه ریزی بلند مدت آینده و نبود شرایط شاد زیستن و عدم شایسته سالاری و کمبود سلامت اخلاقی در جامعه، آنها را به تصمیم کوله بار بستن و رفتن از وطنشان رسانده است.

سوالی که در این پژوهش از دانشجویان، اساتید دانشگاه و پزشکان و البته فعالان عرصه استارتاپی شده است این بوده که فکر می کنید در خارج از کشور تا چه میزان مفید و موثر خواهید بود و آنها اینگونه پاسخ دادند:

گفتنی است، رصدخانه مهاجرت ایران، نهاد پژوهشی کشور است که در زمینۀ تحلیل داده‌های مهاجرت فعالیت دارد. پژوهشکده ای که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس شد.مهمترین هدف رصدخانه مهاجرت ایران، پایش و رصد داده‌های مهاجرتی با استفاده از شواهد علمی، ارزیابی سیاست‌های سایر کشورها و جمع‌آوری و تولید داده (با روش‌های کتابخانه‌ای و افکارسنجی) است.

 

دیدگاه تان را بنویسید