تقویم تاریخ از تاسیس جمهوری ترکیه تا قتل عام در کفرقاسم
کد خبر: 18201

تقویم تاریخ از تاسیس جمهوری ترکیه تا قتل عام در کفرقاسم

​امروز شنبه هفتم آبان سال 1401 هجری شمسی، مطابق با سوم ربیع الثانی سال 1444 هجری قمری و برابر با بیست و نهم اکتبر سال 2022 میلادی است.

درگذشت ژان دالامیر، نابغه ریاضی فرانسه 

IMG_20221029_092839

239 سال پیش در چنین روزی روز بیست و نهم اکتبر سال 1783 میلادی:

"ژان دالامْبِر"(Jean-Baptiste le Rond d'Alembert) نابغه ریاضی فرانسوی درگذشت. ژان لورِن دالامْبِر، ریاضی‌دان معروف فرانسوی در پانزدهم نوامبر 1717م در پاریس به دنیا آمد. با این حال، پدر و مادرش او را درون بسته ‌ای قرار داده و در کنار کلیسایى در پاریس رها کردند. از این زمان یک زن که همسر یک شیشه فروش بود، از او نگهداری کرد و به تربیت او همت گماشت. دالامبر در 22 سالگی با انتشار مقاله ‌ای درباره حساب انتگرال، خود را شناساند و پس از چندی به شهرت رسید. او در سال ‌های بعد، کارهای علمی خود را ادامه داد و قضیه معروف خود را ارائه داد. بر اساس این قضیه که به نام مبتکرش، دالامبر خوانده می ‌شود، هر معامله جبری، یک جواب دارد. گرچه دالامبر در اثبات این قضیه تلاش فراوانی از خود نشان داد، ولی نخستین اثبات دقیق آن، شانزده سال پس از مرگ وی انجام گرفت. دالامبر هم‌چنین یکی از تهیه کنندگان دایرةالمعارف بزرگ دیدِرو، دیگر دانشمند هم‌وطن خود بود و بعدها به درجه‌ ای از شهرت رسید که ملکه روسیه و پادشاه پروس به دوستی با او افتخار می‌ کردند. ژان دالامبر سرانجام در 29 اکتبر 1783م در 66 سالگی درگذشت.

 

 

 

درگذشت آیت الله میرزا ابوالقاسم کلانتر تهرانی

IMG_20221029_092836

152 سال پیش در روز سوم ربیع الثانی سال 1292 هجری قمری:

آیت ا... میرزا «ابوالقاسم کلانتر تهرانی»، از علمای اسلام در تهران درگذشت. او فقیه و عالمی برجسته در علوم نقلی و عقلی بود. آیت ا... کلانتری در آغاز تحصیل، مدت ها از محضر درس اساتید برجسته حوزه علمیه نجف سود جست. سپس در نزد عالمانی همچون شیخ مرتضی انصاری کسب فیض کرد و به مقام اجتهاد نائل آمد. آیت ا... کلانتری از جمله علمای مشهور تهران بود و به همین دلیل نفوذی خاص در میان مردم داشت. او در راه اعتلای احکام الهی کوشش بسیار کرد و دراین راستا تالیفاتی نیز از خود برجای گذاشت که از آن جمله می توان به «مطارح الانظار» و «قضا و شهادت» اشاره کرد.

 

 

 

آغاز دوران نخست وزیری بنیتو موسولینی، دیکتاتور ایتالیا

IMG_20221029_092832

100 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و نهم اکتبر 1922 میلادی:

دوران نخست وزیری "بنیتو موسولینی" دیکتاتور فاشیست ایتالیا آغاز شد. بنیتو موسولینی، قبل از جنگ جهانی اول، یک سوسیالیست رسمی و سردبیر یک روزنامه بود. وی درسال 1919م گروه فاشیستی خود را با نام گروه رزمنده تشکیل داد. این گروه که به سیاه جامگان شهرت داشتند ضمن درگیری‌ های خشونت ‌آمیز خود و ایجاد جوّ رعب، تشکیلات خود را به تمام شهرهای بزرگ ایتالیا گسترش دادند و در انتخابات پارلمانی 1921م پیروزی‌ هایى به دست آوردند. با قدرت‌ گیری بیشتر موسولینی و حزبش، دولت وقت از ترس تسخیر رم توسط طرفداران فاشیست موسولینی استعفا داد. در این هنگام، وی در 28 اکتبر 1922م از جانب پادشاه ایتالیا به نخست وزیری رسید. او هرچند برای ایجاد کشوری یکپارچه، برنامه اقتصادی شصت ساله برای ایتالیا تدارک دید، اما با سرکوبی مخالفان خود و نیز لشکرکشی و تجاوز به افریقا و ورود به جنگ جهانی دوم در کنار آلمان، خسارات فراوانی به کشور وارد ساخت و نارضایتی زیادی برانگیخت. موسولینی در نهایت پس از شکست‌ های پی ‌در پی در جریان جنگ جهانی دوم، پس از یک دوران زمام‌داری 21 ساله، از طرف پادشاه ایتالیا برکنار شد. موسولینی سرانجام توسط یکی از گروه ‌های چریکی متفقین شناسایی و پس از دستگیری و محاکمه، در 28 آوریل 1945م در 62 سالگی تیرباران شد.

 

 

 

تاسیس جمهوری ترکیه 

IMG_20221029_092828

99 سال پیش در چنین روزی، بیست و نهم اکتبر سال 1923 میلادی:

در ترکیه حکومت جمهوری به ریاست «مصطفی کمال پاشا» معروف به آتاتورک تاسیس شد. ترکیه وارث امپراتوری عثمانی است که پس از 623 سال، به دنبال شکست در جنگ جهانی اول تجزیه شد. آتاتورک به مدت 15 سال، دیکتاتوری را بر ترکیه حاکم کرد و کوشید به موازات حذف مقررات و ارزش های اسلامی، قوانین و مظاهر غربی را در ترکیه رواج دهد. این اقدامات آتاتورک پس ازمرگ وی در سال 1938 همچنان ادامه یافت. اگرچه در ترکیه از سال 1945 به تدریج زمینه برای دموکراسی چندحزبی آماده شد، اما نظامیانی که خود را حافظان نظام لائیک در ترکیه می دانند، همچنان سیاست های داخلی و خارجی این کشور را کنترل می کنند. در عین حال، علیرغم تمام تلاش های دولت لائیک ترکیه، در سال های اخیر گرایش های اسلامی در میان مردم این کشور، به شدت رواج یافته است .ترکیه در شمال غربی خاورمیانه و همسایگی اروپا، 780 هزار کیلومترمربع مساحت دارد و با کشورهای ایران، عراق، سوریه، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان همسایه است.

 

 

 

سوء قصد به آیت الله سید حسن مدرس 

IMG_20221029_092825

96 سال پیش در چنین روزی، هفتم آبان سال 1305 هجری شمسی:

آیت الله «سید حسن مدرس»، از روحانیون فعال و مبارز ایران مورد سوء قصد قرار گرفت. این سوء قصد توسط عمال رضاخان انجام شد که به استبداد، خشونت و مخالفت با علما معروف بود. دشمنی رژیم پهلوی با آیت الله مدرس به دلیل نقش فعال وی در بیداری مردم و افشای توطئه های رژیم پهلوی و حامی آن، دولت انگلیس، بود. او مدتی نیز بعنوان نماینده مردم در مجلس حضور داشت. آیت الله سید حسن مدرس از سوء قصدی که دراین روز علیه وی صورت گرفت، جان سالم به در برد، اما بعدها به دستور رضاخان شاه مستبد ایران، تبعید شد و پس از چندی به دست عاملان او به شهادت رسید.

 

 

 

درگذشت آلبرت کالمت، کاشف واکسن ب.ث.ژ

IMG_20221029_092822

89 سال گیش در بیست و نهم اکتبر 1933 میلادی:

"لئون شارل آلبرت کالْمِتْ"(Léon Charles Albert Calmette) کاشف واکسن (ب.ث.ژ) درگذشت. لئون شارل آلبرت کالمت پزشک نامدار و محقق برجسته فرانسوی در 12 ژوئیه 1863 متولد گردید و تحصیلات خود را در دانشگاه پاریس به پایان رسانید. وی آن‌گاه به عضویت انیستیتو پاستور برگزیده شد و در جریان تحقیقات خود سِرُم ضد طاعون را کشف نمود. کالمت در ادامه مطالعات و آزمایش ‌های خود، مبارزه با بیماری سل را مد نظر قرار داد و موفق گردید در 24 آوریل 1927 بعد از چندین سال مطالعه و کوشش، واکسن ب.ث.ژ را کشف نماید این واکسن که نام آن به لاتین از حروف اول اسامی کالمت و همکار وی گِرِن گرفته شده، به صورت تزریقی بوده و برای پیش‌گیری از ابتلا به بیماری سل مؤثر می ‌باشد. شارل آلبرت کالمت بعد از 70 سال زندگی که حدود نیم قرن آن به تلاش در راه علم و خدمت به جامعه بشری گذشت، سرانجام در 29 اکتبر 1933 درگذشت.

 

 

 

قتل عام فلسطینی ها در کفرقاسم 

IMG_20221029_092814

66 سال پیش، در روز بیست و نهم اکتبر سال 1956 میلادی:

صهیونیست ها در جنایتی دیگر، فلسطینی های ساکن روستای کفر قاسم (Kafr Qasim) را قتل عام کردند. سربازان رژیم صهیونیستی در این روز که همزمان با آغاز حمله این رژیم به مصر بود، بدون اعلام قبلی، در روستای کفر قاسم حکومت نظامی اعلام کردند و حداقل 49 تن از مردان، زنان و کودکان مظلوم فلسطینی را کشتند و دهها تن را مجروح کردند. چند ماه بعد، مردم فلسطین، در اعتراض به کشتار اهالی روستای کفر قاسم، تظاهرات کردند و رژیم اشغالگر قدس مجبور شد برخی از عاملان این جنایت را، به طور ظاهری محاکمه کند. اما همه محکومین این محاکمه در سال 1960 عفو شدند.

 

 

 

حمله سربازان رژیم صهیونیستی به شبه جزیره سینا 

IMG_20221029_092811

66 سال پیش در چنین روزی ، بیست و نهم اکتبر سال 1956 میلادی:

سربازان رژیم صهیونیستی به شبه جزیره سینا واقع در مصر، حمله کردند. این حمله به دنبال اعلام ملی شدن کانال سوئز توسط جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری وقت مصر و بستن این آبراه به روی کشتی های رژیم صهیونیستی آغاز شد. رژیم صهیونیستی در صدد بود تا با حمله به مصر، خلیج عقبه در انتهای دریای سرخ را جهت رفت و آمد کشتی های خود اشغال کند. دو روز بعد، انگلیس و فرانسه نیز در حمایت از رژیم صهیونیستی، چتربازان خود را در اطراف کانال سوئز پیاده کردند. هدف از این حمله سه جانبه منصرف کردن مصر از ملی کردن این آبراه مهم بود که دریای مدیترانه را به دریای سرخ پیوند می دهد و تا آن زمان در اختیار فرانسه و انگلیس بود. اگرچه این منطقه مدتی به اشغال نیروهای متجاوز درآمد، اما سرانجام در اثر فشار افکار عمومی و بسیاری از دولت های جهان، با میانجیگری سازمان ملل متحد، متجاوزین، خاک مصر را در ماه مارس 1957 ترک کردند. این جنگ درتاریخ جنگ های اعراب و رژیم صهیونیستی به «جنگ سوئز» معروف است.

 

 

 

درگذشت حسینعلی راشد، دانشمند و سخنور معاصر 

IMG_20221029_092808

42 سال پیش در هفتم آبان 1359 هجری شمسی:

"حسینعلی راشد" دانشمند و سخنور معاصر ایرانی درگذشت. حجت‌ الاسلام حسینعلی راشد در سال 1284 ش در تربت حیدریه در استان خراسان رضوی-از استان های شرقی ایران- به دنیا آمد. در شانزده سالگی برای فراگیری علوم اسلامی راهی مشهد شد و طی ده سال از محضر ادیب نیشابوری و دیگران بهره برد. او همچنین از علمای نجف، اصفهان و تهران نیز استفاده فراوان برد و سپس به وعظ و ارشاد پرداخت. وی از سال 1320 ش در رادیو ایران به ایراد سخنرانی‌ های اخلاقی و مذهبی پرداخت و در مدرسه سپهسالار (مدرسه شهید مطهری) و دانشگاه تهران به امر تدریس مشغول شد. حسینعلی راشد سرانجام در سال هفتم آبان 1359 در 75 سالگی در گذشت. "فضیلت ‌های راشد"، "دو فیلسوف شرق و غرب" و "مجموعه سخنرانی‌ های راشد"، از جمله آثار اوست.

 

دیدگاه تان را بنویسید