فریدون عباسی: رفتار‌های ناهنجار امروز ریشه در تفکر دنباله‌روی برجام دارد
کد خبر: 18574

فریدون عباسی: رفتار‌های ناهنجار امروز ریشه در تفکر دنباله‌روی برجام دارد

فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در مجلس شورای اسلامی گفت: غربی‌ها به دنبال تزلزل در اراده ایران و مقامات ایرانی هستند و حتی اگر ما از آرمان‌های خود دست بکشیم و مطابق نظر آن‌ها رفتار کنیم منفعت اندکی به ما داده، اما منابع ما را غارت می‌کنند.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از ایسنا، بخش‌هایی از گفت و گوی عباسی را در ادامه می‌خوانید:

از نظر بنده رفتار ما در گذشته با طرف‌های غربی به نحوی بوده است که طمع را در طرف‌های مقابل تشدید کرده است. با واگذاری خیلی از دستاورد‌های کشور و پذیرفتن تکالیف اضافه بر ان. پی. تی و قوانینی که در بحث هسته‌ای در حوزه بین المللی وجود داشته است طمع دشمن تشدید شده است.

طرف‌های غربی نیز تاکنون نه از فشار بر ایران دست برداشتند و نه قطعنامه‌ها را ملغی کردند، جریانی در داخل است که امید دارد بتواند تمام مسائل را با غربی‌ها از طریق مذاکره حل کند. ادامه این جریان فکری در خشونت‌های اخیر در سطح جامعه نیز دیده می‌شود. این رفتار‌های ناهنجاری که امروز در سطح جامعه می‌بینیم ریشه در تفکری دارد که به دنبال برجام و حل تمام مسائل با غربی‌ها بود.

اما طرف‌های غربی اهل سازش نیستند. دشمنی غربی‌ها ریشه در بعد از فروپاشی عثمانی دارد. بعد از جنگ جهانی اول و فروپاشی عثمانی و تقسیم بندی کشور‌های منطقه فشار غربی‌ها شروع شد. غربی‌ها دنبال ایران مقتدر نیستند. ایران مقتدر می‌تواند منطقه را حفظ کند. غربی‌ها دنبال تزلزل در اراده ایران و مقامات ایران هستند. بنده همواره معتقد بودم که برجام جواب نمی‌دهد.

نگاه ما باید به مسائل ریشه‌ای باشد. باید ارزیابی کنیم که اصل بحث ما با دنیای مادی بر سر چیست؟ اگر ما از آرمان‌های خود دست بکشیم و مطابق نظر غربی‌ها رفتار کنیم منفعت اندکی به ما داده، اما منابع ما را غارت می‌کنند. جمهوری اسلامی برای غربی‌ها مطلوب نیست به خصوص زمانی که از مرز‌های خود در بعد اندیشه بیرون برویم. تفکر مقاومت جمهوری اسلامی در حال فراگرفتن منطقه و سایر نقاط دنیا است. طرف‌های غربی این را نمی‌خواهند و قصد دارند از ریشه جمهوری اسلامی را بخشکانند.

ما چاره‌ای جز مقاومت نداریم، اما برای این مقاومت لازم است که سرمایه اجتماعی را توجیه کنیم. تست‌های موشکی ما در چند روز اخیر این پیام را به غربی‌ها داد که ما محکم در حوزه دفاعی ایستاده ایم، اما بدون رسیدگی به معیشت مردم و از بین بردن تبعیض و برقراری عدالت پایه نمی‌توانیم نظریه مقاومت را اجرا کنیم. مردم زمانی که به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند باید پاسخ دریافت کنند حتی فردی که خلافکار است باید راضی از قوه قضاییه خارج شود. نمی‌توان معیشت را دنبال کرد، اما هنر و یا عدالت را رها کرد. همه این مسائل باید با یکدیگر دنبال شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید