تقویم تاریخ؛ از آغاز پرواز بشر تا روز جهانی تلویزیون
کد خبر: 18747

تقویم تاریخ؛ از آغاز پرواز بشر تا روز جهانی تلویزیون

امروز دوشنبه، سی ام آبان سال 1401 هجری شمسی، برابر با ۲۶ ربیع الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و یکم نوامبر سال 2022 میلادی است.

واگذاری امتیاز نفت شمال به شرکت آمریکایی استاندارد اویل

IMG_20221121_094151

101 سال پیش در چنین روزی سی ام آبان سال ۱۳۰۰ هجری شمسی لایحه واگذاری امتیاز نفت شمال به شرکت آمریکایی «استاندارد اویل» تصویب شد. دولت ایران، در زمان صدارت احمد قوام‌ السلطنه لایحه‌‌ای تنظیم کرد که بر اساس آن، امتیاز استفاده از نفت شمال ایران به شرکت معروف آمریکایی با نام «استاندارد اویل» واگذار می ‌شد. بر اساس توافق بین دولت و مجلس، این لایحه به طور محرمانه به تصویب رسید تا شوروی و انگلیس در آن مداخله نکنند. علت واگذاری امتیاز نفت شمال گذشته از منافع مالی، برای ایجاد توازن در سیاست خارجی بود و دولت ایران میل داشت کشور سومی نیز در ایران دست به فعالیت‌های اقتصادی بزند. دو روز پس از تصویب این لایحه، سر و صدای دولت شوروی بلند شد و طی یادداشت‌‌هایی به وزرات خارجه ایران، اعتراض شدیداللَّحن خود را که در حقیقت، حکم اولتیماتوم داشت، تسلیم کرد. متعاقب اعتراض دولت شوروی، دولت انگلستان نیز یادداشتی تسلیم دولت ایران نموده و به این امر اعتراض کرد. شوروی ضمن اعتراض خود، خواهان اجرای معاهده سابق نفت خود با ایران شد، ولی از آنجا که این امر، خلاف قانون اساسی صورت گرفته بود، نمایندگان مجلس شورای ملی در برابر اعتراض شوروی و انگلیس ایستادند و به اولتیماتوم آن‌ها توجهی نکردند.

 

 

 

نامه سردار سلیمانی به رهبر انقلاب و اعلام رسمی پایان داعش

IMG_20221121_094147

پنج سال پیش در چنین روزی، ۲۱ نوامبر سال ۲۰۱۷ سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیام مهمی به محضر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) منتشر و در آن پایان و سقوط داعش را اعلام کرد. این نامه در پی پیروزی تاریخ‌ساز جبهه مقاومت اسلامی عراق و سوریه بر فتنه تروریسم تکفیری و پایان یافتن سیطره داعش که با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی ــ صهیونیستی در "ابوکمال" رقم خورد؛ منتشر شد. در این نامه، سردار شهید قاسم سلیمانی، گروه تروریستی "داعش را "فتنه‌ای خطرناک" نامیده که ۶ سال پیش "پیچیده و آغشته به سمّ صهیونیسم و استکبار همچون طوفانی ویرانگر، عالم اسلامی را درنوردید".

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در این حادثه، جنایات بسیار دردناکی که غیر قابل نمایش است رخ داد؛ از جمله: سربریدن کودکان یا پوست کندن زنده زنده مردان در مقابل خانواده‌های خود، به اسارت گرفتن دختران و زن‌های بی‌گناه و تجاوز به آنان، سوزاندن زنده زنده افراد و ذبح دسته‌جمعی صد‌ها جوان. مردم مسلمان این کشور‌ها متحیر از این طوفان مسموم، بخشی گرفتار خنجر‌های برنده جنایتکاران تکفیری گردیدند و میلیون‌ها نفر دیگر خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره شهر‌ها و کشور‌های دیگر شدند.

در این فتنه سیاه، هزاران مسجد و مراکز مقدس مسلمانان تخریب و یا ویران گردید و بعضاً مسجد را به‌همراه امام جماعت و نمازگزاران آن با هم منفجر نمودند. بیش از شش‌هزار جوان فریب‌خورده به نام دفاع از اسلام به‌صورت انتحاری با خودرو‌های پر از مواد منفجره خود را در میادین، مساجد، مدارس، حتی بیمارستان‌ها و مراکز عمومی مسلمان‌ها منفجر کردند؛ که در نتیجه این اعمال جنایتکارانه ده‌ها هزار مرد، زن و کودک بی‌گناه به شهادت رسیدند.

تمامی این جنایت‌ها بنا به اعتراف عالی‌ترین مقام رسمی آمریکا که هم‌اکنون ریاست جمهوری این کشور را برعهده دارد توسط رهبران و سازمان‌های مرتبط با آمریکا طراحی و اجرا گردیده است کما اینکه همچنان این روش توسط رهبران کنونی آمریکا در حال طراحی و اجرا است.

 

 

 

درگذشت حسن صباح

IMG_20221121_094144

926  سال پیش، در روز بیست و ششم ربیع الثانی سال ۵۱۸ هجری قمری «حسن صبّاح» بنیانگذار حکومت اسماعیلیان در ایران، درگذشت. وی در حدود سال ۴۴۵ ه. ق در شهر مقدس قم به دنیا آمد و در کودکی همراه خانواده اش به شهر ری در جنوب تهران رفت. حسن در این شهر به فراگیری علوم اسلامی و شیعی پرداخت، اما در جوانی به فرقه اسماعیلیه گرایش پیدا کرد. پیروان این فرقه بر خلاف دیگر شیعیان، پس از امام صادق (ع)، فرزندش حضرت کاظم (ع) را امام نمی‌دانند و فرزند دیگر امام صادق یعنی اسماعیل را به عنوان آخرین امام پذیرفته اند. حسن صباح پس از آنکه با این فرقه آشنا شد به مصر رفت تا بیشتر از تعالیم این فرقه آگاه شود. در آن زمان رهبران اسماعیلیان، خلفای فاطمی مصر بودند. حسن صباح در سال ۴۷۳ ه. ق به ایران بازگشت و در نواحی مختلف به تبلیغ پرداخت. وی در سال ۴۸۳ ه. ق قلعه مستحکم اَلَموت در نزدیکی قزوین در شمال ایران را تصرف نمود و قیام علیه حکومت سلجوقیان را که بر ایران حکومت می‌کرد، آغاز کرد. حکومت اسماعیلیان تحت رهبری صباح، قلعه‌ها و نقاط مختلفی در شمال شرقی، جنوب و حتی مرکز ایران را به تصرف درآوردند و بسیاری از سران سلجوقیان را کشتند. حسن صباح مردی فاضل بود و در کلام، فلسفه و نجوم تسلط داشت و کتاب‌هایی نیز برای پیروانش نگاشته است.

 

 

 

 آغاز پرواز بشر

IMG_20221121_094141

239 سال پیش در چنین روزی، بیست و یکم نوامبر سال ۱۷۸۳ میلادی برای نخستین بار در تاریخ تلاش بشر برای پرواز، یک بالون به آسمان فرستاده شد. این بالون دو سرنشین داشت که فیزیکدان فرانسوی به نام فرانسوا دوروزیه، یکی از آن‌ها بود. دوروزیه از دوران تحصیل در اندیشه ساخت وسیله‌ای برای پرواز بود و سرانجام زمانی که برادران مونگلفیه اولین بالون را ساختند، او نیز با ساخت یک بالون در این روز پرواز کرد و راه فضا را گشود. شایان ذکر است که این فیزیکدان در جریان یک پرواز تحقیقاتی بر فراز دریای مانش سقوط کرد و کشته شد.

 

 

 

تشکیل حزب فالانژ در لبنان

IMG_20221121_094137

86  سال پیش در چنین روزی بیست و یکم نوامبر سال ۱۹۳۶ میلادی حزب فالانژ لبنان توسط "پیر جُمیِّل" سیاست‌مدار لبنانی تشکیل شد.

فالانْژْ نام حزبی است که ابتدا در سال ۱۹۳۳ م در اسپانیا تأسیس شد و همانند فاشیسم بر قدرت و حاکمیت دولت تکیه می‌ کند. سه سال پس از تأسیس حزب فالانژ اسپانیا، پیِر جُمیِّل، سیاست‌مدار لبنانی، پس از سفر به آلمان نازی و فراگرفتن اصول و شیوه نازیسم، حزب کتائب یا فالانْژْ لبنان را در ۲۱ نوامبر ۱۹۳۶ م با همکاری برخی از دوستانش تأسیس کرد. حزب فالانژ لبنان از سویى با پان ‌عربیسم مخالفت می‌ کرد و از سوی دیگر به همکاری اقتصادی با کشور‌های عربی تاکید داشت، اما هدف طبیعی این حزب مانند سایر احزاب، کسب قدرت و تسلط بر سرنوشت سیاسی - اقتصادی لبنان بود. آنچه حزب فالانژ در عرصه نظامی انجام داد مسئله جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵ م بود که نه تنها در آغاز و شکل‌ گیری آن نقش موثری داشت بلکه در جریان آن، صد‌ها نفر از مسلمانان را قربانی عملیات کینه توزانه خود نمود. جنایات بی ‌شمار فالانژ‌ها بعد از جنگ داخلی لبنان ابعاد تازه‌‌ای یافت و آنان با گسترش فعالیت‌‌ها و تحرکات سیاسی و نظامی خود توانستند چهره ‌ای خشن و وحشیانه و غیر بشری از خود به نمایش گذارند. عملکرد حزب فالانژ لبنان بدون تردید نه تنها در خدمت لبنان و مردم آن نبود بلکه به عنوان بازوی نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان عمل می ‌کرد که دخالت مستقیم آنان در ربودن چهار دیپلمات ایرانی در تابستان ۱۹۸۲ م از آن جمله است.

 

 

 

امضای قرارداد دیتون و پایان نسل کشی مسلمانان بوسنی

IMG_20221121_094134

27 سال پیش در چنین روزی بیست و یکم نوامبر سال ۱۹۹۵ میلادی قرارداد "دِیتون" امضاء شد. بعد از فروپاشی نظام سیاسی در یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ م، جنگ داخلی در این منطقه آغاز شد. در واقع، مخالفت صرب‌های ساکن در منطقه بوسنی و هرزگوین با استقلال این کشور و تمایل به تشکیل جمهوری صرب بوسنی باعث شد تا اختلافات موجود، شکلی تازه به خود گیرد. از ژانویه ۱۹۹۲ م با ترور معاون نخست ‌وزیر این کشور توسط صرب‌ ها، جنگ بین صرب ‌ها و بوسنیایى‌‌ها شعله ‌ور گردید و به دنبال آن تصفیه قومی و کشتار مسلمانان بوسنیایی به دست جنایتکاران نژادپرست صرب آغاز شد. دولت‌های غربی مدعی بشر دوستی چشم خود را به روی این تصفیه نژادی بستند. در نهایت پس از سه سال و نیم نسل کشی مسلمانان بوسنی آمریکا به یک باره به عنوان ناجی مسلمانان وارد عرصه شد و روسای جمهور صربستان، کرواسی و بوسنی هرزگوین را در دیتون آمریکا گرده هم آورد و طرفین پس از سه هفته توافقنامه صلح دیتون را امضاء کردند. بدین ترتیب صرب‌ها پس از کشتار بیش از یکصد هزار مسلمان بوسنیایی به این نسل کشی پایان دادند.

 

 

 

روز جهانی تلویزیون

 

بیست و یک نوامبر روز جهانی تلویزیون است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۶، بیست و یک نوامبر را به عنوان روز جهانی تلویزیون تعیین کرد. سازمان ملل متحد، هدف از این اقدام را ترغیب ملل به تبادل برنامه‌های تلویزیونی به ویژه برنامه‌هایی اعلام کرد که برای گسترش صلح، توسعه اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی جامعه ساخته می‌شود. تلویزیون، مردمی‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه برای ارتباطات و اطلاع‌رسانی است چرا که به راحتی مطالب را به مخاطبان از هر گروه سنی و قشری که باشند، ارائه می‌دهند. تماشای تلویزیون و دریافت اطلاعات از طریق این رسانه به سواد نیاز ندارد و به‌‌همین دلیل، این رسانه در کشور‌های عقب‌مانده و در حال توسعه بیش‌‌تر کاربرد دارد. تلویزیون، نقش مهمی در انتشار اطلاعات و دانستنی‌ها ایفا می‌کند و وسیله‌ای قدرتمند برای شکل‌دهی به شرایط و خواسته‌های بشری محسوب می‌شود. به‌‌واسطه‌‌ چنین ویژگی‌‌هایی، یونسکو مأمور شده است که از فعالیت شبکه‌های تلویزیونی مستقل و هم‌چنین تولید برنامه‌هایی که به صلح، توسعه اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی جامعه منجر می‌شود، حمایت به‌‌عمل آورد. از این‌‌رو، همه‌‌ساله هم‌‌زمان با این روز، گردهمایی روز جهانی تلویزیون در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود. در این گردهمایی، صاحبان شبکه‌های تلویزیونی و اهالی رسانه از سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید