تقویم تاریخ، از تولد حضرت عبدالعظیم حسنی تا روز نوجوان
کد خبر: 18215

تقویم تاریخ، از تولد حضرت عبدالعظیم حسنی تا روز نوجوان

امروز یکشنبه، هشتم آبان سال 1401 هجری شمسی، برابر با چهارم ربیع الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با سی ام اکتبر سال 2022 میلادی است.

تولد حضرت عبدالعظیم حسنی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع)

IMG_20221030_085531

1271 سال پیش در چنین روزی، چهارم ربیع الثانی سال 173 هجری قمری:

 

حضرت «عبدالعظیم» از نوادگان امام حسن مجتبی (ع)، در شهر مدینه چشم به جهان گشود. آن حضرت فردی پرهیزگار و اندیشمند بود. او از راویان مورد اعتماد امام هادی (ع) به شمار می رفت. حضرت عبدالعظیم از ائمه بزرگواری همچون حضرت رضا (ع)، حضرت جواد (ع) و حضرت هادی (ع) به طور مستقیم حدیث نقل کرده است. حضرت عبدالعظیم در زمان امامت امام هادی (ع) به پیشنهاد آن حضرت برای هدایت مردم به ایران مهاجرت کرد و در شهر ری در نزدیکی تهران کنونی مسکن گزید. ایشان در ماه شوال سال 250 هجری قمری، به درجه رفیع شهادت نائل شد. مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم در شهر ری است و از زیارتگاه های مهم مردم به شمار می رود.

 

 

 

 

تولد ابوبکر محمد انباری، فقیه و لغت شناس عراقی

IMG_20221030_085534

931 سال پیش در چنین روزی، چهارم ربیع الثانی سال 513 هجری قمری:

 

«ابوبکر محمد انباری»، فقیه، محدث، نحوی و لغت شناس بغدادی متولد شد. او از نوجوانی به آموختن علوم دینی پرداخت و فراگیری نحو و لغت را نزد پدرش آغاز کرد. ابن انباری پس از فراگیری دیگر علوم و دانشها بر کرسی تدریس نشست و شاگردان زیادی در محضر او کسب علم کردند. وی فقیهی برجسته بود و بویژه در نحو استادی زبردست و کم نظیر به شمار می رفت و دراین مقام از کلامی گرم و جذاب بهره مند بود. ابن انباری تالیفات بسیاری از خود به یادگار گذاشته است که از میان آنها می توان به کتاب «منشور الفوائد» اشاره کرد.

 

 

 

تولد پل والری، شاعر و ادیب فرانسوی

IMG_20221030_085537

151 سال پیش در چنین روزی سی اکتبر سال 1871 میلادی:

 

 "پل والِری" (Paul Valéry) شاعر و ادیب مشهور فرانسوی متولد شد. وی تحصیلات خود را در رشته حقوق به پایان بُرد. سپس به علت علاقه به ادبیات و مطالعه آثار بزرگان شعر و ادب، به شعر و شاعری روی آورد و نخستین اثرش را در سال 1889م در هجده سالگی انتشار داد. والری از آن پس با سرودن شعرهای متعدد، شهرتی فراوان به دست آورد و در شمار شاعران معروف فرانسه درآمد. اشعار والری، موزون و زود فهم است و در شعر معاصر فرانسه، تاثیر فراوانی نهاده است. افکار و اندیشه‏ های فلسفی این شاعر، رنگ بدبینی و غم و اندوه دارد. والری به دریا و مظاهر آن علاقه زیادی داشت و به دلیل ارتباط بیشتر آثارش با دریا، او را شاعر دریایى لقب داده‏ اند.

 

 

 

درگذشت تاج العلماء از مشاهیر علمای هند

IMG_20221030_085540

132 سال پیش در چنین روزی، چهارم ربیع الثانی سال 1312 هجری قمری:

 

«سید علی محمد بن سلطان العلماء» مشهور به «تاج العلماء» از مشاهیر علمای هند در 52 سالگی درگذشت. وی در سال 1262 ق در شهر لکهنو (Lucknow) در شمال هند متولد شد و دروس دینی را نزد پدر و دیگر عالمان شهر خود فراگرفت. تاج العلماء فقیهی عالم، حکیمی متکلم و محدثی آگاه بود. وی همچنین از ادیان گوناگون آگاهی وسیعی داشت، به طوری که با صاحبنظران و بزرگان هر دین به مباحثه می نشست. این عالم دوراندیش همچنین با جریانات روشنفکری در دین مخالف و معتقد به مبارزه منفی با استعمار انگلیس بود. از تاج العلماء تالیفات بیشماری برجای مانده که از میان آنها می توان به «احسن القصص» در تفسیر سوره یوسف و «گوهر شب چراغ» در فضیلت نماز اشاره کرد.

 

 

 

درگذشت هانری دونان، مؤسس صلیب سرخ جهانی

IMG_20221030_085544

112 سال پیش در چنین روزی 30 اکتبر سال 1910 میلادی:

 

"هانری دونان" (Henri Dunant) مؤسس صلیب سرخ جهانی درگذشت. ژان هانری دونان مؤسس جمعیت صلیب سرخ جهانی در هشتم مه 1828م در شهر ژنو سوئیس متولد گردید. وقوع جنگ ‏های متعدد در اروپا باعث شد تا وی در سال 1862م با انتشار کتابچه ‏ای مردم را تشویق نماید که جمعیت ‏هایى را داوطلبانه تشکیل دهند تا هنگام جنگ و دیگر مصائب بتوان بیماران، زخمی‏ ها و مصدومین را کمک کنند. بر اساس این پیشنهاد، در نیمه ماه مه 1863م اولین کنفرانس بین‏ المللی ژنو برای ایجاد یک سازمان جهانی امدادی و خیریه برپا گردید در این کنفرانس نمایندگان 16 کشور اروپایی شرکت داشتند. این کنفرانس باعث شد تا در 22 اوت 1864م قرارداد ژنو به اهتمام و تلاش هانری دونان امضا گردد. اقدامات صلح دوستانه و نوع ‏پرستانه وی در سال 1901م جایزه صلح نوبل را برای وی به ارمغان آورد. هانری دونان سرانجام در 30 اکتبر 1910م در 82 سالگی درگذشت.

 

 

 

جدایی مجارستان از اتریش 

IMG_20221030_085548

104 سال پیش در جنین روزی سی اکتبر سال 1918 میلادی:

 

مجارستان از اتریش جدا شد. مجارستان، بخشی از امپراتوری روم بود و در قرن چهارم میلادی به تصرف ژرمن‏ها درآمد. سپس اقوام گوناگونی بر آن تسلط یافتند. در اواخر قرن چهاردهم، عثمانی ‏ها در این منطقه نفوذ کردند و این سرزمین را تا اوائل قرن هجدهمْ، در اختیار داشتند. اما در سال 1739م تسلط اتریش بر مجارستان مستحکم گردید و به عنوان بخشی از این امپراتوری از اختیارات داخلی برخوردار بود. در عین حال مخالفت ‏های مردم مجارستان با حاکمیت اتریش، هیچ گاه پایان نیافت. تا اینکه وقوع جنگ جهانی اول، ضربه نهایى را به این اتحاد وارد ساخت و مسئله درخواست استقلال از اتریش به اوج خود رسید. در 30 اکتبر 1918 نخست وزیر منصوب اتریش در مجارستان، استقلال این کشور را اعلام نمود. با آغاز جنگ جهانی دوم، مجارستان به همکاری با آلمان نازی پرداخت و به همین دلیل مورد تهاجم ارتش سرخ شوروی قرار گرفت. با پایان جنگ، حکومت جمهوری اعلام شد و از سال 1948 با قدرت یابی حزب کمونیست، جزئی از مجموعه بلوک شرق گردید. با شروع اصلاحات در اقمار شوروی، مجارستان اولین کشوری بود که از پیمان ورشو خارج شد، نظام چند حزبی را پذیرفت و به عضویت پیمان ناتو درآمد. جمهوری مجارستان دارای یک مجلس قانون‏گذاری است و در 30 آوریل 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.

 

 

 

روز نوجوان 

IMG_20221030_085551

42 سال پیش در چنین روزی، هشتم آبان سال 1359 هجری شمسی:

 

دانش آموز بسیجی «محمدحسین فهمیده» به شهادت رسید. محمد حسین فهمیده نامی ماندگار در خاطره و یاد مردم ایران است. او یک اسطوره فراموش نشدنی است. محمد حسین فهمیده با آغاز تجاوز رژیم بعثی صدام با وجود داشتن تنها 13 سال ،حماسه بزرگی را آفرید و نماد ایستادگی در برابر متجاوزان شد. امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از این نوجوان دوازده ساله، به عنوان رهبر یاد فرمودند. امروزه، شهید فهمیده، الگوی شایسته ‏ای برای دانش‏ آموزان بسیجی و جوانان و نوجوانان است. حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر کنونی انقلاب ایران نیز در این زمینه فرموده ‏اند: "زنده نگهداشتن یاد حادثه شهادت دانش‏ آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‏ های دفاع مقدس می ‏باشد." از این رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسیج دانش ‏آموزی نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به عنوان سرمشقی مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه یابد.

 

 

 

درگذشت قیصر امین پور، شاعر انقلابی ایران 

IMG_20221030_085554

15 سال پیش در چنین روزی هشتم ابان سال 1386 هجری شمسی:

 

شاعر متعهد و انقلابی ایران، قیصر امین پور در سن 48 سالگی درگذشت. قیصر امین‏ پور در دوم اردیبهشت 1338 در شهر گتوند خوزستان استانی در جنوب ایران چشم به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گتوند به پایان برد سپس به تهران آمد و دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران اخذ کرد. وی فعالیت هنری خود را از حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد . امین پور پس از تصادفی در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشته بود و در نهایت در روز سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ درگذشت. هوشیاری و دقت نظر امین پور از او شاعری مضمون یاب و نکته پرداز ساخته است. مضمون یابی و نکته پردازی او از نوعی نیست که وی را از واقعیت ها دور ساخته و نازک اندیشی های معما گونه را به ذهن و زبانش راه دهد. ویژگی زبان او در عین سادگی و روانی، از زیبایی چشمگیری برخوردار است.

 

 

 

درگذشت ایت الله عمید زنجانی، استاد حوزه و دانشگاه 

IMG_20221030_085558

11 سال پیش در چنین روزی، 8 آبان 1390 شمسی:

 

 آیت الله عمید زنجانی، استاد حوزه و رئیس سابق دانشگاه تهران درگذشت. آیت الله عباسعلی عمید زنجانی 10 فروردین 1316 در شهرستان زنجان، به دنیا آمد. عضویت در گروه آموزشی حقوق خصوصی و اسلامی و تدریس حوزه و دانشگاه و دو دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از جمله سوابق مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی است. وی که از نارسایی قلبی و کلیوی رنج می‏ برد در بامداد 8 آبان دار فانی را وداع گفت.

دیدگاه تان را بنویسید