معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران:۱۰ درصد جمعیت کشور سالمندان هستند
کد خبر: 18156

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران:۱۰ درصد جمعیت کشور سالمندان هستند

رضایی گفت: با کوچک شدن خانواده‌ها جایگاه سالمندان تنزل یافت که این انزوا موجب تحلیل جسمی و روحی سالمندان می‌شود.

به گزارش خودکارنیوز، یوسف رضایی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران در مورد چالش و بحران سالمندی گفت: سالمندآزاری تنها به معنی تنبیه وآزار و اذیت سالمند نیست وقتی به شرایط زیستی، رفاهی، روحی، روانی، نظام سلامت و.. سالمند خدشه وارد شود سالمند آزاری صورت گرفته است.

 

وی افزود: در مسیر تغییرات جمعیتی متاسفانه سرعت زیادی در رابطه با تغییر فرهنگ و ارزش‌های کشور رخ داده و از زمانی که سالمندان در جامعه موثر بودند و نقش تربیتی در تربیت فرزندان و نقش رفع اختلافات را داشتند و چشم و چراغ خانواده‌ها محسوب می‌شدند گذر کرده‌ایم.

رضایی گفت: با کوچک شدن خانواده‌ها جایگاه سالمندان نیز تنزل یافت و سالمندان دچار انزوا شدند و این انزوا موجب تحلیل جسمی و روحی سالمندان می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با تاکید بر ضرورت اهمیت آموزش و آمادگی برای زندگی در دوران میانسالی و احترام به سالمندان بیان کرد: مهارت احترام به قشر سالمند و مسئولیت پذیری باید از کودکی آغاز شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس آمار ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمندان هستند که۵۰ درصد هزینه‌های نظام سلامت کشور به سالمندان اختصاص می‌یابد.

رضایی تصریح کرد: با توجه به روند افزایش جمعیت سالمندان کشور در ۲۰ سال آینده کل بودجه نظام سلامت کشور باید به سالمندان اختصاص یابد که این آمار برای برنامه ریزان و سیاستگذاران کشور یک هشدار جدی محسوب می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران بیان داشت: در مورد سن سالمندی از ۴۰ سالگی تا ۶۰ سالگی دوره میانسالی و از ۶۰ تا ۷۵ سالگی دوره سالمند جوان، از ۷۵ تا ۹۰ سالگی دوره سالمند میان سال و از ۹۰ سال به بالا سالمندکهنسال نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور برای سالمندی جمعیت کاری انجام نشده است و دستگاه‌های متولی تکلیف خود را با موضوع سالمندی جمعیت کشور مشخص نکرده‌اند بر ضرورت تشکیل شورای سالمندی تاکیدکرد و بیان کرد: باید دستگاه‌های متولی حوزه سالمندی تکلیف خود را با موضوع سالمندی قبل از اینکه تبدیل به ابر بحران شود مشخص کرده و برای رفاه، نظام سلامت، بیمه سالمندان و نیاز‌های ویژه این قشر تدوین و اجرای برنامه‌های راهبردی را در دستور کار قرار دهند.

دیدگاه تان را بنویسید